ZATERDAG 26 MEI 2012

Het grote verschil tussen Karadzic en Wilders
dinsdag 2 maart 2010
Door: Désirée du Roy
Categorie: Politiek

Gisteren legden een paar kilometer van elkaar verwijderd twee mannen hun wereldbeeld uit. Geert Wilders tijdens een lijsttrekkersdebat op de Rotterdamse Erasmus universiteit en Radovan Karadzic in Den Haag voor het oorlogstribunaal.
De verschillen tussen hun ideologieën bleek  groot.
Karadzic betoogde dat hij geen keus had destijds: alles wat was misgelopen was de schuld van de moslims. Hij was niet de dader, hij was het slachtoffer. "Wij moesten ons kleine  land verdedigen tegen de moslims die de macht wilden grijpen. Daarom was het een rechtvaardige en heilige oorlog."
De moslims in Bosnie wilden de hele cultuur overnemen, ze wilden niet vreedzaam samenleven, drongen Serviërs hun godsdienst op. De Serviers waren veel te lang van goede wil, hadden te lang geloofd in integratie en in een vreedzame samenleving; om iedere keer te laat te ontdekken dat de moslims uitsluitend uit waren op overheersing en de macht. Want zo zijn ze. "Zij wilden moslimfundamentalisme en ze wilden het al vanaf 1991."
En dan waren er ook nog de linkse media, die de Serviërs overal de schuld van gaven, omdat ze waren geïnfiltreerd door de moslims  en blind voor de gevaren van de moslimcultuur die streeft naar overheersing.
Wilders denkt over een groot aantal zaken  hetzelfde. Ook hij moet Nederland redden van de overname door de Moslims. Ook hij meent dat de kleine moslim-minderheid streeft naar overname van het land. En ook hij denkt dat de media in het complot zitten.
Maar hij streeft natuurlijk niet naar geweld en concentratiekampen, laat staan naar uitroeiing. Dat is een principieel verschil.
Hij wil hooguit stadscommando's, heropvoedingskampen, onderdrukking van de moslimcultuur en deportatie. En in sommige gevallen, in uiterste nood, een knieschot.

 

Bronnen: Frankfurter Allgemeine Zeitung, The Daily Telegraph, De Standaard

  < 
 > 

Meer berichten:

Reacties (43)
Tegen deze vergelijking valt het geen "Godwin! Godwin!" te roepen.
Zou het een nieuwe meme worden: de Reductio ad Karadicum, die vervolgens taboe wordt verklaard, waarna het taboe zelf de meme wordt, zoals bij de huidige Wet van Godwin?
Dat lijkt niet waarschijnlijk. Intussen is de assosiatie zoals in deze WiK-post gelegd wel heerlijk scherp, zo bij het ochtendgloren van deze laatste verkiezingscampagnedag.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Doortje Messing

Tamelijk ranzig stukje beste Désirée du Roy. Ik heb last van plaatsvervangende schaamte.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: hannov ()

Ach Ach ach wat een makkelijk vergelijk, volgens mij is mevrouw du Roy heel hard tegen een boom aangelopen en ziet ze het niet zo helder meer. Eng wijf ben je eigenlijk desiree, lekker demoniseren joh, laat je lage niveau maar weer ziet.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Bob van Munten

Het jammere van de hele zaak is dat Radovan nog de waarheid spreekt ook in deze context. De Moslims hadden hun PR apparaat goed op orde en hebben de Westerse media flink beïnvloed in hun beeld van wie schuldig was; en nog steeds trouwens. Uiteraard was dit hun enige overlevingskans, daar het Servische leger veel sterker was. Gemoord en verkracht is er van beide kanten, waarschijnlijk wel heviger van de kant van de Serviërs, maar ook de Kroaten hebben flink huis gehouden en de moslims ook waar mogelijk. Daarom slaat zo'n oorlogstribunaal ook nergens op. Een oorlog is gewoon een verschrikkelijke zaak en daar gebeuren nooit frisse zaken, allerlei rechters uit wildvreemde landen die er destijds niet bij zijn geweest en waarschijnlijk nooit de diepte en oorzaak van dit al duizend jaar slepende conflict kunnen begrijpen kunnen hier ook helemaal geen oordeel over vellen. Natuurlijk moest Radovan zijn volk beschermen tegen wat in hun ogen de vijand was. Net als de leider van de Bosnische Moslims zijn volk moest beschermen.

Wat Wilders hier mee van doen heeft weet ik niet. Behalve dat je van Joegoslavië kunt leren dat een multi-culturele of multi-etnische samenleving (zoals ze het daar noemen) geen goed idee is. Dat Wilders waarschuwt voor de horrors die daar uit kunnen ontstaan lijkt me terecht. Linksom of rechtsom kom je in zo'n samenleving in de loop der jaren of eeuwen in dit soort conflicten verzeilt, daar kun je op wachten.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Floris Maaskant

@ Floris, daarom worden dus ook van alle partijen oorlogsmisdadigers opgespoord en voor het gerecht gebracht. Daarmee is het tribunaal dus alle behalve waardeloos, of in jouw woorden ,het tribunaal slaat wel degelijk ergens op.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Xavio

Waar ik niemand over hoor is hoe wij verkeerd voorgelicht zijn door de media begin jaren '90. De bosnier achter het prikkeldraad in een 'kamp' gaf voor veel mensen de doorslag dat het gerechtvaardigd was om servie maar aan te vallen, anno 2010 blijkt e.e.a. toch heel anders in elkaar gezeten te hebben. Neemt niet weg dat wat Karadzic en Mladic hebben uitgevreten op de balkan niet goed te praten is, daar weet dutchbat ook alles van. We zullen in ieder geval mevrouw Du Roy over een paar jaar nog eens spreken als zij in Amsterdamistan, lopend in haar zomerjurkje, lastig gevallen, uitgescholden en bespuugd is of als een heel goede kennis van haar, een praktiserend homofiel, in Den Bosch op weg naar de communie volledig in elkaar geslagen is omdat hij hand in hand liep met z'n vriend, haar oude moeder in Nijmegen een gebroken heup opliep door een tasjesroof op een scooter, die op de vlucht geslagen een oude man dood reed. "Onderdrukking van de moslimcultuur en deportatie", hier, in ons 'vrije' westen? U moest zich ervoor rotschamen dat dergelijke haatzaaierij en polarisatie ueberhaupt uw mond uitkomen, maar u zult dan ook wel weer in een rustiek buitengebied wonen ver weg van de ghetto's of u bent familie van Rena Netjes. Lees onderstaande link maar eens en dan specifiek het 2e commentaar.
http://www.arnoudboer.nl/?p=6189#comments
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Cor

Overeenkomsten zijn er dus ook. Beiden hebben een Calimero complex en een daaruit voortvloeiend scheef wereldbeeld.
Overigens KAN Wilders nu nog niet met zijn endlösung naar buitenkomen, want dan vallen de schellen van de ogen van een gedeelte van zijn achterban en valt zijn sluwe plan voortijdig in duigen. Hij zal zich eerst op slinkse wijze zich stevig in het pluche genesteld moeten hebben, daarna zijn tegenstanders monddood moeten maken en vervolgens het Nederlandse volk - d.m.v. zijn stadscommando's - nog banger moeten maken dan hij nu al doet.

Nee, Godwins bij Wilders, daar doe ik niet aan, dat is veel te makkelijk. Bovendien levert dat alleen maar reacties op als die van Bob: iedereen die tegen de grote roerganger is is een eng wijf, tegen een boom gelopen of een propagandist van het bolsjewisme. Meer komt er vaak niet uit. Net als bij Wilders zelf overigens.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Max Doorrijhoogte

@Max Doorrijhoogte Jammer dat je weer naar een 1939-1945 gedachte gaat teruggrijpen in een poging Wilders te demoniseren. Hoewel ik zeker geen fan van Wilders ben, ben ik er toch wel degelijk van overtuigd dat deze redenatie volledig scheefgaat.

In Oostenrijk riep men hetzelfde over Jorg Haider. Is Oostenrijk een nazi-staat geworden? Zijn er vernietigingskampen gekomen? Mensen "op transport gezet" ?

Het stelsel wat Wilders wil invoeren lijkt verdraaid veel op Denemarken en Zwitserland. Zijn dat nazi-staten? Ik zie het als geslaagde oplossingen.

Van mij mag Wilders het proberen. In ons coalitiestelsel kan hij nooit meer schade aanrichten dan de PvdA en het CDA de laatste 20 jaar gedaan hebben. Wie weet verbeterd er zelfs wel iets.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Ronald|

@ Max,

Wat bazel je nou man, als dit geen demoniseren is weet ik het ook niet meer. Daar doe jij trouwens ook lekker aan mee door mij over een kam te scheren met alle Wilders stemmers. Wat een zielig ventje ben je eigenlijk, volgens mij moet je lekker in Palestina gaan wonen ofzo, hier kunnen we jouw soort (om maar even in jouw denkbeelden te blijven) niet gebruiken. door jullie gaat Nederland naar de kloten!
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Bob van Munten

Er wordt hier wel eens geklaagd dat het historisch besef van de gemiddelde opniemaker / politicus niet verder teruggaat dan 1940. Alle moraal en alle zaken rond goed en kwaad worden op een paar foto's en een a4'tje info over WOII gebaseerd.

Maar het kan inmiddels nog erger. Als de schrijver/ster maar enig benul had van de geschiedenis van de Balkan sinds 1940 dan zou diegene zo'n totale karikatuur van de werkelijkheid niet uit z'n pen gekregen hebben.

Er zijn al uitgebreidde topics geweest over dit onderwerp. Dit stuk is gewoon te ver heen om uberhaupt een zinnige discussie op te leveren.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: adriaan

Waarom Wilders er nu weer bijgehaald moet worden begrijp ik niet !!., en er zijn nogal wat verschillen met Bosnië wat voor 70% uit moslims bestond.
Een beter voorbeeld is Kosovo waar tientallen historische kerken zijn verbrand door de moslims en de 20% Serven geen leven meer hebben en uitgedreven worden.
Wanneer gaan de ogen eens open binnen uw redactie om deze rechtsongelijkheid eens aan de kaak te stellen en tevens te rapporteren over de enclave binnen Bosnië die door fanatieke Wahabieten, en import uit Saudië een eigen staat stichten ?.
En dat Wilders wil voorkomen dat hier een 2e Bonië onstaat valt hem te prijzen omdat er geen andere politicus is die rekening houdt met historisch perspectief en realiteit..
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Dirk

Nu doe je het weer Bob. Leer nu eens met argumenten te komen i.p.v. te schelden. En nee, niet door mij gaat Nederland naar de "kloten", de beweging van Wilders is het vergif van de maatschappij. Hij koppelt een complete bevolkingsgroep aan straattuig. Hij zorgt er voor dat wij hier tegenover elkaar staan.
Bovendien demoniseert hij zichzelf en hij gaat daar maar wat prat op. Alleen dan kan hij zijn Calimero-act blijven opvoeren en sympathie kweken bij het volk.

Ronald, nergens trek ik een verband met WOII, sterker nog, ik geef zelfs aan dat dat een schot in open doel zou zijn. Bovendien sterkt dat zijn beweging alleen maar.
Oostenrijk is inderdaad geen nazistaat geworden omdat de FPÖ tegen de beperkingen van de grondwet aanliep. Wilders zal hier vanzelf ook tegen aanlopen en dan zal blijken dat na het geschreeuw niets overblijft. Tenzij hij, net als Karadzic, naar de wapens grijpt.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Max Doorrijhoogte

@ Xavio. Daar zou ik vrede mee hebben als inderdaad alle partijen van oorlogsmisdaden voor de rechter gebracht zouden worden, niet dat het iets helpt, maar je zou het kunnen doen. De praktijk is echter dat partijen die aan oorlogen hebben meegedaan die in de ogen van het westen (lees hoofdzakelijk de VS) geen vriendjes zijn voor het tribunaal worden gesleept. Bush of Blair zullen nooit voor een tribunaal hoeven verschijnen. Van mij mag je beweren dat die in de recentere oorlogen onschuldig waren, maar misschien mogen ze dat dan wel even voor een tribunaal komen bewijzen... als je dan alles gelijk wil trekken en wil beweren dat iedereen die zich ergens schuldig aan gemaakt heeft in enigerlei oorlog nu voor een tribunaal moet verschijnen.

Niet dat ik hier zelf enige oplossing in zie, oorlogen horen bij de mens en zullen er altijd blijven, moorden en verkrachten ook (pak eens een gemiddeld geschiedenis boek). Ik zie niks in dit soort tribunalen. Het is beter om oorlogen vroegtijdig te voorkomen door bevolkingsgroepen niet te veel en al helemaal niet onnodig te mengen; zoals we hier in Nederland nu aan het doen zijn. Wij hebben het voor elkaar gekregen om een hier nauwelijks bestaand probleem, op grote schaal te importeren en stevenen daarmee rechtstreeks af op het volgende conflict. In dat licht is het nogal wiedes dat er partijen zijn die deze massa immigratie willen voorkomen omdat dat de enige manier is om op lange termijn Joegoslavische toestanden hier te voorkomen.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Floris Maaskant

Mijn vermoeden dat de mogelijkheid om op artikelen te reageren op deze site zelden leidt tot een zinnige toevoeging wordt vandaag geheel bevestigd.
De halve garen die hier doorgaans het hoogste woord hebben maken dat ik me steeds minder op me gemak voel
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: jkamphuis

@Ronaldj, als iemand begonnen is de Tweede Wereldoorlog erbij te halen is Wilders het. Die begon de koran met Hitler's Mein Kampf en het fascisme te vergelijken. Als je dat geen demoniseren noemt, dan weet ik het niet meer.
Frappant toch, dat de Wilders-aanhangers altijd de splinter in andermans oog zien, maar nóóit de balk in hun eigen oog! Het zijn altijd de types die hun eigenwaarde ontlenen aan hun Nederlands-zijn, terwijl meer ontwikkelde Nederlanders het daar helemaal nóóit over hebben. Die hebben dat ook helemaal niet nodig. Die ontlenen hun identiteit aan hun interesses op intellectueel en cultureel gebied, niet aan hun nationale identiteit. Naar mijn mening zijn Wilders-aanhangers vaak hele gefrustreerde mensen die zich afgewezen voelen door meer ontwikkelde Nederlanders, die hen niet uitkiezen als vrienden. Zij hebben zich altijd descrimineerd gevoeld door hun gebrek aan ontwikkeling, hun platte Nederlandse uitspraak op te luidruchtig volume (omdat ze hun eigen "belangrijkheid" niet kunnen laten gelden d.m.v. de inhoud van hun gesprekken, dan maar door een te harde toon). Zij hebben hun mond vol over achterlijke immigranten uit het Rif-gebergte, alsof ze zelf hoger onderwijs hebben genoten. Wilders-aanhangers zijn het bewijs van hoe gevaarlijk een gebrek aan diepgang in denken kan zijn. (Kijk naar het simplistische, clichématige denken van (Ome) "Cor" en de stékeblind-voor-zijn-eigen-haatdragende-onverdraagzame uitspraken van "Bob van Munten" hierboven. De haren rijzen je te bergen als je dat soort uitspraken leest.)

Ik hoop van harte dat er een overheids-instantie is die met behulp van de IP-adressen dit soort mensen uitpluist/analyseert: wat voor type mensen het zijn en wat ze in het dagelijkse leven doen. Die kennis kunnen we later nog wel eens hard nodig hebben als Mechanische, Monotone Geert de bij zijn aanhangers lekker in het gehoor-liggende uitspraken als "kopvoddentax" en "stadscommando's" met hun instemming gaat uitvoeren.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: niemand ()

@ Max en Niemand (wat een zelfkennis!)
Lees dit maar eens:

http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=10783

Misschien dat dit het bord voor jullie hoofd enigzins kan afbreken. Zoniet denk ik dat jullie beter maar emigreren. Dan zijn jullie echt kansloos.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Bob van Munten

Goed zo, Bob van Munten, bevestig nogmaals wat voor een onaangename sujets Wilders-aanhangers zijn. (Met een spreekbuis zoals jij hebben jouw mede Wilders-fans geen vijanden meer nodig.) Ga zo door, je bevestigt de "vooroordelen" steeds meer.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: niemand ()

@niemand : als je met "meer ontwikkelde Nederlanders" die linkse inteelt kliek aan de grachtengordel bedoeld, dan ben ik blij dat ik daar niet bij hoor.
Voor de rest kan ik je verzekeren dat ik qua opleiding, maatschappelijke positie, intellectuele bagage niets te klagen heb.

Maar helaas getuigen je plempsels niet van een vermogen tot nuance, dus hier ga ik verder niet op in.

@Floris Maaskant : ben bang dat je gelijk hebt.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Ronald|

Blij dat ik je vooroordeel kan bevestigen, graag gedaan hoor
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Bob van Munten

"Linkse inteeltkliek", "plempsels" zo zien we maar weer hoe mooi en genuanceerd onze taal is. Gelukkig maar!
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Xavio

Ik vind het uitermate storend dat Bosnie hier erbij wordt gehaald.
Zelf ben ik een vluchteling uit Bosnie - Sarajevo die hier in Nederland zijn bestaan heeft opgebouwd. Ik respecteer Nederland en alle Nederlanders. Net als alle Bosniers en overige Joegoslaven doen. Onze volk doet het goed, niet alleen in Nederland, maar in alle andere landen. Hier zijn wij trots op en we voelen ons dan ook aangesproken wanneer Karadzic zulke onzin roept.

U moet begrijpen dat Karadzic onzin praat en de moslims, omdat dit een actuele discussie is in Europa, de schuld probeert te geven. Maar de moslims uit Bosnie zijn anders: zij zijn Europees en zijn dat altijd geweest. Bosnische moslims verwerpen het Wahabisme uit Saudi-Arabie, zijn tegen het dragen van Boerka's en hoofddoekjes, respecteren andere geloven, kortom: zijn niet zoals Wilders ze schetst. Karadzic daarentegen probeert dat wel te doen.

Sarajevo, de stad waar ik vandaan kom, was en is nog steeds de 'Europese Jerusalem'. U vindt maar op weinig plekken in de wereld Kathedralen, Kerken, Synagogen en Moskeeën op 100meter naast elkaar. Sarajevaanen zijn hier trots op, ik ook.

Ik zal niet ontkennen dat er ook gruweldaden door moslims zijn gepleegd, maar u moet zich wel realiseren dat dit om een importleger ging uit Arabische landen en dat dit in vergelijking tot de oorlogsmisdaden van bijvoorbeeld Karadzic minimaal was. In de tijden van nood waren ze gewenst, maar wat zij hebben gedaan praat géén één Bosnier goed.

Hierbij moet u goed in de achterhoofd houden hoe het Bosnische leger samengesteld was: dit was niet een 'moslim' leger. Het was een leger vol met verschillende geloven dat streefde naar een land waarin alle geloven en culturen vreedzaam naast elkaar kunnen wonen. Om een voorbeeld te noemen: Zeljko Komsic, een katholiek, heeft de Gouden Fleur-De-Lys ontvangen voor zijn goede daden in het leger. Dit in tegenstelling tot het Servische ideologie van 'Groot Servie'

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article137463.ece/Alles_moest_opzij_voor_Groot-Servie

Dus: het is complete onzin dat dit ging om een 'Moslimland'.

Samenstelling Bosnie-Herzegovina:
Moslims 40%, orthodox 31%, katholiek 15%, overige 14%[1]

Gelooft u mij nog steeds niet, dan kunt u de statuten van Republiek Bosnie-Herzegovina nalezen.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Zeljko

@ niemand (niemandsland@yahoo.com).

Verbazingwekkend wat voor één-dimensionaal beeld jij van je vijanden (Wilders-aanhangers) hebt als ik je 'reaguursel' zo lees... De basis van allerlei vormen van strijd is dat je je tegenstanders niet onderschat —doorgeleerd als je zegt te zijn— heb je die stelling nog nooit bestudeerd blijkbaar?

Geheel overigens leven we in een parlementaire democratie, dat betekend dat 'het volk' —in zijn volledige breedte— beslist, waarin elke stem gelijk is. Als je kon tellen had je al begrepen dat degene die niet gestudeerd hebben de doorslag geven, omdat er nu eenmaal meer mensen zijn die niet 'gestudeerd' hebben in dit land dan dat er mensen zijn die wel 'gestudeerd' hebben (nog afhankelijk wat je een studie noemt trouwens). Sterker nog de uitslag van verkiezingen wordt eerder bepaald door de domme dan door de slimme mensen, er van uit gaande dat het gemiddelde van Nederland naar de stembus gaat (opkomst representeert waarschijnlijk niet volledig de Nederlandse maatschappij) dat is altijd al zo geweest. Dus dat partijen campagne voeren om de stem van de laag-geschoolde in hun kamp te krijgen, is alleen maar slim te noemen.

Daarnaast laat jouw reactie bij mij op zijn minst de indruk achter dat democratie wat jouw betreft alleen voor slimme links georiënteerde mensen is en niet voor iedereen? Dat mensen die een ander idee hebben geen stemrecht hebben, al zeg je dat niet letterlijk maar je impliceert dat wel. Een beetje vreemd, een soort linkse Aristocratie (als in de ware betekenis: geregeerd door de besten, maar dan van links). Een opinie die je steeds vaker ziet bij anti Wilders schreeuwers die elke keer weer zeggen dat Wilders aanhangers wel heel dom moeten zijn. Volgens mij is er geen enkele partij waarvan je de aanhang kan weg zetten als in zijn algemeen dom, dat is pas echt dom. Begrijp me goed van mij mag je het er niet mee eens zijn, dat is aan jouw; maar de gedachte dat een ieder die op Wilders stemt dus ook dom is en niet gestudeerd heeft en geen enkele maatschappelijke positie bekleed, kun je op zijn minst niet hard maken en is ook gewoon niet waar.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Floris Maaskant ()

Als Karadzic zijn kuif blond zou verven, heeft hij wel iets weg van Wilders...
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Jacques Jour

Bob, ik heb de eenzijdige, extreem rechtse visie van het Vrije Volk niet nodig om van een gezond wereldbeeld te genieten. Ik dacht eerst dat je een verdwaalde troll van GS was, maar het blijkt zelfs nog een tandje erger te zijn.
Ik weet nu wat voor vlees ik met jou in de kuip heb en zal derhalve niet meer op je schrijfsels reageren.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Max Doorrijhoogte

@ Zeljko. Kijk, nu krijgen we uit de mond van een geboren en getogen Bosnier de bevestiging. De gruweldaden die daar gepleegd zijn waren vaak het werk van Al Quaida-achtige groepen (Uit Pakistan, Afghanistan, Jemen, Albanie, etc)

Wij hadden destijds een groep Bosnisch-Servische vluchtelingen gehuisvest in de kwekerij. Die hebben verhalen verteld van Servische boeren die levend tegen hun schuurdeur werden gespijkerd, Waarna voor zijn ogen vrouw en dochters verkracht en vervolgens de keel werd doorgesneden. (ook de kinderen). Daarna hebben ze de schuur in brand gestoken zodat hij levend verbrand is. Dat gebeurde stelselmatig. Darfur-achtige toestanden op een paar honderd kilometer van de Italiaanse grens.

Het geweld van het Bosnisch-Servische leger was iig meestal niet zo willekeurig en hemeltergend barbaars als dat van de Mosllim-milities. De Bosnisch-Serviers waren meestal op zoek naar mannen die zich schuldig gemaakt hadden aan misdaden. En die werden vervolgens ''netjes'' gefusilleerd. Dat getuigt nog van enige beschaving en waardigheid. Zelfs in Srebrenica, waar veel van de voornoemde moslim-milities zich hadden verschanst, lieten de Serviers vrouwen en kinderen ongemoeid. En werden er ook geen kelen doorgesneden.
Kijk, DAT is wat mij betreft het grote verschil !!!

Net na WO II woonden er in Bosnie overigens nog maar tussen de 10 en 20 % moslims. Toen dat er na 50 jaar meer als de helft werden, kwamen de moslimbroeders uit het oosten te hulp om de overgebleven Europeanen op te ruimen. Dat is wat er gebeurd is, en dat kan ook hier gebeuren. Dat Wilders daar bang voor is, kan ik hem niet verbieden, en ook niet kwalijk nemen. Het is aan de moslims hier om het tegendeel te bewijzen.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: adriaan

@ Zeljko.

Kom op Zeljko, dit is wel een heel positief verhaal over de Bosnische kant van de zaak, dat weet je zelf ook wel. Hoewel ik je bijdrage verder zeer waardeer is het natuurlijk niet zo dat de gruweldaden aan Bosnische kant alleen maar op het conto staan van import legers uit Arabië. Wat niet weg neemt dat de gruweldaden aan Servische kant bij elkaar opgeteld misschien groter waren, dat zeg ik niet; maar ook echte Bosniërs hebben aan de gruweldaden mee gedaan. Daarnaast heeft Alija Izetbegovi&#263; (voor buitenstaanders de toenmalige president aan Bosnische kant) natuurlijk deze grote groepen Arabische import strijders aan zijn front wel toegelaten, wat ik volledig begrijp in zijn situatie maar dan moet je ook niet weg lopen voor de consequenties.

Tevens heeft die zelfde Alija Izetbegovi&#263; zich op advies van onze toenmalige Nederlandse minister van Defensie Voorhoeve niet willen terugtrekken uit Srebrenica omdat Alija Izetbegovi&#263; Srebrenica min of meer als een soort bruggenhoofd zag dat stand moest houden in deze oorlog. Vanuit datzelfde strategische bruggenhoofd Srebrenica werden vervolgens constant rooftochten en moordpartijen (al dan niet vanwege honger en ongemak) georganiseerd door gewapende milities die zich onder de bevolking van Srebrenica schuil hielden en van daar uit aanvallen uitvoerden in Servisch gebeid. Gevolg was uiteraard dat de Serviërs zich begonnen te ergeren aan deze speldenprikken die vanuit de enclave georganiseerd werden en het niet over hun kant lieten gaan en ongemeen hard hebben ingegrepen, pikant detail is trouwens wel dat de Arabische strijders zich in de nachten voor de aanval uit de enclave hebben terug getrokken en de bevolking aan hun lot hebben over gelaten. Srebrenica wordt gezien als een van de meest tragische gevallen van de toenmalige balkan oorlog echter wat vrijwel niemand inziet is dat dit mede veroorzaakt is door de leiding van de Bosniërs die zich weigerden terug te trekken van dit voor hun zo strategisch belangrijke bruggenhoofd. Ik begrijp dat de gevolgen verschrikkelijk zijn als het je eigen familie betreft, maar dat hebben de Bosnische moslims ook te danken aan de stupide beslissingen van hun eigen president. Als het aan de Nederlandse minister van Defensie Voorhoeve had gelegen hadden we een jaar eerder alle moslims uit dat gebied geëvacueerd. De vraag is achteraf of Alija Izetbegovi&#263; deze moslims als PR stunt geofferd heeft voor de beeldvorming; waarmee hij uiteindelijk de voor hem militair niet-winbare-oorlog naar zijn hand heeft gezet of dat het echt alleen maar dom was...

Alles met elkaar was het een vuile ingewikkelde oorlog en een van de eerste oorlogen die beslist is door de camera's van nieuwszenders. Wat niet weg neemt dat ik me in jouw positie goed kan voorstellen dat je geen goed woord over hebt voor de baas van de vijand en dat je hem graag ziet bungelen. Echter ik wijs je er via deze reactie wel op dat de baas van de Bosniakken waarschijnlijk niet veel beter is geweest en schijnbaar niet hoeft te bungelen. Daarom ben ik —als complete buitenstaander— van mening dat een dergelijk tribunaal nergens over gaat.

En in lijn met het oorspronkelijke artikel begrijp ik Wilders heel goed die Joegoslavische praktijken hier in de toekomst wil voorkomen, door er voor te zorgen dat er geen multi-etnische samenleving hier in de Hollandse klei gevestigd wordt. Omdat je op je vingers na kan tellen dat dit niet het laatste conflict in voormalig Joegoslavië zal zijn; dat zal namelijk het conflict zijn dat voorgoed de verschillende bevolkingsgroepen volgens heldere grenzen zal scheiden. Of je het nu leuk vind of niet, en wat allerlei links georiënteerde figuren ook beweren, het zit niet in de natuurlijke aard van de mens om zich met andere groepen op een blijvend vredige manier te mengen. De multi-culturele samenleving die in de afgelopen 30 jaar uit de grond gestampt is, zou wel eens kunnen leiden tot een van de grootste interne conflicten die Europa ooit gekend heeft; en dat komt niet omdat Wilders er iets van zegt, maar omdat we dit hebben laten gebeuren zonder op tijd aan de noodrem te gaan hangen.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Floris Maaskant ()

Het lijkt er op dat deze discussie weer wat nuance terugkrijgt.

@alle Wilders-haters: Niet iedereen die overweegt op de PVV te gaan stemmen is gelijk fan, of dom, of gehersenspoeld. Als ik naar mezelf kijk zie ik iemand die hoger opgeleid is, en meer als 20 jaar VVD heeft gestemd, maar in het huidige politieke landschap ernstig teleur is gesteld. Als ik om mij heen kijk en luister krijg ik niet de indruk dat "de kiezer regeert", maar eerder dat actievoerders en lobbyisten regeren.

Hoe kan het anders dat er 20 jaar lang bijna geen snelweg is aangelegd, en dat bestaande wegen niet verbreed werden, terwijl de files wel toenamen en de de Nederlandse automobilist het meeste belasting over zijn voertuig betaald+gebruik van alle Europese landen?

Hoe kan het dat de binnensteden na invoering van de "gezinshereniging" verpauperden en de autochtone bevolking het van ellende ergens anders ging zoeken?

Welke idioot gelooft nou werkelijk dat een generaal pardon de toevloed van gelukszoekers zal stoppen?

Kansloze gelukszoekers komen hierheen en dan moeten we van belastinggeld inburgeringscursussen betalen. Moet je in Canada eens proberen!

Wie heeft er voor gezorgd dat iedereen die een links internetradiostation wil beginnen subsidie krijgt, terwijl er bezuinigd wordt op onderwijs?

Hoe is het mogelijk dat "buurtbarbeques" gesubsidieerd worden, terwijl er bezuinigd owrdt op de politie?

"Den Haag" heeft de mond vol over integratie, maar ondertussen worden er gescheiden loketten voor mannen en vrouwen gemaakt.

Hoe kan het dat directeuren van woningstichtingen 4 of 6 ton per jaar krijgen terwijl de bewoners huursubsidie krijgen?

Hoe kan het bij een aardbeving dat gemeentes en provincies giften doen van belastinggeld, wat vervolgens door Koenders van ander belastinggeld verdubbeld wordt. Is dat geld niet voor wegen of plantsoenenonderhoud of zo? Kennelijk mogen politici doen met belastinggeld alsof het hun eigen zakgeld is.

Als ik dan een Geert Wilders in een lijsttrekkersdebat zie zeggen "We stoppen met ontwikkelingshulp en we schaffen de linkse hobbies af en dan gaan de belastingen omlaag" dan is mijn belangstelling gewekt.

Een Nederlands spreekwoord luidt: "Nieuwe bezems vegen schoon".

Misschien wordt het wel net zo'n puinhoop als met de LPF, maar van mij mag hij het proberen. Van het duo CDA/PvdA heb ik mijn buik nu wel goed vol, en ik ben het meer dan zat dat "links" "het volk" gebruikt als een stel legbatterij-kippen die gewoon zoveel mogelijk op moeten brengen ten behoeve van de hobby's van de boer.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: De Beschaving

@ De Beschaving.

Ha ha, leuke reactie, alleen jammer dat het zo diep triest is allemaal! Ik herken je betoog.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Floris Maaskant ()

@Adriaan en @Florian

Ik heb mijzelf niet goed verwoord denk ik.

Ik erken dat niet alleen het Import-leger, maar ook Bosniers zich schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden. Dat heb ik niet duidelijk genoeg gezegd.

Maar u moet goed rekening houden met het Servisch propaganda en niet alles geloven wat u hoort. Ik noem nogmaals 'Groot Servie'.

En dat verhaal van keelsnijden heb ik ook gehoord. Zulke misdaden zijn uitgebreid op de Bosnische tv besproken. Maar vergeet niet dat dit werd uitgevoerd in samenwerking met het importleger. Het is ook iets waar 99% van de Bosniers niet achter staat.

Maar waar ik iedereen op wil wijzen is dat een samenleving met meerdere geloven nog steeds mogelijk is in Bosnie, en dat het één van de zaken was waar de Republiek indertijd naar streefde. Als voorbeeld neem ik Sarajevo, stad van Olympische Winterspelen van 1984. Bezoek het eens, u zult versteld staan.
Verder wil ik er ook op iedereen wijzen dat moslim in Bosnie, niet de moslims zijn die Wilders schetst. Daar maak ik mij zorgen om. Want onze moslims zijn anders, en ze voelen zich ook anders. Er is nu eenmaal een onderscheid tussen Europese en Arabische moslims. Daarom spreekt deze kwestie mij zo aan.

Tevens geef ik Adriaan ook gelijk dat onze president indertijd zwaar geblunderd heeft. Hij heeft ongelofelijke fouten gemaakt. U moet zich ook realiseren, dat de grote meerderheid van de Bosniers die hierover goed geinformeerd is, Nederland noch de Nederlanders niet de schuld geeft.

Hoe dat allemaal is gebeurd met Srebrenica en of andere dorpen, laat ik aan de rechter over. Daar weet ik niet veel van.

Maar waar ik wel het een en ander over weet is Sarajevo: de stad die de langste belegering in de geschiedenis v de mensheid heeft meegemaakt.

Maar het belangrijkste punt wat ik wil noemen is dat U zich goed moet realiseren hoe de oorlog is ontstaan. Dit had niets met het geloof te maken. Dat is wat de Arabische landen en Servie ervan proberen te maken. Maar wij Bosniers hebben het zo niet ervaren. Het was een kwestie van territorium, een conflict dat zich al duizenden jaren afspeelt. Google maar de geschiedenis van Bosnie, Kroatie of Servie.
Dus vind ik het zweer kwalijk om te roepen dat Wilders ons hiervoor wil waarschuwen. Het is geen religieuze kwestie, maar een kwestie waarbij er religieuze delicten (zoals dat keelsnijden) optraden.

Dat is mijn essentiele punt. Het is niet te vergelijken. Wij zijn geen Marokkanen of Turken.

Zelf ben ik Katholiek, in Sarajevo de stad met meerdere geloven voel ik mij thuis, net zoals alle Sarajevaanen doen. Ik heb zowel moslim als katholieke vrienden. Mensen worden er niet aangesproken op hun geloof. Dat is iets voor jezelf. Een samenleving met meerdere geloven kan dus wel!
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Zeljko

Want waar anders heeft mijn vader voor gevochten? Als katholiek vocht hij niet voor een moslimland, maar voor een land waarin alle geloven mogelijk zijn.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Zeljko ()

@ Zeljko. Dank voor je begrijpelijk input. De discussie wordt bijna teveel omvattend om nog via een blogje gevoerd te worden.

Persoonlijk denk ik niet dat het Wilders écht om moslims gaat of dat moslims uit Bosnië zich heel erg aangesproken moeten voelen, in deze. Politiek gaat over beeldvorming en het brengen van one-liners die aanslaan bij het TV kijkend publiek, die begrepen worden. Nuance is niet iets dat werkt in dit soort discussies als je tenminste stemmen wil halen en je ziet dat het werkt.

Waar het echt om gaat is dat de hardwerkende 'Neanderthaler' wiens voor-ouderen dit land met bloed zweet en tranen in de loop der eeuwen verdedigd en opgebouwd hebben, dit in een paar decennia tijd overspoeld zien worden met nieuwkomers. Nieuwkomers die in grote groepen ook nog heel veel problemen veroorzaken en zich op dit moment ook nog gaan bemoeien met de loop van zaken (Marcouch, Albayrak en Aboutaleb om er maar een paar te noemen, waar ik vast de naam niet goed van spel). Bedenk wel, aan de oorspronkelijke Nederlanders is eigenlijk nooit gevraagd of ze dit wel willen, het is ze door alle politieke partijen met links voorop door de strot geduwd.

Een groot deel van die Nederlanders wiens voorouders dit land hebben opgebouwd trekken nu de gelegenheid daar is en er eindelijk weer iemand is die hun standpunten lijkt te gaan verdedigen aan de bel. Zij hebben dit nooit gewild, zijn er mee geconfronteerd door intellectuele op het pluche zittende links-denkers die hen hele andere zaken beloofde (werk, inkomen, sociaal etc.) en zitten nu met de gebakken peren. Veel Autochtonen Nederlanders die ik spreek, gewone mensen, van stratenmakers tot tandartsen enz. zouden het liefste de hele boel weer terug sturen waar het vandaan komt, waar dat ook is. Is dat gemeen? Racistisch?

Ik hoor het je zeggen, het zal menigeen in Den Haag verbazen hoeveel mensen wiens oorsprong daadwerkelijk lang in dit land ligt er eigenlijk zo over denken. Hoe zouden de Bosniakken er over denken als wij met 100.000 blonde kaaskoppen in Sarajevo gaan wonen en daar ook nog een hoop herrie en ongemak gaan veroorzaken? Of hoe zou Hassan reageren als er een miljoen Nederlanders in Rabat in Marokko gaan wonen, ik denk dat wij net zo hard een schop onder ons kont zouden krijgen en terecht! Het essentiële probleem hier is dat nieuwe Nederlanders zo als allochtonen zo mooi genoemd worden, zich voor geen meter aan passen en dat het er gewoon te veel zijn geworden, dat zou overal een probleem zijn.

Daar komt nog een keer bij dat jij, als het je niet bevalt hier, terug kan naar Sarajevo en een Marokkaan terug kan naar Tanger, als het hem hier niet bevalt hier in Nederland. Een Nederlander kan niet terug naar kaaskoppen-land omdat het binnenkort niet meer bestaat, dan is er alleen nog een multi-culti-polder, dat is de echte inzet van deze strijd van Wilders en voor zijn aanhang is het kwart voor twaalf, zo niet kwart over. Want hoe maak je dit weer ongedaan op een voor alle partijen aangename manier; dat dat niet makkelijk is hebben we in Bosnië gezien. Maar als we dat nu niet regelen wordt het naarmate de tijd vordert steeds moeilijker en pijnlijker, want uiteraard gaan nieuwkomers dit ook als hun thuis voelen. Ik denk dat het voor veel oorspronkelijke Nederlanders ook niet logisch aanvoelt dat iedereen gelijk is in dit land.

Linkse mensen zullen zeggen dat ze de shoarma tent op de hoek nu juist zo gezellig en een verrijking vinden, en dat vind ik eigenlijk ook wel. Echter een paar buitenlanders in je land is ook niet perse het probleem, het gaat om de aantallen, of ze kansrijk zijn en hoe ze zich aanpassen. Met de Chinezen had volgens mij nooit iemand een probleem, maar daar had je ook geen last van maar alleen gemak en het waren er niet zo veel. Ook best een aanzienlijke groep oorspronkelijke Nederlanders vindt de komst van de nieuwe Nederlanders helemaal geen probleem, de verkiezingen gaan uit maken welke kant het op zal gaan. Ik denk dat de peiling na het debat van gisteren aardig aangeeft hoe de verhoudingen liggen.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Floris Maaskant ()

@Floris

* Heel mooi gezegd, we delen dus wel dezelfde mening. Mijn vader en ik hebben vaak gesprekken over dit onderwerp, waarbij wij tot dezelfde conclusie komen als jij op bent gekomen. " Hoe zouden de Bosniakken er over denken als wij met 100.000 blonde kaaskoppen in Sarajevo gaan wonen en daar ook nog een hoop herrie en ongemak gaan veroorzaken? " is bijna letterlijk een zin die ik mijn vader vaak hoor roepen. Wij zijn het hier ook volledig met u mee eens.

Wij vinden Wilders opkomst ook logisch en in zekere zin rechtvaardig, alleen spijtig wat betreft de Islam. Maar zoals jij al zei: 'Politiek gaat over beeldvorming en het brengen van one-liners die aanslaan bij het TV kijkend publiek, die begrepen worden.' Bosniers moeten zich er dus ook niks van aan trekken.

Bosniers trekken zich alleen wat van aan als er een verband wordt gelegd tussen Wilders en Karadzic, omdat wij bang zijn onze goede reputatie te verliezen.

Echter, nog 1 punt:
* "Daarom ben ik —als complete buitenstaander— van mening dat een dergelijk tribunaal nergens over gaat."

Het klopt dat Alija Izetbegovic niet meer berecht kan worden, maar dat geldt ook voor Milosevic (soort van balans), de voormalige 'baas' van de Serviers.

In mijn ogen vind ik het tribunaal wel van belang, de motivatie is immers: het berechten van alle oorlogsmisdadigers. Bosnische en Kroatische oorlogsmisdadigers worden op dit moment ook berecht (Bijvoorbeeld Olic als ik het goed heb). Het is alleen dat er een kleiner aantal Bosnische en Kroatische oorlogsmisdadigers is ten opzichte van het aantal Servische, waardoor je er weinig over hoort op het nieuws.

Is dit wat je meende?
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Zeljko

Waarom zit die man dan alleen vast ,waarom ook niet van de andere kant .
Die zal toch ook zo lekker niet geweest zijn.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: alidas

@Alidas, kijk even op Wikipedia , daar vind je het volgende:
The indictees ranged from common soldiers to generals and police commanders all the way to Prime Ministers. Slobodan Miloševi&#263; was the first sitting head of state indicted for war crimes.[7] Other "high level" indictees included Milan Babi&#263;, President of the Republika Srpska Krajina; Ramush Haradinaj, former Prime Minister of Kosovo; Radovan Karadži&#263;, former President of the Republika Srpska; Ratko Mladi&#263;, former Commander of the Bosnian Serb Army and Ante Gotovina, former General of the Croatian Army.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Xavio

@Max Dorrijhoogte : Jij begint over Endlösung en als Ronald| dan zegt dat jij nazi-duitsland aanhaalt klopt dat niet? Explain please?
@Zeljko @floris.maaskant : Buitengewone discussie, Heerlijk!
@adriaan : Dank voor je bijrdrage. Zit veel in. (btw: wellicht elders bekend al adriaantjuuuh?)
@Ronald| : Ik snap je, maar de subtiliteit ontbreekt. Links heeft daar moeite mee schijnbaar.
@ Bob van Munten : Links heeft meestal wel kennis van zaken, maar is niet gevoelig voor argumenten en feiten.
@niemand : kijk nou eens naar je eigen redenaties: Je verwijt iedereen die niet tegen Wilders is kortzichtigheid en vooringenomenheid en domheid. Waar plaatst dat jou zelf? Hoeveel nuance breng je aan in je oordeel over "de sukkels" ? Is het in jouw optiek niet mogelijk dat een universitair geschoolde die 350k per jaar verdient en die zonder "constructies" 200k belasting betaalt op Wilders stemt? Moet die per sé Linksch Correct PvdA stemmen? Misschien is een cursus "binding met de mensheid" wel een beetje op zijn plaats. Niet iedereen met een behoorlijk inkomen graast uit de subsidiepotten.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: De Beschaving

De mythe van de genocide in Srebrenica :>>>>Die begraven in Potocari[Srebrenica] zijn van degenen die brand gestoken honderden omliggende Servische dorpen en doodde honderden Servische burgers,ook kinderen, vrouwen, ouderen. Zij evacueerden de vrouwen, kinderen en ouderen die ze vonden in het VN/kamp Potocari,in vrijheid,terwijl de Servische kinderen, vrouwen, oude mannen rond Srebrenica[hen 1300] werden gedood door monster Naser Oric en jihadstrijders..Mladic kwam in Srbrenica wegens afpersingen Oric en Arabische moedjaheddien tegen de Servische bevolking sinds 1992, kwam hij er een einde aan deze regionale genocide. In een andere moslimenclave die enkele dagen later viel door dezelfde troepen, Zepa, was er geen sprake van 'massamoord'.En waarom niet? Maar waarom is het een probleem om DNA-bewijsmateriaal ter bevestiging van de 7,000-8,000 gedood cijfer geven? Nu wordt het verteld alsof de inval zonder enige reden is gedaan en alleen maar om te moorden,onschuldige burgers.Srebrenica was niet anders dan de zoveelse reactie op talloze voorgaande moordpartijen.Elke moslim die stierf in Srebrenica gedurende de hele oorlog,maar ook eerder , voor de burgeroorlog in Joegoslavie zelfs begonnen ,werd genoemd als gedood in juli van 1995?!! Osman (Ibro) Halilovic (1912-1989), Hamed (Hamid) Halilovic (1940-1982),stierf een volle 13 jaar voor de Srebrenica 'genocide',Nurija (Smajo) Memisevic (1966-1993), Salih (Saban) Alic (1969-1992),Mujo (Hasim) Hadzic (1954-1993), Ferid (Ramo) Mustafic (1975-1993), Hajrudin (Ismet) Cvrk (1974-1992),Fetahija (Nazif) Hasanovic, 1955 - 15.12.1996, Sukrija (Amil) Smajlovic, 1946 - 2.5.1996, Maho (Suljo) Rizvanovic, 1953 - 3.1.1993, Mefail (Meho) Demirovic, 1970 - 10.5.1992, Redzic (Ahmet) Asim, 1949 - 22.4.1992,enz...- Het aantal omgekomen moslims in Srebrenica is opzettelijk verdubbeld om de kwalificatie genocide te kunnen waarmaken.Lewis McKenzie heeft meermaals met klem gezegd dat het gangbare verhaal over Srebrenica grotendeels onwaar is. Hij schat het aantal omgekomen moslimstrijders op hooguit 2000. bron:http://srebrenica-reality.blogspot.com/2008/01/... De bewering van Bosnische moslims dat na de val van Srebrenica in 1995 meer dan achtduizend moslims slachtoffer werden van genocide, is een mythe. Dit zei Radovan Karadzic in zijn openingsverklaring voor het Joegoslavië-Tribunaal.De meer dan tweeduizend mensen die begraven liggen bij het herdenkingsmonument van Potocari kunnen best lijken van elders zijn, aldus de ex-president van Republika Srpska. Ook zou het om stoffelijke overschotten kunnen gaan van mensen die tijdens vijandelijkheden zijn gesneuveld of een natuurlijke dood zijn gestorven.
Volgens Karadzic zou dat nooit goed zijn onderzocht.Hopelijk komt nu eindelijk eens de onderste steen boven. Of, zoals Maj-Gen. Lewis MacKenzie, commandant van de VN troepen gedurende de Bosnische burgeroorlog in 1992, het zei: WE BOMBED THE WRONG SIDE.
http://www.amsterdampost.nl/442-executed-victims.html http://www.srebrenica-report.com/
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Max

Zeljko:In een interview met De Standaard in 1995 verklaarde Karadjic: Ik ben helemaal niet zo gek op politiek. Ik was een erg gelukkig man voor ik in de politiek kwam. Het waren mijn vrienden die mij in de politiek duwden. Voor de oorlog was ik nooit lid van een politieke organisatie. Tot een maand voor de oorlog was ik gewoon arts. Ik verdiende goed. Het staatsziekenhuis, mijn prive-praktijk, psychiatrie, poëzie, mijn vrienden, mijn gezin... Ik ben helemaal niet wild over politiek... Zijn land werd bijna onder de voet gelopen door radicale moslimstrijders die gesteund werden door de VS om vage redenen.Heeft de iemand ooit de Islam-declaratie van Izetbegovic gelezen? Hierin pleitte hij voor de vestiging van een fundamentalistische moslimstaat in Bosnië. Jihadstrijders op de Balkan. Ik kan me niet herinneren ooit deze beelden op de Nederlandse tv te hebben gezien. Karadzic :hoe kunnen ze mij als een oorlogsmisdadiger etiketteren? Voor welke misdaad? Voor het beschermen van mijn volk?Wat is daar fout aan?Wie begon de oorlog?Wie vernietigd Joegoslavie?Clinton, Albright, Holbrook, Wesley Clark, Genscher, Kinkel de EU en NAVO,separatisten,daar zoek je schuldigen.In Bosnie hebben de Bosnische moslims samen met de moedjahadien en Al Qaida gestreden. ALS groepen zoals de UCK en voor hen de Bosnische moslims de wapens oppakken om zich af te scheiden van het land van Tito, dan loopt men het risico dat men zelf, met zijn groep, zijn vrienden en/of zijn familieleden, in de pan wordt gehakt. Immers je bent zelf begonnen om tegen je land te gaan vechten. De Servische burgers hebben echter nooit de kans gehad om via een referendum over afscheiding hun stem te laten horen. Sorry mensen, maar wat zouden jullie ervan vinden als de Vriezen een eigen land zouden beginnen of nog beter: de mensen uit noord Belgie in Brabant komen en zeggen 'we nemen dit gedeelte! beter: de mensen uit noord Belgie in Brabant komen en zeggen 'we nemen dit gedeelte! Het is het imperialisme eindelijk gelukt de staat Joegoslavie in vijf of zes brokken uiteen te laten vallen.Milosovic kon zich bij vier oorlogen, vier keer, beroepen op het internationale staatsrecht en het volkerenrecht en met recht van spreken zeggen dat hij zijn land niet uiteen kon en mocht laten vallen. Milosovic had in deze vier oorlogen het recht aan zijn zijde, zijn tegenstanders niet. Milosovic wilde Joegoslavie niet uiteen laten vallen. Daar werd hij in 1990 door de verenigde volkeren van Joegoslavie voor gekozen nota bene. Het was zijn plicht als staatshoofd om afscheidingsbewegingen te bestrijden.Kohl, Genscher, van de Broek,Clinton,….. hadden en hebben nooit enig recht gehad dat land in allerlei brokstukken op te delen. Zeker niet zoals zij dat deden met leugens en geweld. Dat zijn de mannen en die hadden moeten weten dat afscheiden van Kroatie en Slovenie de Balkan in vuur en vlam zou zetten.Volgens de akkoorden van Helsinki en het internationale volkerenrecht hebben de Joegoslaven volledig gelijk dat zij hun land niet laten opdelen. Elke andere Joegoslavische leider zou hetzelfde hebben gedaan. De Sint is een leugen, de inhoud van dit niet:
http://www.afvn.nl/2007_4/afpag_3_17.htm
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Max

@: Xavio:Volgens het handvest van de Verenigde Naties mag een internationaal tribunaal alleen worden opgericht door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.
Dat is niet zo lang geleden gebeurd met het Internationale Strafhof, dat in Den Haag is opgericht. Dat is dus een legale instantie.
Het Joegoslavië-Tribunaal is echter door de Veiligheidsraad opgericht, en wordt door Amerika betaald. Het doel van dit "tribunaal" is om af te rekenen met personen die Amerika onwelgevallig zijn.
Op grond daarvan kan volgens mij worden gesteld dat genoemd Joegoslavië-Tribunaal een illegale instantie is, en dat de beslissingen en vonnissen van dit tribunaal ongeldig zijn. Harold Pinter, de Nobelprijswinnaar literatuur van 2005 verklaarde bijvoorbeeld: "Het VS-Navo-tribunaal dat Slobodan Milosevic moet beoordelen is altijd compleet onwettig geweest. De Britse professor James Gow, voormalig adviseur van de aanklager in het Joegoslavië-tribunaal, verklaarde in 2004 al voor de Britse televisieketen Channel 4: "Het beste zou zijn dat Milosevic in zijn cel sterft, want als het proces zijn gewone verloop kent, is het heel goed mogelijk dat hij alleen voor enkele kleine aanklachten wordt veroordeeld.

De succesvolle demonisering van de Serviërs, waardoor ze grotendeels verantwoordelijk is voor de Joegoslavische oorlogen, en als uniek en genocidale moordenaars, was een van de grote propaganda triomfen van ons tijdperk: Hoe de VS en NATO de oorlog tegen Servië organiseerden en opstookten:
"J.M.: Mister Harff, welke middelen stonden tot uw beschikking; van welke methoden bediende u zich?
J.H.: Dat is heel eenvoudig. Onze hulpmiddelen bestaan eigenlijk uit niets anders dan een kaartsysteem, een computer en een fax. In het kaartsysteem zijn de namen opgeslagen van honderden journalisten, politici, vertegenwoordigers van humanitaire organisaties en academici. Met de computer kunnen we deze databank koppelen aan aktuele thema's, om zo op effectieve wijze de juiste personen aan te spreken waar we op een bepaald moment informatie van willen krijgen....Zo kunnen we in een paar minuten alle personen waarvan we vermoeden dat ze reageren zullen van de precieze informatie voorzien. Ons werk bestaat hieruit diverse informatiebronnen te kanaliseren en daarna zo snel mogelijk te verspreidden, daarbij opvattingen die met het thema overeenkomen als eerste openbaar te maken. Snelheid is hier een eerste vereiste. Wanneer wij een informatiebron achten juist te zijn, is het voor ons de opgave deze mening in de wereldopinie als de gangbare mening te verankeren. Vanaf dat moment is het duidelijk dat alleen datgene telt wat in het begin als standpunt werd ingenomen. Opdat we niet vergeten. HET IS ONS GELUKT en wel tussen 2 en 5 augustus 1992 toen de New Yorkse krant "Newsday" met berichten kwam over Servische concentratiekampen. Trefwoorden hierbij waren "dodenkamp" "gulag" en "dodenkamp van de Serven" (deze berichten werden later door de Duitse journalist Thomas Deichmann ontmaskerd Anm. d. Hrsg.).
We stelden voor een aankondiging te plaatsen in "the New York Times" en bij de Verenigde Naties protest aan te tekenen. Dat werkte voortreffelijk, in een handomdraai konden we de Serviërs in de wereldopinie neerzetten naast de nazi's, opeens hebben we nu een eenvoudige geschiedenis van goeden (moslims) en kwaden (Serviërs).
Het appelleren aan emoties in de berichtgeving is zo sterk dat niemand het zich meer kan
permiteren er een afwijkende mening op na te houden. Dat was echt een schot in de roos.
J.M. Maar u bent zich er toch wel van bewust dat u hierin een grote verantwoordelijkheid draagt?
J.H. We worden er niet voor betaald om te moraliseren. En zelfs wanneer het daarom zou gaan hebben we een zuiver geweten. Als u zou willen bewijzen dat de Serviers slachtoffer zijn, probeert u het dan, u zult merken dat u daarin dan helemaal alleen staat
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Max

@niemand:

Ik weet niet of de reactie er nog staat als je hier weer komt, maar voor de zekerheid:
http://www.welingelichtekringen.nl/wilders-is-een-hond.html

En de tegel:

wilders een hond ik ga hem vermorden die vieze kanker jood je krygt de kanker jood wat denk je anders kanker hond

Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: tomatich (halima.hotmail@.com)


floris.maaskant en De Beschaving hebben vandaag al genoeg geschreven over redenen waarom ook niet-nazi's (zo zie jij het schijnbaar) Wilders zouden stemmen, maar zie boven....

Begrijp je het? Of is dit een incident? Het enige jammere is dat er tientallen incidenten per dag zijn.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Ronald|

Dan zijn er wel betere vergelijkingen te maken. Wilders heeft immers geen opdracht tot doden te geven of doden op z'n geweten. Karadzic is psychiater, dat is z'n professie. Vergelijk hem met z'n beroepsgenoten en tel de doden die z'n beroepsgenoten met hun martelingen samen veroorzaken op. Dat is een meer realistische vergelijking, dan een vergelijking met een persoon die geen doden op z'n geweten heeft, zoals Wilders. Het gaat over de daadwerkelijk bestaande lijken, waarvoor Karadzic zichzelf niet verantwoordelijk houdt en waarvoor hij uitvluchten bedenkt op dezelfde manier waarop een psychiater zich verdedigt bij een tuchtklacht, namelijk door het stellen van diagnoses bij de klager. De genocide zou een mythe zijn. De martelingen (en doden) in de Nederlandse gesloten psychiatrische instellingen of op ziekenhuisafdelingen zijn ook een mythe en verdwijnen in de doofpot door een systeem van bescherming van de beroepgroep. Karadzic is een psychiater. Psychiaters doden.
Geplaatst op: dinsdag 2 maart 2010 | Door: Juriste

Ik vind het wel leuk dat alle Nederlanders die Bosnie allen op tv hebben gezien precies weeten wat er daar afspeelde en wie er schuldig is. De Serviers zijn altijd "De groote booze wolfen"nou als je als ik een kind van 10 jaar toen onder de vliegende bommen rent die moslims op je afschieten is het wel anders! Ik denk dat de echte Nederlanders een keer naar Wilders goed moeten luisteren wat hij te vertellen heeft!
Geplaatst op: vrijdag 5 maart 2010 | Door: Nada ()

@2 maart 2010 | Zeljko:Gelooft je in eigen leugen? Bosnië is het deurtje waardoor Al Qaeda en en andere Islamitische terroristische groeperingen Europa probeeren binnen te komen.
Saoedi-Arabië steekt miljoenen in fundamentalistische islamitische groepen op de Balkan die oproepen tot haat tegen het westen en die jihadstrijders rekruteren. De wahabitische en salafistische organisaties staan op zeer gespannen voet met de traditioneel gematigde islamitische gemeenschappen.op de Balkan. De miljoenen worden o.a. besteed aan moskeeën. Sommige volgelingen die hun baard laten staan en die hun vrouwen dwingen tot het dragen van een nikaa.
Al-Qaida en andere islamitische extremistische groeperingen zetten bases op in de Balkan. Daar heeft de Israëlische minister van buitenlandse zaken Avigdor Lieberman voor gewaarschuwd.
Dus,psssssst!!!
Geplaatst op: zondag 16 mei 2010 | Door: Leo

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: vrijdag 17 september 2010 | Door: kellygreen



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

Van dit Sharia-filmpje voor het monument op de Dam gaat veel gedoe komen
.

foto
Niet artsen, maar politici besturen ziekenhuizen en de zorg
Het zijn opvallend vaak oud-politici die als bestuurder een flinke vinger in de pap hadden bij de verdeling van 23 [...]

foto
Vaticaan-gate: de butler als boef, de gelekte geheimen, de groeiende chaos
Het is de man die de paus 's morgens helpt met aankleden, die aanwezig is bij de ochtendmis en voorin de Pausmobiel [...]

foto
Verkiezingen worden een duel tussen Mark Rutte en Emile Roemer
De VVD en de SP hebben de meeste kans op succes bij de komende verkiezingen, althans datblijkt uit een kiezersonderzoek [...]

foto
Gebruiken Republikeinen dit tegen Obama? Hij was gretige 'pot'-roker
De jonge Barack Obama hield wel van een jointje. Geen probleem zou je zeggen, maar in de VS was en is het illegaal. In [...]

foto
Lente-akkoord: er worden massaal rollators gehamsterd
Er worden massaal rollators gehamsterd. En dat ligt waarschijnlijk aan het Lenteakkoord. Premis Medical, de grootste [...]
De Koppensneller
Sigaretten in Nieuw-Zeeland worden 40% duurder (08:54) de Volkskrant

Job Cohen heeft een nieuwe baan (16:13) AT5

Mooi weer houdt lang stand (12:19) De Telegraaf

NS vreest lege treinen door Lenteakkoord (09:25) de Volkskrant

Nederlander geeft minder uit aan Oranjegekte (19:22) Nos

Ungerecht und überflüssig:Bayern-Fans pfeifen bei Robben (18:02) Die Welt

Beter geen Spelen: Grote toernooien schaden de economie (17:34) Powned

Vandaag eerste zomerse dag. (16:05) Het Parool

PVV-Eurofractie naar vlaggetjesdag in Urk (12:06) Visserijnieuws

Lady Gaga komt met eigen socialenetwerksite (18:33) Het Laatste Nieuws

ADVERTENTIE
Tip en volg ons!
ADVERTENTIE
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Sat, 26 May 2012 14:30:37 +0200 (Sat, 26 May 2012 12:30:37 GMT)
Pagina gegenereerd: Sat, 26 May 2012 14:30:37 +0200 (Sat, 26 May 2012 12:30:37 GMT) 
Procestijd pagina: 0.267 sec.