Reacties (33)
Je kunt er op wachten. Onze opperlakei heeft de onbetamelijke ondemocratische drang tot hielenlikkerij niet kunnen bedwingen. Hij moet ingrijpen, is hem in een visioen waarschijnlijk doorgegeven.
Hoogleraren moeten hem HE-LE-MAAL in de pan hakken!!
Er moeten kamervragen komen, waarvan de kern is: mag een ongekozen MP, acterend voor een ongekozen "staatshoofd" zich mengen in een proces van vrijheid van meningsuiting?
Wat deze man doet is regelrechte ondermijning van de grondwet, dat kan nooit rechtgepraat worden, ook juridisch niet.
Het valt ook niet mee om een feodaal misbaksel wat "constitutionele monarchie" heet op een democratische wijze in stand te houden. Dit neemt niet weg dat onze nationale representant de weg van de democratie dient te bewandelen, net zoals het geval Irak, het geval Spijkers/Van Vollenhoven en wat heb je nog meer wat wij niet weten?
Consequenties nemen en wegwezen!
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: peter
Balkenende laat opnieuw zien dat hij niets anders is, dan een gluiperige, kruiperige hermelijnvlo. Een achterbakse, doofpotridder, die het volk wat hem vertrouwd heeft, onafgegbroken verraadt en hun rechten in het slijk werpt. Hij heeft zich met lichaam en ziel uitgeleverd aan de koninklijke familie met wie hij onbeschaamd heult.
Het is werkelijk ongelooflijk (onacceptabel) hoe deze minderwaardige flapdrol erin slaagt steeds de waarheid te verdoezelen . Hij flikt het aan de lopende band.
Balkenende is een landverrader.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Egberta de eerste
Het afschermen van onze 'koninklijke' familie wordt wel een dagtaak onder de hand. Het mag geen wonder heten dat JP zich zo min mogelijk vertoont; een dergelijke klus zou in een echte democratie door niemand aangepakt hoeven worden.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: H. Davids
Goed gezegd, Peter. Maar helaas gaat dit aan het merendeel van de Nederlanders voorbij. Die willen dergelijke dingen helemaal niet horen en weten, daar worden ze onrustig van, en het is toch allemaal niet zo erg als voorgewend wordt? We hebben het toch allemaal heel erg goed? En dan vraagt de politiek zich af waar die 'systeemhaat' vandaan komt, nou mensen, dat komt dus o.a. door dergelijke democratie ondermijnende activiteiten. Oh nee, sorry, mijn fout, dat komt natuurlijk door Geert Wilders, die vuige rechtsextremist, die wakkert haat aan en zet mensen tegen elkaar op. Onze Christelijke premier, meneer Pechtold en Herman van Veen doen zulke dingen niet.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Cor
Niet Beatrix, maar Bernhard heeft een onderzoek laten instellen naar De Roy van Zuydewijn.
Snap dat nou toch eens !!
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Avaneg
Aansluitende leestip met uitgebreide info over de wederwaardigheden van Edwin de Roy van Zuydewijn in de bestseller BERNHARD GATE.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Mike P.
@Cor, Ik betwijfel of het merendeel der Nederlanders zich nog steeds voor het lapje laat houden door de familie en haar vaandragers. Kijk maar eens op Pro Republica, dan kun je zien hoe los de schroeven der monarchie zijn komen te zitten. De republikeinen, die geholpen door o.a. de niet aflatende reeks 'koninklijke affaires' en de achterbaksheid van JPB snel in aantal toenemen, voeren hun strijd open en zonder censuur. Zij bewaken geen doofpotten, maar breken ze los en roken ze uit. Zij rekenen af met schadelijke erfenissen uit vervlogen tijden, waar erfopvolging en uitbuiting van het volk een samenleving verziekt. Zij bevechten het gelijkheidsprincipe en zullen hun strijd niet staken voor Nederland weer een samenleving betreft waar we trots op kunnen zijn. Een democratie..
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Egberta de eerste
@Egberta, ook al laat het merendeel zich niet meer voor het lapje houden, ik heb niet de illusie dat er iets gaat veranderen. Wat de diverse literatuur over dit onderwerp mij geleerd heeft is dat de oranjes op alle kritische en enigzins ter zake doende posities in de maatschappij hun eigen lakeien en beschermheren/vrouwen hebben, en hebben ze die niet, dan zorgen ze er wel voor dat die er komen: netwerken in optima forma!
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Cor
Als men niets heeft te verbergen, hoeft Balkende niet zo moeilijk te doen. Maar ik denk dat er een beerput wordt opengetrokken. De Roy van Zuydewijn is wel neergesabeld door de media. Dat is pure manipulatie. Ik geloof die man. Die brengt dit soort zaken echt niet naar buiten als dat niet op waarheid berust.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Bep
Het zal een hoop ergernis schelen als we de stekker uit die oranje poppenkast trekken.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Ed
Cor, dat de familie v Amsberg zich omringt met beschermlieden, klopt. En ze zwemmen in zoveel slappe was, dat ze deze beschermwal nog flink kunnen ophopen. Ik geloof het met jou.
Echter, de geschiedenis heeft ons ook geleerd dat dynastieen , hoe machtig en rijk ook, vroeg of laat kunnen omvallen. En wie de ogen thans openhoudt voor de werkelijkheid; wie zich niet door Balkenende c.s. de mist in laat jagen; wie de oranje bril durft af te zetten om de feiten, de naakte waarheid door te laten dringen, die zal de tekenen herkennen die het naderend einde aankondigen.
Nederland ontwaakt.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Egberta de eerste
Het staatshoofd heeft voor prive doeleinden de overheidsinstelling Kabinet der Koningin gebruikt voor het beinvloeden van bedrijven en instellingen. De heer van Zuydewijn viel blijkbaar niet in het pullettje,
Dit heet mi machtsmisbruik.
Ik vind dat de Tweede Kamer deze zoveelste affaire tot op de bodem dient uit te zoeken.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Piet Creutzberg ()
We kunnen er nu wel een heel moralistisch verhaal van gaan maken, maar dan moeten we niet voorbij gaan aan de volgende punten.
Persoonlijk vind ik het niet echt raar dat Bernhard een onderzoek heeft in laten stellen naar Edwin. Nou niet echt een onbesproken figuur (al voor het huwelijk). Als ik zelf die macht zou hebben zou ik dat waarschijnlijk ook laten doen als mijn dochter ging trouwen.
Er word net gedaan alsof een republiek zaligmakend is. In de oppositie wel, maar zodra het land eenmaal een republiek is krijg je dezelfde praktijken. Alleen dan op grote schaal. Neem Frankrijk als voorbeeld.
Uiteraard moet dit tot op de bodem worden uitgezocht. Machtsmisbruik is nooit goed te praten. Alleen niet doen alsof een republiek zaligmakend is. Laten we blij zijn dat we geen Belgisch koningshuis hebben.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Roel ()
Mw van Amsberg heeft een fantastische loopjongen in deze ministerpresident. Jan Peter heeft een sterke band met ons staatshoofd, hij wordt wekelijks bij haar onder volstrekte geheimhouding op audientie genodigd. Daar is een geweldige sacrale band uit voortgevloeid. Weten jullie dat straks ook onze voltallige volksvertegenwoordiging op audientie mag bij de familie? Onder strikte geheimhouding uiteraard. Alles heel discreet anders mogen ze voor straf niet meer.
En nu wil die ombudsman de geheimhoudingsplicht aan zijn laars lappen? Foei!! Ga zo door Jan Peter, ridder voor oranje, strijder voor de Amsberg/Zorrequieta normen en waarden.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Pim Lier
@Roel
Iedereen heeft recht op een eigen mening. Vaak wordt gerefereerd aan Frankrijk als republiek. Dit is geen goede vergelijking, want Nederland is Frankrijk niet. Logisch?
Waar het wel om gaat is het volgende.
Een monarchie sluit per definitie democratie uit. Dat begint al bij het niet kunnen bepalen van het volk wie staatshoofd moet zijn. Een logisch gevolg van het inrichten van een functionerende democratie is een republiek.
U geeft zelf al aan dat machtsmisbruik uitgesloten moet worden. Ik ben het daar mee eens.
Het gaat er echter niet om wat benno heeft gedaan, maar wat JPB nú aan het doen is: vrijheid van meningsuiting torpederen. Op een groffe manier. Hier mag hij niet mee wegkomen.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: peter
De aap komt nu echt uit de mouw. De paniek moet bij het oranjehuis wel groot zijn dat ze de gluiperige bruinwerker Balkenende laten proberen de zaak in de doofpot te stoppen door nota bene de ombudsman in zijn onderzoek te gaan dwarszitten! Dat zal je niet lukken, vuile oranjehuichelaar! De geest is nu eenmaal uit de fles en zal daarin niet meer terugkeren.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Wim
@Roel : Ik ben het met u eens dat in een republiek ook van alles mis kan gaan. Als ik alleen al kijk hoe het in Italie eraan toegaat .. Maar we zijn er wel zelf bij hoe e.e.a. vorm gaat krijgen. Dit wordt door ons, het volk bepaald. Wij kiezen onze vertegenwoordigers op grond van bekwaamheden. Zij zijn de architect van nieuwe structuur en wij ontslaan ze wanneer het niet naar onze zin is. Dat is al de belangrijkste winst, denk ik. We zitten niet meer generatie op generatie opgescheept met een firma die het door erfopvolging voor het zeggen en voor het graaien blijft hebben. Die ons confronteert met wandaden en schandalen, waar ze in immunitiet niet eens op afgerekend kunnen worden. Is dat niet van de zotten? En dan een premier die zich in de onmogelijkste bochten wringt, om dit totaal verouderd , wanstaltig en kostbaar sprookje op de wolk te houden.
Een koningshuis, of het nu Belgisch, Nederlands, Deens of Zweeds is, moeten we niet meer willen. Het is niet meer van deze tijd.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Egberta de eerste
Het wordt hoog tijd,dat er nu eens helderheid komt over de machtspositie van die familie,alles wat zij doen en laten wordt onder het tapijt geschoven,maar iemand als de Roy van Zuydewijn wordt het leven onmogelijk gemaakt.
Nee,een schoondochter uit de junta dictatuur is een aanwinst,of een schoondochter die regelrecht uit het bed is gestapt van een topcrimineel.
Balkenende is bang dat het onderzoek van Brenninkmeyer aanleiding zal zijn voor 'misverstanden en 'bevreemding.
m.a.w.hij weet bij voorbaat al dat het zaakje beroering zal gaan brengen-dan weten we dus al dat het zaakje behoorlijk stinkt,en de deksel dus op de beerput moet blijven.
We kunnen m.i. niet snel genoeg van dat lugubere zooitje afkomen,laat ze aub.zo spoedig mogelijk opzouten,met Balkenende voorop.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Ria.
@Peter
Uiteraard heeft iedereen recht op een mening. Gelukkig wel!
Als je een situatie wil vergelijken heb je nou eenmaal een ander voorbeeld nodig. Frankrijk is de enige centraal geleide republiek die ik ken daarom nam dit land als voorbeeld. En verwijzing naar de laatste republikeinse periode uit de vaderlandse geschiedenis zou nog minder zinvol zijn.
Daarnaast is het zo dat Nederland slecht een constitutionele monarchie en bepalen we de belangrijkste persoon in het land wel degelijk zelf.
Mijn stelling is dat hetzelfde misbruik plaatsvindt in een republiek.
Dit doet niks af aan het feit dat JP zich ondemocratisch opstelt. Mijn stelling is alleen dat dit in een republiek net zo gebeurd zou zijn. Macht corrumpeert nou eenmaal. Niet dat ik het daarmee goed praat.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Roel ()
@Roel; interessant is de vraag waarom Bernhard dat heeft gedaan. Hier is voldoende over geschreven, met name door de onvolprezen onderzoeksjournalist Ton Biesemaat.
http://www.theovangogh.nl/vreemdehist.html
Dat in een republiek hetzelfde misbruik plaats zal vinden ben ik helaas met je eens, kijk maar naar Frankrijk. Alleen kan je de president dan (achteraf) een rotschop geven, in een monarchie is een corrigerende tik tegen de koninklijke derriere vrijwel ondenkbaar (Juliana dreigde met aftreden op de voorgenomen maatregelen tegen Bernhard m.b.t. Lockheed en al die andere zaken die niet in de media zijn verschenen), daarna volgt meteen weer een charme offensief van de monarchisten en staatsmedia en staan de verstandsverbijsterden weer met hun vlaggetjes "Maxima, Maxima!" te roepen.
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Cor
@Cor: En als u nu eens in de vierde regel het woordje 'zal' vervangt door 'kan' ? Dat is dynamischer en zo sluiten we verbetering op voorhand niet uit. We kijken steeds naar andere landen. Op zich heel prima, maar niet als we ervan uitgaan dat het hier dan ook wel zo zal gaan. Het lijkt me wijzer goed te kijken, te analyseren en geconstateerde zwakke plekken geen kans te geven. Wie met een schone lei begint is er toch zelf bij hoe de zaak wordt ingericht?
"Onderzoekt de dingen en behoudt het goede". (vast uit de bijbel, waar onverwacht soms ook een pareltje blinkt)
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Egberta de eerste
@Egberta: je hebt een heel scherpe tong, een kritische blik maar daarbij toch ook een positieve instelling! Hierop kan ik alleen nog maar antwoorden: "Amen!"
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Cor
@Cor: Een vleiende kwalificatie, erken ik. Als dat 'amen' nu ook nog de republikeinse elementen uit onze uitwisseling van woorden betreft , ben ik verschrikkelijk tevreden!
Geplaatst op: dinsdag 10 november 2009 | Door: Egberta de eerste
Ach, die Balkenende is de loopjongen van Hare Majesteit, dat weet zo onderhand toch
iedereen. Gisteren in Vragen[v]uurtje heb ik het geluid uitgezet toen de premier aan
het woord was, niet afgeleid door 's mans geneuzel viel mij op dat hij de mimiek
heeft van een pruilend, verwend kind. 'n Man die elke dag z'n moeke belt, spreekt toch
boekdelen.
Geplaatst op: woensdag 11 november 2009 | Door: Koning
Balkenende staat onder druk, want Maxime Verhagen wil hem opvolgen. Wanneer Limburgse politici aan de stoelpoten zagen gaat dat op een akelige, huichelachtige en achterbakse manier en worden de integere personen de dupe. Voor Balkenende pleit dat hij prinses Mabel de pas heeft afgesneden, want zij wilde graag reserve-koningin worden. Zij heeft later getracht rehabilitatie te krijgen om alsnog kans op de Nederlandse troon te krijgen in het geval het gezin van de kroonprins zou wegvallen. Ik vraag me af wat de rol van koningin Beatrix toen is geweest. Het lijkt erop dat het onderzoek naar de Margarita affaire moet stoppen van Balkenende omdat bij de uitkomst daarvan de koningin moet aftreden en dan heeft Nederland een jetsetkoning, die aan landjepik doet in Afrika, samen met projectontwikkelaars (die volgens de spindoctors van de kroonprins fungeren als liefdadigheidsinstellingen, bron: Elsevier).
Het CDA heeft de meeste oranjegezinden, dus het CDA heeft geen belang bij onderzoeken naar affaires van het koningshuis. Een paar extra spindoctors zijn m.i. nog nodig om Maxime Verhagen populair te maken buiten Limburg, want de Limburgers zijn veel te dominant in de Nederlandse politiek momenteel.
Geplaatst op: zondag 15 november 2009 | Door: Juriste
Ach Juriste, Balkenende zowel alsch Verhagen staan geen democratie voor, maar een theocratie. Het gepeupel behoeft niet geinfomeerd en dient zich de naad uit de sokken te werken. Kroon en Kabinet zien daar graag op toe en waacken over ons.
Geplaatst op: maandag 16 november 2009 | Door: Houwzee ()
Balkenende en Verhagen staan helemaal geen theocratie voor. Een theocratie is een regering door God. God heeft geen politici op het pluche nodig om te regeren en dat weten beide heren heel goed. Jezus Christus hield zich niet bezig met politiek - "hij vluchtte toen zij hem koning wilden maken, Johannes 6:15" en "mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld, Johannes 18:36".
Geplaatst op: maandag 16 november 2009 | Door: De Gelovige Christen
Theocratie? Daar hebben we de broeders van de SGP voor, die dit als politiek kroonjuweel al een eeuw of wat koesteren. Verder blijkt er al jaaaren niemand nog enige interesse in dit zeer interessante fenomeen te hebben. Een eenvoudige discussie hierover kan veel duidelijk maken. En wie weet!! Zien mensen nog voordelen ook. Maar dan niet direct gaan lopen schelden he.
Geplaatst op: maandag 16 november 2009 | Door: KuupsGJ
Er wordt door verschillende reageerders voortdurend gerefereerd aan 1) Frankijk en 2) Prorepublica
Laat ik met het meest eenvoudige beginnen Frankrijk. In Frankrijk viert onder Sarkozy en al zijn voorgangers het nepotisme hoogtij. Zie het net opgestarte proces tegen Chirac. de zaal Villepin enz. Maar.... het voordeel is dat de knoeier(s) uiteindelijk voor de rechter komen en dat zie ik in NL noch met de von Amsbergs noch met een JPB gebeuren. Een staatshoofd dat de functie erft is ondemocratisch en uit de tijd. Dus naar punt 2. Prorepublica is de zoveelste afsplitsing van de republikeinse gedachte in Nederland. Sinds 1996 zijn er inmiddels 7 republikeinse clubs en is de PR daar de laatste van een afsplitsing van de het NRG , het Nieuw Republikeins Genootschap. Trouwe (bestuurs)leden van het NRG liepen inmiddelsover naar PR , vorig jaar opgericht doorde Brabantse rak van het NRG. Dus weer ruzie, kift en naijver, traditioneel Nederlandse trekjes. En waar heeft PR het nu over ? In december komt er een eerste vergadering en wordt er nu gediscussieërd over een verenigingsspeldje, want je moet elkaar kunnen herkennen ! De tie ta tovenaar club dus. Maar een programma hoe de republiek op poten te zetten mis ik, het blijft bij wat (terecht) Oranje "bashen", wat would be leuke stukjes van een mijnheer Ton Biesemaat die zijn boeken promoot en voor de rest aapjes. Ik ben overtuigd republikein, maar een dergelijke kleuterclub ? Dan ten slotte Edwin. Ik denk dat het vanzelfsprekend is dat een a.s. familielid eens wil zien wie er de familie binnenkomt. De een vraagt het via zijn eigen circuit, de ander huurt een prive rechercheur in en Bernie had zijn eigen "geheime dienst " Laten wij wel zijn Edwin was niet echt loepzuiver, de diverse Franse met betalingsschulden achter gebleven leveranciers kunnen daar nog over mee praten. Dus eens even zien wie is Edwin. Dat daarna de man het onmogelijk gemaakt wordt nog een fatsoenlijke baan te houden ( actie mevrouw von Amsberg) is natuurlijk net als de actie van JPB geheel in stijl met STASI acties.
Geplaatst op: maandag 16 november 2009 | Door: Henk van Straaten ()
Het Huis van Oranje hoeft zich geen zorgen te maken. De Republikeinen kunnen zichzelf niet eens organiseren, laat staan hun doel bereiken. Oranje boven! Leve de Koningin! leve de Koning!
Geplaatst op: maandag 16 november 2009 | Door: De Monarchist
"de diverse Franse met betalingsschulden achter gebleven leveranciers kunnen daar nog over mee praten" stelt Henk van Straaten - ongetwijfeld be�nvloed door wat de media, meer specifiek De Telegraaf, daarover naar buiten brachten. Maar hoe zat het daarmee nu in feite? Ik citeer even ruimhartig uit HP/De Tijd van 13 november 2009.
De heer De Roy van Zuidewijn (ERZ): "Het had niet mogen gebeuren, maar we waren op reis gegaan en na ons huwelijk moesten we meer dan 150 rekeningen betalen. Dan kan er wel eens eentje blijven liggen."
Dat waren overigens drie rekeningen: van de kapster van Margharita, van de hovenier en (de grootste, 6400 Euro) van de wijnleverancier. Als we dat optellen zo'n 10.000 Euro op een totaal van 498.000 Euro aan kosten voor het huwelijksfeest, 2% dus. Die kosten zijn overigens wel degelijk betaald, de drie leveranciers relativeren de ophef allemaal: "we moeten wel vaker wachten op ons geld", aldus de hovenier.
En dan rijst de vraag: hoe komt zo'n verhaal dan in de wereld? Tja, hoe....wie zou daar nou toch belang bij hebben?
Geplaatst op: dinsdag 17 november 2009 | Door: Cornelis de Houtman
Het feit dat zowel Berhard als Beatrix hun machtspositie gebruiken om (via JPB, de schoothond van Beatrix) de voortgang van een op democratische leest geschoeide procedure via de ombudsman te frustreren, is ronduit ergerlijk. Beatrix oefent - al jarenlang - een niet democratisch gecontroleerde macht uit, en is met haar meer dan 25-jarige ervaring op bestuurlijk gebied veel MP's de baas; zeker JPB. Dus wie is hier nu de baas? Niet JPB, denk ik, hoewel ik dit niet kan bewijzen, hooguit vermoeden. Maar het gedoe rond De Roy van Zuidewijn bevestigt dit.
En waarom pikken wij dit alles van een familie, die niet eens in rechte lijn afstamt van Willem van Oranje? Die pas na de Napoleontische tijd op het paard gehesen is (daarvoor was Nederland een republiek!), en daar nu van af dreigt te vallen vanwege de diverse kwalijke incidenten, die maar niet weg willen gaan.
De monarchie, dit feodale fossiel, is niet meer van deze tijd. Een gekozen president kun je tenminste nog naar huis sturen, als hij disfunctioneert. En goedkoper is hij/zij ook, want brengt niet zijn hele familie tot in de 3e graad mee.
Geplaatst op: dinsdag 17 november 2009 | Door: Henri ()
"Een gekozen president kun je tenminste nog naar huis sturen, als hij disfunctioneert". Oh werkelijk? Dat lukt in NL nog niet eens met een premier of een hele voortkwakkelelende regering. Nederlanders hebben geen ruggegraat meer.
Geplaatst op: dinsdag 17 november 2009 | Door: De Monarchist
Reageren