WOENSDAG 23 MEI 2012

Het kan: door een (streng) dieet van je adhd af
vrijdag 4 februari 2011
Door: Marjolein Corjanus
Categorie: Wetenschap

De Volkskrant bericht vandaag dat wetenschappers van het ADHD Research Centrum en het UMC St Radboud in Nijmegen hebben aangetoond dat een streng dieet bij tweederde van de ADHD-patiëntjes alle gedragsproblemen doet verdwijnen. Het dieet kan zelfs de behandeling met medicijnen vervangen. 

Vijftig kinderen tussen de 4 en 8 jaar werden vijf weken lang op een dieet gezet waaruit alle voedingsmiddelen waren weggelaten waar ze maar enigszins op konden reageren. Waar het effect uitbleef, werd het dieet nog strenger en bleef er weinig meer over behalve rijst, kalkoen, peer, groenten en water. Spartaans, maar het werkte. Vervolgens werd week na week een voedingsmiddel toegevoegd, zodat men precies kon zien op welk onderdeel het kind alsnog flipte.

Hoe voeding precies invloed uitoefent op het gedrag is nog onduidelijk. Volgens de onderzoekers is er geen sprake van allergie. Het lijkt er eerder op dat 'bepaalde voedingsmiddelen effect hebben op de afgifte van neurotransmitters, van belang voor de signaaloverdracht tussen zenuwcellen.'

Bronnen: Volkskrant, UMC Radboud

Tags:

 


  < 
 > 

Meer berichten met de tag ADHD:

Reacties (5)
En weet je wat nou ook zo interessant is? Dat dit onderzoek niet door de Levensmiddelentechnologen van de Wageningen Universiteit gedaan is. Zij bedenken de voeding, die in dit dieet ontbreekt.
Geplaatst op: vrijdag 4 februari 2011 | Door: Ernest

Interessant. Maar 'flipte'? Niet iedere ADHD-er is druk. Mijn zoontje heeft het. Zeker niet druk. Maar verhoogd afleidbaar is hij zeker.

Ook een leuke reactie van Ernest. Daar kun je weer een studie naar doen.
Geplaatst op: vrijdag 4 februari 2011 | Door: Harry

Wat ik opvallend vind is dat het onderzoek gedaan is door Jan Buitelaar.

Quote: Buitelaar was de afgelopen vijf jaar betaald adviseur van elf farmaceutische bedrijven, waaronder de producenten van ADHD-middelen en hij kreeg de afgelopen vijf jaar geld voor wetenschappelijk onderzoek van drie farmaceutische bedrijven.
bron: http://www.trouw.nl/nieuws/zorg/article3040739.ece/ADHD__is_geen_ziekte_.html#comments
Geplaatst op: vrijdag 4 februari 2011 | Door: marietje jansen

Interessant artikel, mij was al bekend dat het werkte bij Tourette, bij ons dochtertje werd Tourette gesignaleerd en dit werd steeds erger, wanneer ze bij haar oma op vakantie was en voeding zonder additieven kreeg kwam ze na 8 weken volledig tic-vrij terug thuis. Zij reageerde bovendien zeer sterk op natrium-glutamaat (vrijwel onmiddelijk na inname tics), haar voeding bevat voor zover we dat kunnen regelen nu zo min mogelijk additieven en is in zekere nogal "saai". Hiermee zijn we een jaar geleden mee begonnen en momenteel heeft ze nog nauwelijks tics.
We zijn hier per "toeval" achter gekomen maar wel wisten we dat Tourette te maken had met disbalans in neurotransmitters.
Volgens "specialisten" kon het niet of was het toevallig zo, ben dan ook blij dit artikel te lezen.
Geplaatst op: vrijdag 4 februari 2011 | Door: Elon

Goh, dus als je je kinderen niet vergiftigd met suiker, kleur-, geur- en smaakstoffen dan vertonen ze ook geen vergiftigingsverschijnselen zoals ADHD? Stel je voor!

@Harry Er is een verschil tussen ADD en ADHD. De H staat voor Hyperactiviteit, oftewel druk.
Geplaatst op: zaterdag 5 februari 2011 | Door: Frans



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

foto
Waarom krijgen we schokken als we in slaap vallen?
Je bevindt je op de grens tussen waken en slapen en ineens gaat er een schok door je armen of benen heen. Soms lijkt [...]

foto
Depressief door ongezonde kost
Onderzoek laat zien dat er een sterk verband bestaat tussen het eten van ongezond, bewerkt voedsel en het krijgen van [...]

foto
De 10 meest pijnlijke insectenbeten
Je moet er wat voor over hebben. Justin Schmidt, een wetenschapper die zijn leven wijdt aan het bestuderen van insecten [...]

foto
Robotvis speurt naar vervuiling in zee
Een robotvis, ontworpen door Europese wetenschappers om vervuiling op te sporen, is in de Noord-Spaanse haven [...]

foto
Een masker waarmee je dromen kunt besturen
Sommige mensen doen er jaren over om lucide te dromen: weten dat je aan het dromen bent en dromen kunnen besturen. [...]

foto
De kwal wordt de heerser van de oceanen
We zijn op weg naar een onderwaterwereld waar kwallen koning zijn. Dat is volgens Callum Robert Professor aan de [...]
De Koppensneller
Nederlander geeft minder uit aan Oranjegekte (19:22) Nos

Ungerecht und überflüssig:Bayern-Fans pfeifen bei Robben (18:02) Die Welt

Beter geen Spelen: Grote toernooien schaden de economie (17:34) Powned

Vandaag eerste zomerse dag. (16:05) Het Parool

PVV-Eurofractie naar vlaggetjesdag in Urk (12:06) Visserijnieuws

Lady Gaga komt met eigen socialenetwerksite (18:33) Het Laatste Nieuws

Paul Verhoeven: Ik kreeg slipje Sharon Stone cadeau (16:17) Elsevier

Samsom: 'Lage rente is tijdbom' (11:17) BNR

Helderziend varken voorspelt EK-uitslagen (14:31) De Telegraaf

Hoofdredacteur Volkskrant noemt redacteuren 'makke schapen' (13:14) Villamedia

ADVERTENTIE
Tip en volg ons!
ADVERTENTIE
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Wed, 23 May 2012 20:09:47 +0200 (Wed, 23 May 2012 18:09:47 GMT)
Pagina gegenereerd: Wed, 23 May 2012 20:09:47 +0200 (Wed, 23 May 2012 18:09:47 GMT) 
Procestijd pagina: 0.324 sec.