Reacties (60)
Je bent dood, je wordt vervolgens geboren, je leeft, sterft en bent weer dood.
Alle andere verhalen over leven na het sterven vinden hun oorsprong in de enorme angst voor onze eigen dood.
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Ton ()
Nog simpeler: je leeft, en je gaat dood.
Bijna dood is niet dood. Dat er in die fase allerlei boeiende hersenprocessen zijn met hallucinerende effecten wil ik best geloven.
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Aad van Rooijen
Er is geen (leven) na de dood. Leven speelt zich af in een lichaam van levende materie. Als de levende materie van een lichaam niet meer leeft, is het lichaam en het leven dood. Zo simpel is dat. Echter een levend lichaam is een voertuig voor niet materieel bewustzijn. Bewustzijn dat niet uit materie bestaat kan dus niet dood. Dus als een levend materieel lichaam dood gaat, vind er een verandering plaats van de bewustzijnstoestand van dat lichaam. Het bewustzijn wordt zich dan bewust van een veranderde toestand, een toestand zonder levend lichaam.
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Ronald
Er is Tijd, er is Tijdloosheid
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Geniet van Nu ()
Sommige zijn al dood voordat ze dood zijn (hersendood).
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: daniel
Er is geen leven na de dood. De bijna-dood ervaringen zijn persoonlijke ervaringen van mensen, die nog gebonden zijn aan het materiele aardse leven, welke ons niets vertellen over een een eventueel hiernamaals.
Ons bewustzijn is gebonden aan ons hele lichaam. Dus niet slechts aan de hersenen. Er zijn talloze wetenschappelijke beschrijvingen van gevallen waarbij na een orgaantransplantatie de persoonlijkheid en herinneringen van mensen veranderden.
Zodra ons lichaam ophoudt te bestaan en niet meer functioneert houdt tevens ons persoonlijk bewustzijn op te bestaan. Het is een illusie om te denken dat onze geest/ziel los kan staan van ons fysieke zijn. Een illusie. Meer niet.
Uiteraard is het een hardnekkige illusie die door veel mensen wordt omarmt. Religieus of niet. De gedachte aan het feit dat het eens volledig ophoudt voor mijn persoonlijke identiteit is beangstigend voor de meesten van ons.
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Jean-Pierre
Er is een wetenschappelijk onderzoeker die zich al veel langer met dit fenomeen bezighoudt.
Zijn naam luidt Raymond Avery Moody en ook hij heeft een, bijzonder leesbaar, boekje uitgegeven:
"The Light Beyond" ISBN 0553278134, EAN 9780553278132
(Ned: "De Tunnel en het Licht" ISBN 90 229 8182 7 / NUGI 661)
Doctor Moody wordt al decennia gezien als de wetenschappelijk specialist op het gebied van BDE's.
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: R.E. Veldwijk ()
Het enige wat maar even hoeft te worden bewezen is dat bewustzijn geen emergent verschijnsel uit processen die in de hersenen plaatsvinden is zoals Ronald zegt. En dat hersenen dus niet nodig zijn om te leven, alleen om de machinerie van het lichaam te laten overleven.
Eigenlijk is het leven in een lichaam tijdverspilling en zouden we ieder mens zodra het geboren wordt direct moeten doodmaken, want wat is het nut van zo'n tijdelijk bestaan waar alleen maar dingen fout kunnen gaan? Of is het misschien alleen maar om nieuwe eeuwig levende bewustzijnen te kunnen produceren via ordinaire materie eerst om te zetten in hersenen om een bewustzijn in te maken?
Maar wat als eeuwig levende bewustzijnen eerst in hersenen moeten worden gemaakt om vervolgens daaruit te kunnen ontsnappen, wat betekent dat dan:
Optie 1: Er is een voorraad aan pre-existente bewustzijnsoep waar hersenen bepaalde hoeveelheden bewustzijn uit lepelen en zo een kwantum bewustzijn maken dat we dan als een individu herkennen. Het nadeel van hersenen als antenne die putten uit een eindige voorraad bewustzijn is dat er dan een eindige voorraad van is. Het voordeel is dat je gemakkelijk een sekte kunt beginnen op basis van de notie dat je een truc of meerdere trucs hebt om meer bewustzijn te kunnen lepelen uit de voorraad dan niet-leden.
Optie 2: Processen in de hersenen maken een individu bewust van zichzelf en de wereld om een effectieve gestuurde interactie te kunnen aangaan met de wereld en vervolgens scheidt dit bewustzijn zich af van het lichaam en leeft op zichzelf los van het lichaam. (Behalve dan wanneer men gaat slapen of een harde klap op het hoofd krijgt etc.) Het voordeel hiervan is dat er dus iedere keer nieuwe bewustzijnen ontstaan en er geen eindige voorraad van hoeft te worden gepostuleerd. Het nadeel hiervan is dat het lang niet zweverig genoeg begint.
Optie 3: Het individuele bewustzijn bestond al voordat het lichaam door ordinaire materiele biologische processen werd gevormd, waarna dat pre-existente bewustzijn op een bepaald arbitrair moment of beetje bij beetje met de normale ontwikkelingsstadia in het lichaam terecht komt en dan vervolgens als het lichaam sterft ineens weer vrij komt. Het nadeel hiervan is dat de voorraad nog veel beperkter en nog meer gepredestineerd is dan bij optie 1. Het voordeel hiervan is dat de werking van hersenen de mate van bewustzijn niet bepalen, als coma-patiënt kun je hier dus veel baat bij hebben.
Optie 4: Een oncoloog is geen neuroloog en heeft niet perse meer verstand van hersenen dan een gemiddelde klankschaal goeroe of de eigenaresse van een breiwinkeltje. Pim van Lommel (niet van Dommel) is een cardioloog en daar geldt hetzelfde voor. Hij weet ook niet waar hij het over heeft en hij zou er helemaal wijs aan doen voortaan niets meer te zeggen over de quantummechanica. Dat is een onderwerp die hem al helemaal niet ligt.
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Albert Bakker
Er is materie en anti materie!
Dualisme
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Dennnis
Dualisme met betrekking tot het onderwerp bewustzijn wil niks anders zeggen dan een scheiding tussen de fysische wereld, de hersenen in dit geval en de metafysische wereld, in dit geval het bewustzijn. Zoiets bestaat niet in de echte wereld, het is slechts een filosofisch concept dat voor veel misverstanden zorgt.
Materie en antimaterie zijn beide fysische fenomenen. Antimaterie is beslist geen metafysische entiteit. Bij conventie van benaming is materie geen antimaterie, maar als we deze formalistische nomenclatuur even los laten dan zijn beiden zijn vormen van materie en hebben beiden positieve massa's en dus positieve energieën (behalve fotonen die geen massa hebben.)
De tegenstelling of eigenlijk de symmetrie tussen materie en antimaterie bestaat hieruit dat een deeltje en zijn antideeltje tegenovergestelde quantum-eigenschappen hebben, bijvoorbeeld een positron en een elektron zijn exact identiek behalve een elektron heeft een negatieve lading daar waar een positron een exact even grote maar tegengestelde positieve lading heeft. Een foton bijvoorbeeld is zijn eigen antideeltje: een foton is een anti-foton is een foton.
Er is niets metafysisch aan antimaterie, er is sprake van een fysische symmetrie en er is geen sprake van dualisme van wat voor soort dan ook. Dit nog los van de vraag of de symmetrie tussen materie en antimaterie iets te maken heeft met bewustzijn op welke het antwoord luidt: nee.
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Albert Bakker
Mensen die ontkennen dat er leven na de dood is, doen dat uit angst voor dat leven en uit angst dat er misschien toch iets van verantwoording wordt gevraagd over het leven...
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: ptr
Het moet wel haast mogelijk zijn, dat het bewustzijn zich buiten ons lichaam bevindt. Er zijn zeker al hersenonderzoekers die dat accepteren. En waarom ook niet. De vorm die wij aannamen is gewoon het schip waar we mee zeilen. Soms mislukt dat, maar de geest die er achter staat blijft aanwezig, ook al loopt dat schip op ramkoers.Dat werkt ook zo bij dementen veronderstel ik.Na de dood blijven onze gedachten en belevenissen nog lang een basis vormen voor de geest.Maar zijn zoektocht staat niet stil. Misschien ontstond die zoektocht bij het ontstaan van de werelden, tot nu toe is die tijd onaanwijsbaar. Zoiets als een evolutie van de geest. Uiteindelijk, dat hangt ook af van die geestkracht,zal hij eens in kennis volmaakt worden ( bij ons is die staat niet mogelijk) De eeuwigheid staat stil, en het bewustzijn ook. Het wordt dan een een seconde beleving, die eindeloos lijkt, totdat nieuwe golven van quantumenergie nieuwe wegen openen. En dat gaat weer door- -Oh God-hoe moet ik U mij voorstellen?--
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Suzan
...En mensen die ontkennen dat er géén leven na de dood is doen dat uit angst dat ze om verantwoording af te dragen voor die fantasie eigenlijk helemaal nooit geleefd hebben.
Tenzij de heer of mevrouw ptr de gave heeft om andermans gedachten - de mijne alvast niet kennelijk - te kunnen lezen is dat een compleet onzinnige opmerking die meer zegt over meneer of mevrouw ptr dan over degenen die hij of zij adresseert.
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Albert Bakker
Suzan probeer eens een gestructureerde argumentatie te bedenken waarom bewustzijn niet gewoon verschijnsel is dat ontstaat door op elkaar ingrijpende hersenfuncties. Waarom zijn we niet bewust tijdens het slapen? Hoe kan het dat als bewustzijn zich buiten de hersenen bevindt we verminderd bewust worden tijdens de consumptie van drugs, alcohol, slaapmiddelen of kunnen we bijvoorbeeld extra alert worden met andere drugs?
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Albert Bakker ()
Dan ga ik je nu maar een mailtje sturen ok?
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Suzan
Heeft die wetenschapper ook onderzocht welk leven en welk bewustzijn dan na je dood verdergaat? Word je weer jong, zorgeloos en dynamisch of kun je tot in eeuwigheid door alzheimer geplaagd verder rommelen?
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: massimo
"Hij heeft tien jaar onderzoek gedaan naar bijna-dood-ervaringen (net als de Nederlander Pim van Dommel) en zegt, na 1.600 bijna dood ervaringen te hebben onderzocht, dat hij het zeker weet. Het leven gaat verder"
Het onderzoek klopt niet. Met zijn redernering kan ik ook dergelijke uitspraken doen:
Er is leven na het springen voor de trein!! Ik heb namelijk 1.600 bijna voor de trein springers onderzocht en ze zijn allemaal nog 'spring' levend!
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: alter3go ()
@Gerard Driehuis, de beste man heet Pim van Lommel, niet Dommel
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: hoff
@Albert:
Allereerst dank voor je verhelderende en goede bijdrage aan dit topic. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het boek van Pim van Lommel gelezen heb en daar op het moment van lezen zeker een bepaald geloof aan kon (wilde) hechten. Dat lag zeer waarschijnlijk ook aan de omstandigheden waaronder ik het gelezen heb, maar zeker ook aan zijn uiteenzettingen over quantummechanica die mij als eenvoudige alfa/gamma jongen wat boven de pet gingen. Aan je opmerking te oordelen, geldt dat blijkbaar voor Dhr van Lommel zelf ook...
Niettemin blijf ik onverkort geïnteresseerd in het onderwerp, maar ontbreekt me de natuurkundige theoretische basis. Zijn er bepaalde boeken die je mij en de andere lezers in deze context kunt aanbevelen?
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Arnoud
Uiteraard zou ik dat wel willen doen, maar verwacht alsjeblieft niet dat het op de een of andere manier aansluit bij het universum van van Lommel.
Een paar suggesties zouden zijn indien niet gelezen uiteraard Consciousness Explained van Daniel Dennett, Het Bewustzijn Als Bedrieger door Tor Norretranders (die levert ook wat achtergrondinformatie over de fysica die wellicht heel verhelderend kan werken) en dan van wetenschappers in het veld zelf werkzaam The Quest For Consciousness van Christof Koch - http://www.questforconsciousness.com/
Uiteraard de beroemde klassieker Godel Escher Bach van Douglas Hofstadter wordt min of meer een beetje bekend verondersteld.
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Albert Bakker
Mensen die denken dat er leven na de dood is zijn of heel erg stoned of ze vinden zich te belangrijk om dood te kunnen gaan. Nou mensen ik heb nieuws voor jullie: er komt een dag en dan ben ook jij er niet meer! Bewijs heeft meneer Long er niet voor kunnen vinden dus accepteerd hij een mengeling van wetenschap en theologie als zijnde bewijs. Erg zwak!
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Bob van Munten
Meneer Long weet zeker dat hij wel of niet de juiste conclusie heeft getrokken zodra zijn Longen zich nooit meer vullen met zuurstof ;-) Alleen is hij dan niet meer in staat zijn gelijk/ongelijk te bewijzen......
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Peter
Heb nog nooit iemand ontmoet die weer uit zijn/haar graf of urn is opgestaan maar houdt die optie natuurlijk open....je weet toch....je weet maar nooit of je weet niets...gelukkig zijn er altijd mensen die gewoon al WEL alles weten...prettig toch?
Voor het geval dat...heb ik maar één wens: nooit meer NeDDRland...ach wat... bij nader inzien...nooit meer wat dan ook!
Geplaatst op: zondag 24 januari 2010 | Door: Anna B.
Grappig van mijn tante die eens tegen me zei : Erwin,....je moet het maar zo zien,...We zijn NU op vakantie........en waar we naartoe gaan , zien we dan wel weer!
Beste mensen, wat ik hiermee wil zeggen is dat je HIER en NU bent, werkt en leeft.
Maak er het beste van, en ontdek zelf of je jezelf veranderen kan op fronten waar blokkades van haat zijn.
Meestal ligt het antwoord van je vraag vlak onder je neus!
Geplaatst op: maandag 25 januari 2010 | Door: Erwin
Leven is oneindig, eeuwig , alomvattend. Geboorte en dood zijn slechts veranderingen in dit leven.
Geplaatst op: maandag 25 januari 2010 | Door: quantumsjamaan
075 De Resurrectie (Al-Qi'jaamah)
Geopenbaard vóór de Hidjrah. Dit hoofdstuk heeft 40 strofen.
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Neen! Ik roep de Dag der Opstanding tot getuige.
2. Neen! Ik roep de zichzelf beschuldigende ziel tot getuige.
3. Denkt de mens dat Wij zijn beenderen niet kunnen verzamelen?
4. Zeker; Wij hebben de macht hem te herstellen tot in zijn vingertoppen.
5. Maar de mens wenst in 't vervolg slecht te handelen.
6. Hij vraagt: "Wanneer is de Dag der Opstanding?"
7. Maar als het oog verblind wordt,
8. En de maan verduisterd zal zijn,
9. En de zon en de maan zullen samen gebracht worden,
10. Op die Dag zal de mens zeggen: "Waarheen te vluchten?"
11. Neen! Geen schuilplaats!
12. Slechts bij uw Heer zal dan uw toevlucht zijn.
13. De mens zal op die Dag worden onderricht over hetgeen hij vooruitzond of achterliet.
14. Neen, de mens is een bewijs tegen zichzelf.
15. Zelfs al biedt hij (zijn) verontschuldigingen aan.
16. Beweeg uw tong er niet mede om deze (woorden) haastig (opte nemen!)
17. Het verzamelen en het verkondigen er van rust op Ons.
18. Wanneer Wij dus (de Openbaring) verkondigd hebben volg dan de verkondiging.
19. Daarna rust de verklaring er van op Ons.
20. Neen, maar gij (mensen) hebt dit leven lief.
21. En gij geeft het Hiernamaals prijs.
22. Op die Dag zullen sommige gezichten verlicht zijn,
23. Opziende naar hun Heer;
24. En andere gezichten zullen op die Dag somber zijn.
25. Wetende dat een vreselijke ramp hen spoedig zal overkomen.
26. Ja! Als de ziel van de stervende tot de keel zal opstijgen,
27. En er zal worden gezegd: "Wie is de geneesheer?"
28. Dan weet hij dat hij scheiden moet.
29. En wrijft (in doodsangst) het ene been tegen het andere.
30. Dan wordt (hij) tot uw Heer gedreven,
31. Want hij (mens) nam de Waarheid niet aan, noch bad hij.
32. Doch hij verloochende (de profeet) en wendde zich af.
33. Dan ging hij trots naar zijn familie terug.
34. "Wee u! Wee dus over u."
35. "Wee u nogmaals en nog eens wee!"
36. Denkt de mens dat hij zonder doel zal worden gelaten?
37. Was hij niet een kleine levenskiem die werd uitgestort?
38. Dan werd hij een klonter bloed daarna schiep en vervolmaakte Hij hem.
39. Daarvan (de kiem) maakt Hij een paar, man en vrouw.
40. Is Hij dan niet bij machte de doden te doen herleven?
Geplaatst op: maandag 25 januari 2010 | Door: ali ()
Je kunt ook gewoon verwijzen naar een soera of met een link werken. Dan kunnen we die hersenverwekende Allah-onzin mooi negeren zonder te moeten scrollen.
Geplaatst op: maandag 25 januari 2010 | Door: Albert Bakker
Een cyberimam, altijd makkelijk.
Geplaatst op: maandag 25 januari 2010 | Door: Dirk ()
Ali, kun je ergens anders het internet gaan bevuilen?
Geplaatst op: dinsdag 26 januari 2010 | Door: Ton ()
http://godisimaginary.com/i8.htm
Geplaatst op: dinsdag 26 januari 2010 | Door: HoGu
Het barst van het bewijs dat er iets na de dood is, er zijn veel mensen die zich zelfs zaken uit vorige levens kunnen herinneren, waarbij er zelfs diverse zaken verifeerbaar bleken .
De amerikaanse psychiater Dr Brain Weiss heeft hier het nodige over geschreven.
Er staat me zelf het verhaal van een driejarige jongen bij die beweerde in een vorige leven een piloot van een oorlogsvliegtuig te zijn geweest .
hij kon niet alleen naam, registratienummer en (vliegkamp)schip op lepelen (info die achteraf feilloos bleken te kloppen), maar kon ook de preflight check van "zijn" vliegtuig doen...
Dat soort te verhalen zijn net iets te vreemd en veelvoorkomend om leven naar de dood en reincarnatie dan maar even als onzin af te doen.
Geplaatst op: dinsdag 26 januari 2010 | Door: hoff
Dus dat het vaak voorkomt is voor jou de aanwijzing dat het geen onzin is, hoff. Blij om. Als je mij nou wil leren hoe ik die onzinverhalen van de ware verhalen kan onderscheiden ben ik helemaal bij en blij.
Geplaatst op: dinsdag 26 januari 2010 | Door: mescaline ()
Jeffrey Keene is een doorsnee Amerikaan, ex-militair, nu brandweerman in New York.
Hij werd geboren in 1947 in Danbury, Connecticut, VS.
Een aantal jaren geleden bezocht hij de historische plaats Antietam waar in 1862 tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog een bloedige veldslag plaatsvond tussen Noordelijken en Zuidelijken. Terwijl hij de plaats bezoekt wellen bij Jeff Keene plots hevige emotionele herinneringen op aan zijn vorig leven als ene generaal John B. Gordon van het Zuidelijke leger.
Bij onderzoek door Keene bleek dat deze generaal inderdaad bestaan heeft en inderdaad zwaar gewond werd in de veldslag van Antietam (nl op 17 september 1862). Gordon overleefde echter zijn verwondingen en overleed jaren later op 9 januari 1904.
Keen vond ook foto’s van Gordon. Opmerkelijk feit bij deze foto’s is dat er een heel sterke gelijkenis is tussen de twee mannen. (Zie foto’s hieronder)
http://www.rnlnd.com/aanwijzingen-en-bewijzen.htm
Geplaatst op: dinsdag 26 januari 2010 | Door: R.E.A.List
@hoff, waar is al dat bewijs dan? Een paar 'bizarre' voorbeelden zijn natuurlijk geen bewijs.
Geplaatst op: dinsdag 26 januari 2010 | Door: HoGu
Heb zelf ,,herinneringen,, en ,,herbelevingen,, van meerdere vorige levens.
indianen, het vroegere Egypte, negerin (slaventijd) ,Amsterdam (Joods) rassia,s, concentratiekamp, gaskamer,en een blik van de hemel. Zelf ken ik meerdere mensen die dat zelfde hebben, maar er niet over durfte te praten totdat ik erover begon.Een hoop blijken ( ik zelf ook )met ,,onverwerkt,,
verdriet te kampen.Wat dus alsnog in dit (of volgend)leven verwerkt dient te worden.
Het is anders zoiets als doorlopen met een gebroken been.
Die vlieger van opmerkingen, ( vergeet het ,van wat geweest is is geweest, stap er over heen, je leeft nu ) gaat niet op. Trauma,s dienen ,,bewust ,,verwerkt te worden,( zonder pillen, drank, en dope etc ) anders gaan ze gewoon mee naar een volgend leven, want ze blijven net zolang zich aandienen tot ze worden verwerkt.
Eenmaal verwerkt, zul je merken dat er een emotieloos ,,plaatje, achter blijft, wat soms helemaal uit je herinnering verdwijnt.
Dus dat er leven is na de dood, kan ik uit eigen ervaring wel Ja, op antwoorden. En ook dat er na de dood nog een heleboel andere levens zijn. Totdat je je levenservaringen hier op aarde geleeft,en doorleeft en ervaren hebt.
Geplaatst op: woensdag 27 januari 2010 | Door: Sonja ()
Ik zal het wel merken als ik over ,lange tijd, de eeuwige jachtvelden zal betreden. Ik ben er wel benieuwd naar, maar heb absoluut geen haast het uit te proberen.
Geplaatst op: woensdag 27 januari 2010 | Door: PJT
Gelovigen weten niet altijd wat God van actuele kwesties vindt, maar als ze er even over nadenken, blijkt dat God het opvallend vaak met hen eens is. Dat is de uitkomst van een serie onderzoeken uitgevoerd onder leiding van de Amerikaanse economisch psycholoog Nicholas Epley van de Universiteit van Chicago, deze week verschenen in de Proceedings of the National Academy of Sciences.
Epley, die samenwerkte met Australische onderzoekers, liet studenten verschillende opinieonderzoeken uitvoeren. Daarbij vroegen ze de deelnemers naar hun mening omtrent bepaalde actuele kwesties, zoals de doodstraf, en wat ze dachten dat de mening was van bekende personen zoals de president, bepaalde sporters en Bill Gates, maar ook van de gemiddelde Amerikaan – en ook van God. Steevast bleek dat gelovige proefpersonen ervan overtuigd waren dat andere mensen er wellicht andere opvattingen op na hielden, maar dat God het met hen eens was. Proefpersonen die een lezing moesten voorbereiden en geven over een bepaald onderwerp, en daarna van mening waren veranderd, meenden dat ook God zijn mening had herzien.
Om te onderzoeken of het hier wellicht alleen maar om sociaal wenselijke antwoorden ging, voerden de onderzoekers ook een experiment uit waarbij proefpersonen in een scanner werden gestopt, en hetzelfde type vragen moesten beantwoorden. De scans lieten zien dat als proefpersonen nadachten over wat God zou vinden dezelfde hersengebieden actief werden als wanneer ze nadachten over wat zijzelf vonden. God en ‘mezelf’ zijn voor veel gelovigen grotendeels dezelfde.
Geplaatst op: woensdag 27 januari 2010 | Door: eva
Ben ik het mee eens.
"God en ‘mezelf’ zijn voor veel gelovigen grotendeels dezelfde.".
Geplaatst op: woensdag 27 januari 2010 | Door: Suzan.
R.E.A.List-
Helaas kan ik die foto niet vinden, foutje van de redactie?
Ik heb trouwens die verhalen gelezen, ook die van dat driejarig kereltje. Ze zijn me tè echt om zomaar aan de kant te gooien. En waarom moet je ook zo negatief denken? Natuurlijk omdat je jezelf niet voor de gek wilt houden. Maar dat is helemaal niet zeker. En bij de koele wetenschap wordt ook eerst de onzekerheid er uit gehaald voor we het gaan geloven. Dus zoeken kan echt geen kwaad aanrichten.
Bovendien is het ook eigenlijk veel logischer dat het wel kan, in plaats van dat het niet kan.Niet bang zijn om verder dan de tunnel te gaan.
Geplaatst op: woensdag 27 januari 2010 | Door: Suzan.
Nog een kleine herinnering- Mijn kleinzoon was drie jaar ,was aan het spelen met zijn auto'tje, ging plotseling staren, en begon te praten:
"En ik had nog een zusje. Ze viel uit de boom en iemand heeft haar meegenomen, maar ze was toen weg." Ik vroeg: kwam ze weer naar huis? "Nee, ze was er niet meer" Waar speelden jullie dan? "Er waren allemaal bomen, en ik zat in het gras, en ze heette Beverly".
Dat was waarschijnlijk Engeland. En ineens was zijn gesprek beëindigd, en had hij blijkbaar ook geen zin meer om er op verder in te gaan. Een vroeger leven? Want de plaats waar hij nu woonde leek daar niet op, nog de school.
Het meest vreemde was dat hij die naam zo engels en zeker uitsprak.
Geplaatst op: woensdag 27 januari 2010 | Door: Suzan.
Pim van Lommel heeft aangetoond dat ook al zijn al je zintuigen uitgeschakeld, je nog kan waarnemen.
Hoe kan een man die geopereerd wordt waarnemen, terwijl zijn hersenen niet functioneren en zijn ogen dicht zijn, dat zijn kunstgebit in de tweede la van de derde kast en dat 2 kamers verderop gelegd wordt?
Dit is een van de vele voorbeelden die cardioloog Pim van Lommel (artikel in The lancet) beschrijft en voor mij overtuigend bewijs dat er bewustzijn bestaat buiten de hersenen.
Evolutionair gezien heeft de mens er trouwens ook geen enkele baat bij om te kunnen waarnemen als hij klinisch dood is.
Met andere woorden ‘’ik ga nu dood en ga nu mijn bewustzijn buiten mijn hersenen gebruiken.
Geplaatst op: donderdag 28 januari 2010 | Door: Ron ()
suzan, als reincarnatie heel logisch is, zou je ook een logische verklaring verwachten.
Maar hoe zou het werken? Wanneer komt de ziel van een overledene in een nieuw lichaam?
Bij de bevruchting of pas bij de geboorte of op nog een ander moment?
Er leven nu zo'n 6.000.000.000 mensen op de aarde, dat is niet altijd zo geweest.
Zijn er dan nieuwe zielen ontstaan? En waar komen de originele zielen vandaan?
Wie hebben er allemaal een ziel? alleen de homo sapiens? Of hadden bv de homo erectus ook al een ziel. En hoe zit het met dieren?
Mij komt het allemaal zeer onlogisch voor
Geplaatst op: donderdag 28 januari 2010 | Door: HoGu
@Ron
""Pim van Lommel heeft aangetoond dat ook al zijn al je zintuigen uitgeschakeld, je nog kan waarnemen. Hoe kan een man die geopereerd wordt waarnemen, terwijl zijn hersenen niet functioneren en zijn ogen dicht zijn, dat zijn kunstgebit in de tweede la van de derde kast en dat 2 kamers verderop gelegd wordt? ""
Omdat dat bij elke operatie zo is. Dat kan een verklaring zijn, gewoon omdat dit in 90% van de gevallen in dat kastje gaat. Ze bij een operatie termen gebruiken, die ze altijd gebruiken alleen denk jij dat ze nu op jou van toepassing zijn, omdat je dat graag wil geloven enz enz. Vooral religieuze mensen denken zo, omdat ze hierin een bevestiging zien dat hun alter ego echt bestaat en het niet alleen een denkbeeld is.
Een ander voorbeeld is. Iemand belt, degene zegt ik dacht net aan je. Dit zegt iets over de gebeurtenis op dat moment en die persoon zegt niet ik denk elke dag aan je, nee die ziet dit als bijzonder moment, omdat degene dat ook zo wil zien. Enz.
Daarnaast is bijna dood gewoon niet dood. Je bent dood of je leeft, iets ertussenin bestaat niet. Dat apparatuur "'dood"" aangeeft kan ook iets zeggen over het apparaat, enz.
Geplaatst op: donderdag 28 januari 2010 | Door: eva
@Suzan
Hier zie je de foto's,
http://www.ial.goldthread.com/keene.html
Geplaatst op: donderdag 28 januari 2010 | Door: R.E.A.List
Ik heb het zelf deels ervaren, onder narcose, waarbij mijn bloeddruk was weggevallen. Ik zag inderdaad de artsen van bovenaf: Ik keek neer op hun kruinen, ze stonden met 3 en een status in hun handen en ik hoorde dat het slecht ging. Ik kwam niet verder dan de tunnel (omhoog met sterk licht aan het einde en een sterke zuigende kracht naar boven) en wilde beslist terug, liet degene los (die op dat moment stierf, want ik had geen kracht door de sterke zuigkracht in de tunnel). Ik weet precies waarom ik terug wilde naar het aardse bestaan. Ik had bijvoorbeeld sperziebonen geplant, daar ging mijn eerste gedachte naar uit (terwijl ik niet kon bewegen)
Ik kon niet bewegen, niet praten en mijn ogen openen, maar voelde een manchet om mijn arm steeds oppompen en kon wel denken. Op het moment dat ik besliste om terug te keren en degene die ik omlaag trachtte te trekken en nog bij 1 hand vasthad, had losgelaten in de tunnel, werd er een zuurstofmasker op mijn gezicht gezet met het bevel om in te ademen.
Geplaatst op: vrijdag 29 januari 2010 | Door: Farmaceute
HoGu-
Zelf krijg ik daar de zelfde ideeën over als U.Reïncarnatie was nooit mijn onderwerp.Toch blijft het je bezig houden. Je hoort zulke werkelijk onbegrijpbare gebeurtenissen,en komt er niet onder uit.Die momenten met mijn kleinzoon waren echt een verrassing, vooral ook omdat herinneringen uit een vorig bestaan vaak alleen opwellen onder de zes jaar.
Mòcht het mogelijk zijn, dan alleen bij de bevruchting, vermoed ik. Daarom alleen zou je al tegen abortus moeten zijn.Je roept tenslotte door de oorzaak van de geboorte zelf een nieuwe geest op tot de kans op leven. Je kunt niet zeggen : je komt ongevraagd binnen".
Als we buiten ons lichaam verder gaan, kunnen we op talloze plaatsen tegelijk, en in een andere vorm verder bestaan, ieder gedachte heeft een andere vorm--denk ik--daar komen dus die talloze nieuwe mensen vandaan.
Dieren hebben net zo goed een ziel. Dat heb ik duidelijk ondervonden. Ik vermoed dan ook dat alles levende een soort ziel heeft, gekoppeld aan het bewustzijn. ( zelfs levenloze dingen) Maar voor bewustzijn moet er eerst energie ontstaan.En dat gaat blijkbaar eindeloos door.Hoewel het helaas allemaal maar veronderstellingen zijn, heb ik het idee dat het ongeveer zo is. Pieker maar niet teveel, we merken het wel.
Geplaatst op: vrijdag 29 januari 2010 | Door: Suzan.
R.E.A.List-
Inderdaad!!! De gelijkenis is frappant-
Bedankt hoor.
Geplaatst op: vrijdag 29 januari 2010 | Door: Suzan.
Dezelfde ervaring die druggebruikers hebben. Zegt dus iets over de werking van de hersenen, maar niets over onsterfelijkheid van de gedachten, na de dood van het fysieke lichaam.
Geplaatst op: vrijdag 29 januari 2010 | Door: eva
@ Sonja (zevenmijlslaarzen@yahoo.com)
Je hebt zeker hulp nodig, Sonja. Of dat komt door onverwerkt leed uit je periodes als buffel, negerslavin en concentratiekampslachtoffer betwijfel ik, maar een goed gesprek met een bevoegde therapeut kan waarschijnlijk geen kwaad.
Geplaatst op: vrijdag 29 januari 2010 | Door: Piet ()
@Piet (westzuidwest@hotmail.com)
Jij kent Sonja (zevenmijlslaarzen@yahoo.com) persoonlijk?
Hoewel ik haar verhaal niet voor waar aanneem meen ik dat wij elkaar met meer respect mogen behandeling.
Mensen die zo bot zijn naar onbekenden kunnen zeer beslist een goed gesprek gebruiken in de hoop ergens nog iets van empathie los te kunnen maken.
Geplaatst op: zaterdag 30 januari 2010 | Door: moerstaal
suzan. Maak je geen zorgen, ik geloof er niet in dus hoef ik er ook niet over te piekeren.
Na de bevruchting kan er trouwens nog veel fout gaan in de eerste weken. Velen zijn een week of paar dagen zwanger geweest zonder het te weten.
En ik denk dat we het nooit gaan merken, want als het zo ver is merk/weet je niks meer.
Geplaatst op: zaterdag 30 januari 2010 | Door: HoGu
Leven na de dood? Dan toch niet alleen voor mensen, dat bijzondere soort dieren met het vermogen de natuur naar zijn hand te zetten. Het wordt dan wel erg vol in dat hiernamaals. Bovendien rijzen er ook ernstige communicatie problemen tussen de wezens in verschillende stadia van de evolutie.
Geplaatst op: zaterdag 30 januari 2010 | Door: J.F.Besseling ()
Alles bestaat uit cyclussen. Waarom zou ons leven dan niet uit cyclussen kunnen bestaan?
Cyclus van seizoenen, jaren, dagen enz. Het lichaam dat we nu hebben laten we hier natuurlijk wel achter. Onze ziel gaat verder naar de andere kant om dan terug te keren in ander lichaam dat we zelf kiezen. De reden dat we hier zijn is om lessen te leren uit het leven. Karmische lessen. Ooit was er de blauwdruk van de aarde waar de ziel aan toegevoegd is en waaruit alle leven ontstaan is. Zo is het ook met de mens. Ooit zal de aarde dus terug naar zijn "zielsvorm moeten gaan". Hier zijn we dan terug met de cyclussen.
Geplaatst op: zaterdag 30 januari 2010 | Door: Kris Thevelein ()
HoGu-
Daar had ik ook aan gedacht, maar die hebben pech gehad, cést tout-Verder geloof ik er niets van dat er niet gepiekerd wordt, want daar kom je nooit onderuit.In ieder geval ben je dan werkelijk een grote uitzondering.
Geplaatst op: zaterdag 30 januari 2010 | Door: Suzan.
Ik heb nooit beweerd dat ik nergens over pieker, maar over de vraag of er een leven is na de dood lig ik niet wakker.
Geplaatst op: zaterdag 30 januari 2010 | Door: HoGu
Ach soms denk je hoe kun je in een normale discussie de onstabiele uitlatingen van anderen benaderen.
Er zijn een aantal verstandige maar er zijn ook een aantal die maar gewoon wat roepen.
Wil je wetenschappelijk werken (het woord zegt dat je het weet) dan moet je met hele duidelijke argumenten en bewijzen komen. Ook indien je meent dat je een geleerde bent (het woord zegt het al weer dat je het geleerd hebt) moet je duidelijk zonder haat uit kunnen leggen dat je geleerd hebt dat het alles onzin is wat vaak hier geschreven wordt.
Ten eerste is ieder die zegt dat het onzin is nog nooit dood geweest en hij/zij weet het dus niet uit ervaring of er een leven na de dood is. Om dan te roepen dat het niet waar is, is dus niet wetenschappelijk omdat hij/zij het niet weet. ook is hij/zij geen geleerde op dit onderwerp want dan moet je ervaring er mee hebben gehad en het hebben geleerd.
Ik kanniet hier in het kort mensen laten zien wat waar of onwaar is, hooguit kunnen mede schrijvers en ook ik een mening geven, maar die meningen gaan soms over in een soort bespottelijk maken wat anderen beweren. Een wetenschapper of geleerde zal dat nooit doen, doet hij dat wel dan heeft hij dus een te kort aan serieuze weerleggingen en verlaagt zich tot een blazer in een kapel die de tonen mist en vals speelt.
Er is veel over te schrijven en er is op alle argumenten in te gaan maar dat is deze onmogelijk want dat vergt veel meer ruimte.
Ik wens u allen gezondheid toe, een lang leven maar eens komt het moment dat u wetenschapper en geleerde wordt.
Geplaatst op: zondag 31 januari 2010 | Door: Egbert Kruize
HoGu-
Dat komt om dat er misschien geen oplossing is, en dan is slapen een oplossing.
Een prima vondst toch? Ik gun je mooie dromen.
Geplaatst op: zondag 31 januari 2010 | Door: Suzan.
@ Egbert Kruize
Welk punt wil je maken met je post. Ik kan er behalve drogredenen en vaagheden geen touw aan vastknopen.
Geplaatst op: zondag 31 januari 2010 | Door: eva
Suzan, ik begrijp niet wat je bedoeld.
Oplossing? Is er een probleem dan?
Geplaatst op: zondag 31 januari 2010 | Door: HoGu
Heeft dit onderzoek bij bijna-dood-ervaring-personen plaatsgevonden? Een hersenscan tijdens die ervaring zou veel verklaren, over het al dan niet "dood" zijn. Wat niets afdoet aan de ervaring. Alleen de verklaring/conclusie luidt dat er leven is. En uittredingservaringen meer een kwestie is van een hersenaktiviteit, dan een buitenlichamelijke waarneming.
Met behulp van brainscans is aangetoond dat comapatiënten, die zich in een vegetatieve staat bevinden, niet alleen kunnen begrijpen wat hen wordt gezegd, maar daarop ook kunnen antwoorden.
Dr Adrian Owen, die in Cambrigde het onderzoek deed met deze uitkomst wijst op de grote impact. "We waren verbaasd dat een patiënt simpele vragen kon beantwoorden door anders te denken." Als ze een vraag stelde (denk aan tennis voor 'ja' en aanaardappele voor 'neen') was er een andere hersenactiviteit bij een ander antwoord.
"Het bewijst niet alleen dat zogenaamd vegetatieve patiënten niet per se in een vegetatieve staat verkeren, maar dat ze zelfs kunnen communiceren." De onderzoekers denken dat 1 op de 5 hersenendoden niet hersendood is.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het prestigieuze medische tijdschrift New England Journal of Medicine.
Geplaatst op: donderdag 4 februari 2010 | Door: eva
Reageren