ZATERDAG 26 MEI 2012

Teveel vitaminen is vooral voor vrouwen niet gezond
dinsdag 11 oktober 2011
Door: Monique Smits
Categorie: Wetenschap

Van vitaminen moet je niet teveel binnen krijgen. Onderzoekers hebben ontdekt dat er een verband is tussen het gebruik van voedingssupplementen onder vrouwen van middelbare leeftijd en hogere sterftecijfers.
Deskundigen vermoeden al een tijdje dat vitaminesupplementen alleen van nut zijn als iemand een tekort heeft aan een voedingsstof. Teveel van het goede kan nadelig zijn voor de gezondheid, meldt de BBC naar aanleiding van het onderzoek dat is gepubliceerd in de Archives of Internal Medicine.
De onderzochte 38.000 Amerikaanse vrouwen tussen de 50 en 60 jaar waren over het algemeen goed gevoed. Toch slikten velen van hen jarenlang voedingssupplementen omdat ze dachten dat ze er gezonder en fitter door werden.
Vooral multivitaminen, foliumzuur, vitamine B6, magnesium, zink, koper en ijzer bleken het sterfterisico te verhogen.

Volgens de onderzoekers worden supplementen gekocht zonder het bewijs dat ze enig voordeel bieden. Ze moeten alleen worden gebruikt als er een op medische gronden gebaseerde reden is. "Op basis van bestaande gegevens konden we weinig rechtvaardiging vinden voor het wijdverbreide gebruik van voedingssupplementen”, zegt Dr. Jaakko Mursu van de universiteit van Oost-Finland.
In de studie werden ijzertabletten sterk verbonden met een kleine (2,4%) kans op verhoogd overlijdensrisico, evenals vele andere supplementen. De link met ijzer was dosis-afhankelijk, wat betekent dat hoe meer iemand er van neemt, hoe hoger het risico is.

Bron: BBC

  < 
 > 

Meer berichten:

Reacties (3)
Vitaminesuppplementen zijn prima maar je moet er niet teveel van innemen. Dat geldt trouwens ook voor zo ongeveer alles wat je eet of drinkt of inneemt. Flauwekulonderzoek dus
Geplaatst op: dinsdag 11 oktober 2011 | Door: Gerard

Ik lees nooit dat te weinig vitamines ook slecht voor je zijn...........?? Vreemd toch?
Geplaatst op: dinsdag 11 oktober 2011 | Door: Peter

Mensen die uit onzekerheid een hoop pillen erbij slikken zouden wel eens van de stress alleen al een hogere sterfkans kunnen hebben. Wie weet wat ze ernaast nog allemaal naar binnen werken...
Geplaatst op: dinsdag 11 oktober 2011 | Door: klopklop



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

foto
Top 10 nieuwe diersoorten
Elk jaar worden er nieuwe, onontdekte diersoorten gevonden. Het International Institute for Species Exploration[...]

foto
Max Planckinstituut: Elke 10 tot 20 jaar kans op ernstige kernramp
De kans op een ernstige kernramp werd altijd geschat op eens in de 2000 jaar of zelfs eens in de 100.000 jaar. Maar [...]

foto
Waarom we vaak kiezen wat de ander ook kiest
Al op het schoolplein of in de speeltuin willen kinderen altijd met hetzelfde speelgoed spelen. Maar ook in latere [...]

foto
Hoe word je astronaut (en wat schuift het?)
Hoe word je astronaut? Vanuit het internationale ruimtestation ISS adviseert André Kuipers om een [...]

foto
We hebben hersenen, omdat we bewegen
Wat we waarnemen met onze ogen, oren en andere zintuigen, wordt door onze hersenen verwerkt zodat we passend kunnen [...]

foto
China schiet op regenwolken
Nieuw onderdeel van het Chinese vijfjarenplan: de komende jaren gaat het 3 tot 5 % meer regenen. En de Chinezen laten [...]
De Koppensneller
Sigaretten in Nieuw-Zeeland worden 40% duurder (08:54) de Volkskrant

Job Cohen heeft een nieuwe baan (16:13) AT5

Mooi weer houdt lang stand (12:19) De Telegraaf

NS vreest lege treinen door Lenteakkoord (09:25) de Volkskrant

Nederlander geeft minder uit aan Oranjegekte (19:22) Nos

Ungerecht und überflüssig:Bayern-Fans pfeifen bei Robben (18:02) Die Welt

Beter geen Spelen: Grote toernooien schaden de economie (17:34) Powned

Vandaag eerste zomerse dag. (16:05) Het Parool

PVV-Eurofractie naar vlaggetjesdag in Urk (12:06) Visserijnieuws

Lady Gaga komt met eigen socialenetwerksite (18:33) Het Laatste Nieuws

ADVERTENTIE
Tip en volg ons!
ADVERTENTIE
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Sat, 26 May 2012 02:32:46 +0200 (Sat, 26 May 2012 00:32:46 GMT)
Pagina gegenereerd: Sat, 26 May 2012 02:32:46 +0200 (Sat, 26 May 2012 00:32:46 GMT) 
Procestijd pagina: 0.275 sec.