WOENSDAG 23 MEI 2012

Mediterrane keuken werkt tegen Alzheimer
maandag 17 januari 2011
Door: Maarten Muns
Categorie: Wetenschap

Een mediterraan dieet, dat bestaat uit veel groente, verse vis en olijfolie, is misschien wel een middel om Altzheimer op latere leeftijd te voorkomen. Drink er gerust een paar glazen wijn bij. Het vermoeden dat de Griekse en Italiaanse keuken niet alleen lekker is, maar ook buitengewoon goed voor de hersenen, bestond al langer. Een diepgravend onderzoek van de Universiteit van Chicago heeft nu overtuigend aangetoond dat mensen die de mediterrane keuken aanhangen aanzienlijk langzamer mentaal aftakelen. Het verschil loopt aardig op. Liefhebbers van vis en olijfolie hebben op latere leeftijd een mentale fitheid die wel twee jaar jonger lijkt dan die van de groep die het snelst afgetakeld is.
Het onderzoek is gedegen en groots opgezet, maar er kunnen altijd nog variabelen zijn die niet uitgesloten worden. Uiteraard is vervolgonderzoek nodig.

Bron: The New York Times

  < 
 > 

Meer berichten:

Reacties (9)
"Drink er gerust een paar glazen wijn bij". Hoe zit het nou eigenlijk met die alcohol? Ik lees steeds vaker dat je met alcoholgebruik al heel snel in de gevarenzone zit. Mannen hooguit twee op een dag en voor vrouwen is het helemaal droevig: eentje. Of moeten we dat ook maar met de Franse slag doen?
Geplaatst op: maandag 17 januari 2011 | Door: Jan

Wijn is eigenlijk geen 'alcohol' in veel mediterraanse landen !
Geplaatst op: maandag 17 januari 2011 | Door: Cornelis Berend

Volgens mij kom je een stuk verder als je wat olijfolie, vette vis en wijn inpast in ons noord-west Europese dieet.

Anders wordt je al man namelijk niet groter als 1m68 (vrouw 1m60), ga je veel staken, en krijgt je land enorm begrotingstekort.
Geplaatst op: maandag 17 januari 2011 | Door: Ronald|

Gezonde mensen die Italianen en de Grieken....dat is mooi, we gunnen het ze van harte. Ook dat ze mogen genieten van het heerlijke klimaat.
Alleen moeilijk te begrijpen dat zij eerder met pensioen mogen en wij daarvoor de rekening gepresenteerd krijgen.
Geplaatst op: maandag 17 januari 2011 | Door: loper

laat ze ons maar lekker verwennen daar, dat is ook wat waard
Geplaatst op: dinsdag 18 januari 2011 | Door: janb

Mediterrane dieëten helpen kennelijk niet tegen domheid. Alzheimer is genoemd naar dr. Alois Alzheimer en schrijf je dus zonder t!
Geplaatst op: dinsdag 18 januari 2011 | Door: Gijs

2 hele jaren. Gossie. Dat is een hoop zeg. Kun je 2 jaar langer genieten van je stekje in het wegrothuis.
Geplaatst op: dinsdag 18 januari 2011 | Door: petrossa

Het Mediterane diëet bestaat vooral uit minder geraffineerde suiker. Vandaar die statistieken dus.
Geplaatst op: dinsdag 18 januari 2011 | Door: Karl Kraut

Karl Kraut: De onverzadigde vetten schijnen de delen te zijn die de grootste gezondheidswinsten opleveren.
Geplaatst op: dinsdag 18 januari 2011 | Door: Ronald|



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

foto
De 10 meest pijnlijke insectenbeten
Je moet er wat voor over hebben. Justin Schmidt, een wetenschapper die zijn leven wijdt aan het bestuderen van insecten [...]

foto
Robotvis speurt naar vervuiling in zee
Een robotvis, ontworpen door Europese wetenschappers om vervuiling op te sporen, is in de Noord-Spaanse haven [...]

foto
Een masker waarmee je dromen kunt besturen
Sommige mensen doen er jaren over om lucide te dromen: weten dat je aan het dromen bent en dromen kunnen besturen. [...]

foto
De kwal wordt de heerser van de oceanen
We zijn op weg naar een onderwaterwereld waar kwallen koning zijn. Dat is volgens Callum Robert Professor aan de [...]

foto
De Oerkoeien waar alle koeien van afstammen
Alle koeien stammen waarschijnlijk af van slechts 80 dieren die ongeveer 10.500 jaar geleden leefden. Wetenschappers [...]

foto
Steve Jobs wilde na iPod, Ipad en iPhone een iCar ontwerpen
Apple-oprichter Steve Jobs had nog grote plannen. Hij stierf vorig jaar maar had graag een auto ontworpen. Ongetijfeld [...]
De Koppensneller
Vandaag eerste zomerse dag. (16:05) Het Parool

PVV-Eurofractie naar vlaggetjesdag in Urk (12:06) Visserijnieuws

Lady Gaga komt met eigen socialenetwerksite (18:33) Het Laatste Nieuws

Paul Verhoeven: Ik kreeg slipje Sharon Stone cadeau (16:17) Elsevier

Samsom: 'Lage rente is tijdbom' (11:17) BNR

Helderziend varken voorspelt EK-uitslagen (14:31) De Telegraaf

Hoofdredacteur Volkskrant noemt redacteuren 'makke schapen' (13:14) Villamedia

Wordt het volgende week toch nog lente (zelfs een beetje zomer) (09:44) KNMI

Afnemende steun voor lente-akkoord (18:40) 1vandaag

Nederlandse vogels sterven door dioxinevervuiling (16:25) Trouw

ADVERTENTIE
Tip en volg ons!
ADVERTENTIE
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Wed, 23 May 2012 10:35:09 +0200 (Wed, 23 May 2012 08:35:09 GMT)
Pagina gegenereerd: Wed, 23 May 2012 10:35:09 +0200 (Wed, 23 May 2012 08:35:09 GMT) 
Procestijd pagina: 0.276 sec.