MAANDAG 21 MEI 2012

Becel en linolzuur helpen niet (maar de Nederlandse journalistiek is te druk met Lucassen en Frank de Boer)
dinsdag 14 december 2010
Door: Gerard Driehuis
Categorie: Wetenschap

Toegegeven, zonder Foodlog, een blog over voedingswetenschap, had Welingelichte Kringen het ook niet geweten. Niet goed opgelet in de buitenlandse pers. Want The Sunday Times bijvoorbeeld had er vorige week een groot stuk over: de heilzame werking van plantaardige olie in het algemeen en linolzuur in het bijzonder zou wel eens kunnen berusten op een misverstand.
Je zou het kunnen lezen in een recente uitgave van de Journal of Nutrition maar, zoals gezegd, ook gewoon in de algemene Engelstalige pers.
The Sunday Times: "Plantaardige olie heeft inderdaad positieve effecten voor de hoogte van het cholestrol in het bloed. Maar intussen is uit studies gebleken dat de negatieve effecten op het hart groot zijn en mogelijk groter dan de positieve."
Steeds méér Omega 6 is dus niet gezond. Of het ook ongezond is weten we nog niet, al zijn er aanwijzingen dat je er mogelijk geen hart- en vaatziekten mee vermijdt maar juist van krijgt.
Na alle aandacht in de media van de afgelopen jaren en nu het halve land aan de Becel is, lijkt dat toch een berichtje waard.
Zie voor meer informatie Foodlog, The Sunday Times of het hele rapport van de Amerikaanse National Institute of Health.
Want van dit hoogstaande instituut is de kennis afkomstig: 'Becel is slecht voor je hart en bloedvaten'.

Bronnen: Jornal of Nutrition, Foodlog, Sunday Times

Tags:

 


  < 
 > 

Meer berichten met de tag journalistiek:

Reacties (6)
Goed gespot. Bedankt.
Laat nog in over de mythe dat cholesterol slecht is. Er bestaat geen enkele directe causale link tussen cholesterol en CVD. Slechts correlaties.

Maar ja, anti-cholesterol medicijnen zijn wel 1 der meest perfecte vormen van snake-oil ooit uitgevonden goed voor een miljarden omzet.

Een pil die een effect teweegbrengt waarvan niet vaststaat of het dat wat het bestrijdt echt een probleem is noch of de pil enig effect heeft op algemene sterfte, maar zovele negatieve bijeffecten heeft dat je altijd verzekerd bent van een continue instroom van andere aandoeningen.

Ideaal voor je winstcijfers.
Geplaatst op: dinsdag 14 december 2010 | Door: petrossa

Margarine is sowiezo niet eetbaar.
Geplaatst op: dinsdag 14 december 2010 | Door: Jasper

Dat het louter en alleen om een correlatie gaat is wel een hele pessimistische manier van kijken. In een atherosclerotische plaque zitten in het algemeen best wat cholesterolesters. Bij mensen met een zeer laag LDL zie je een stuk minder atherosclerose. Je zou ook kunnen zeggen dat de reductie van sterfte groter is dan van te voren was verwacht obv cholesterolverlaging alleen (landmark was de 4S studie). Dit pleiotrope effect is nog een punt van veel discussie.

Een erg boute uitspraak is: "of de pil enig effect heeft op algemene sterfte". Als je enigszins de literatuur leest, dan kan je moeilijk ontkennen dat statines de mortaliteit verlagen. Let wel: dit betreft secundaire preventie. De rol van statines voor primaire preventie van cvd (bij niet familiaire hypercholesteroleamie) is nog niet duidelijk.

Kortom enige nuance is op zijn plek en het verdient de voorkeur je in te lezen in een onderwerp voor je wat opschrijft.
Geplaatst op: dinsdag 14 december 2010 | Door: Thomas

Dit wist ik al lang en ben daarom alweer geruime tijd aan de roomboter, heerlijk!

Inlezen kan op www.leefbewust.com
Geplaatst op: dinsdag 14 december 2010 | Door: Fred

@Thomas:

Door mij geschreven:

The disease FAT does not exist
Correlation and Causality ran wild

http://petrossa.wordpress.com/2010/04/16/the-disease-fat-does-not-exist/

Ik heb me ingelezen. En een beetje meer dan een vage newage site.
Geplaatst op: woensdag 15 december 2010 | Door: petrossa

@thomas. Zeg maar stop.

Emerging Risk Factors for Coronary Heart Disease: A Summary of Systematic Reviews Conducted for the U.S. Preventive Services Task Force

Conclusion: The current evidence does not support the routine use of any of the 9 risk factors for further risk stratification of intermediate-risk persons.

http://www.annals.org/content/151/7/496.full
Geplaatst op: woensdag 15 december 2010 | Door: petrossa



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

foto
De kwal wordt de heerser van de oceanen
We zijn op weg naar een onderwaterwereld waar kwallen koning zijn. Dat is volgens Callum Robert Professor aan de [...]

foto
De Oerkoeien waar alle koeien van afstammen
Alle koeien stammen waarschijnlijk af van slechts 80 dieren die ongeveer 10.500 jaar geleden leefden. Wetenschappers [...]

foto
Steve Jobs wilde na iPod, Ipad en iPhone een iCar ontwerpen
Apple-oprichter Steve Jobs had nog grote plannen. Hij stierf vorig jaar maar had graag een auto ontworpen. Ongetijfeld [...]

foto
Kijk vanaf 23.30 naar spectaculaire zonsverduistering
Vanaf half twaalf vanavond begint in Azie een zonsverduistering. Die kunnen we in Nederland uiteraard niet zien, maar [...]

foto
Regelmatig eten een stuk gezonder
Amerikaanse onderzoekers zijn erachter gekomen dat een regelmatig eetpatroon beter is dan op onregelmatige tijden eten. [...]

foto
Infographic: Welke voedingssupplementen kunnen waarmaken dat ze echt 'gezond' zijn?
'Van chocola word je slank'. 'Vis verkleint de kans op darmkanker'. ‘Van zwarte peper word je dun’. [...]
De Koppensneller
Lady Gaga komt met eigen socialenetwerksite (18:33) Het Laatste Nieuws

Paul Verhoeven: Ik kreeg slipje Sharon Stone cadeau (16:17) Elsevier

Samsom: 'Lage rente is tijdbom' (11:17) BNR

Helderziend varken voorspelt EK-uitslagen (14:31) De Telegraaf

Hoofdredacteur Volkskrant noemt redacteuren 'makke schapen' (13:14) Villamedia

Wordt het volgende week toch nog lente (zelfs een beetje zomer) (09:44) KNMI

Afnemende steun voor lente-akkoord (18:40) 1vandaag

Nederlandse vogels sterven door dioxinevervuiling (16:25) Trouw

Doorbraak naar warmer weer (10:53) de Telegraaf

Peter R. de Vries weigert Zomergasten (10:15) Mediacourant

ADVERTENTIE
Tip en volg ons!
ADVERTENTIE
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Mon, 21 May 2012 19:44:39 +0200 (Mon, 21 May 2012 17:44:39 GMT)
Pagina gegenereerd: Mon, 21 May 2012 19:44:39 +0200 (Mon, 21 May 2012 17:44:39 GMT) 
Procestijd pagina: 0.447 sec.