ZATERDAG 26 MEI 2012

Dirk Jan van Baar
Wouter Bos blaast de aftocht
vrijdag 12 maart 2010
Categorie: HET BLOG

Na de aftocht van Wouter Bos uit het kabinet en uit Uruzgan, beleven we vandaag ook zijn aftocht als PvdA-leider. Hij kiest voor zijn gezin, een keuze die hogelijk gerespecteerd wordt, maar waaraan de kiezers toch eigenlijk geen boodschap hebben. 
Ziet Bos zelf niet hoezeer de boel is bedonderd? Hij sprak reeds sinds 2007 met zijn beoogde opvolger Job Cohen over de mogelijkheid tot opstappen (wat verstandig is, want er kan van alles gebeuren waardoor een partijleider ineens vervangen moet worden), maar tot vorige week hield hij publiekelijk vol dat hij voor het premierschap zou gaan.
Zelf wist hij toen al dat het anders lag. Het werpt bovendien met terugwerkende kracht een vreemd licht op de val van het kabinet. Toneelspel in de politiek is geoorloofd, maar dit soort bedrog niet. Na de gemeenteraadsverkiezingen is er immers niets veranderd waardoor Bos deze stap nu ineens zou moeten nemen. Hoewel? Vandaag moet ook nog de omstreden uitslag na de hertelling uit Rotterdam bekend worden gemaakt, en Wouter Bos en Job Cohen weten nu in elk geval zeker dat niet alle aandacht naar hun collega Ahmed Aboutaleb in de Maaststad zal uitgaan.
Natuurlijk is het aan Bos zelf om op te stappen en misschien is het ook wel goed dat hij weg is. Een partijleider die na grandioos verloren verkiezingen met droge ogen beweert dat de PvdA 'weer terug' is en dat er de laatste weken 'zoveel mooie dingen zijn gebeurd' ziet blijkbaar zelf niet wat voor draai hij aan de werkelijkheid geeft. 
Wel mag de 'spin' van de PvdA worden gefeliciteerd. Jan Peter Balkenende kreeg de schuld voor 'gebrek aan leiderschap' en de val van maar liefst vier kabinetten, terwijl het gebrek aan leiderschap bij de PvdA zelf zat, bij een leider die in gedachten al met zijn aftocht bezig was, en met de dekking die daarvoor noodzakelijk was. Die 'dekking' lijkt hij te krijgen. Hij is op zijn persconferentie met applaus vertrokken. 
Wouter, bedankt!

Bron: de Volkskrant

  < 
 > 

Meer berichten:

Reacties (24)
Beste Dirk-Jan,

boos ben je gezien de strekking van je tekst.

Grow up.

Politiek is politiek, een land wat de buitenstaander niet kan doorgronden, wij mogen kijken, luisteren en daarna reageren, zoals jij nu doet.

jouw persoonlijke boosheid zal niemand interesseren, waar haal je het idee vandaan dat dit wel zo zou zijn.

Politiek, wil je wat veranderen, ga naar Den Haag en beleef de onmogelijkheden.

Veranderingen komen vanuit een mens zelf, niet doorslechts trappen of schoppen tegen iets en al helemaal niet door het persoonlijk te maken naar een uithangbord van een partij.

ik heb je niet gehoord of gelezen toen de CU het homo vraagstuk op het bord kreeg en vervolgens verschoof naar een ander bord.

Dat is pas de democratie op geloofsovertuigingen verkrachten, wel moeten maar er niet aanwillen.....

Zeg daar ook dank u wel tegen, alleen dit is een maatschappelijk vraagstuk en niet een persoonlijke keuze waar jij nu dank je wel tegen zegt.
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: freek

@DirkJan: je persoonlijke afkeer van Wouter Bos en de PvdA maakt dat je bijdrage eerder lijkt op die van een opgewonden reaguurder dan van een professioneel commentator. Ook ik vind het vreemd dat Wouter Bos nu plotseling opstapt, maar voor alles vind ik het een verlies voor de Nederlandse politiek. Wouter Bos is wat mij betreft een goed en open bestuurder geweest, een man die moeilijke dingen simpel kan uitleggen, een man die nooit verzandt in de diarree van nietszeggendheid die het handelsmerk van Balkenende lijkt te zijn. Ik zal hem missen!
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Bram

@ Bram en Freek,

Dank voor jullie reacties. Neerlands Hoop in Bange Dagen...
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Dirk-Jan van Baar

Het vertrek van Bos een verlies voor de politiek noemen is hetzelfde als immigratie van niet westerse allochtonen en moslims een verrijking van nederland noemen.
Het klinkt sympathiek, maar de feiten en daden spreken het tegen.
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Robbert L.

Wouter Bos was een oprechte politicus, die met overtuiging Nederland van de afgrond redde door banken te steunen. Daar zijn vriend en vijand het over eens.

Jan Peter is een jokkebrok en kan zelfs niet in zijn schaduw staan, zelfs niet met Jack de Vries aan zijn zijde en zijn geloof.

Hulde DJ, hoe jij elk onderwerp aangrijpt, om je adoratie voor Jan Peter en het CDA niet onder stoelen of banken te steken.

Volgens mij heb je daar een spreekwoord voor over een balk en ogen .................

Elk kommentaar van jou komt hierdoor nogal amateuristisch over.

By the way ik ben geen PvdA aanhanger.
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: eva

Euhm Eva.
Je zegt dat vriend en vijand het erover eens zijn dat Bos Nederland van de afgrond redde.
Wellicht heb je dan toch niet helemaal goed opgelet aangezien ik toch aardig wat vijanden en zelfs vrienden heb gezien die het daar zeker niet mee eens waren.

Wellicht moet je eerst eens zelf aan de gang met dat aangehaalde spreekwoord van die balk en die ogen, al zou balk en splinter duidelijker zijn wellicht.

Als ik zo lees komen je eigen schrijfsels toch echt stukken amateuristischer en bevooroordeelder over dan die van DJ.
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Theo

@Theo

Volgens mij heeft geen partij over het onderwerp banken tegengestemd in de kamer. Zelfs de PVV, VVD, SGP en TON niet. Maar dit terzijde. Nu achteraf voor de buhne reageren is wel erg gemakkelijk en goedkoop. Maar niets is wat het lijkt.

Daarnaast ben ik geen journalist maar iemand die reageert op een artikel. Als je claimt om onpartijdige journalistiek te bedrijven, lijkt me dat een journalist boven de partijen moet staan.

DJ adoreert het CDA, daar is niets mis mee, maar zet dit als disclaimer onder je artikel. Maar doe niet net of je onafhankelijke journalistiek bedrijft. Of zet onder het artikel dat je dit doet als CDA voorlichter/adept.

En ik ken het spreekwoord, maar dit was als een knipoog bedoeld.

Volgens mij heb ik nooit beweerd een professional te zijn en waar je die bevooroordeeldheid vandaan haalt is mij een raadsel. Kritiek of reactie op CDA/JPB/DJ is per definitie bevooroordeeld? Bijzonder.

Maar wellicht heb je een visie over het geschrevene door DJ in plaats van over mij. Dat lijkt me heel wat interessanter voor de discussie.
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: eva

Aha, dus onder vriend en vijand versta jij "het parlement".
Zeg dat dan, nu klonk het net alsof heel Nederland voor was met je vriend en vijand, maar je doelde alleen op de mensen in de bankjes van de 2e kamer.

Maar we gaan even verder op je verwijt dat men beweert onpartijdige journalistiek te bedrijven.
Kun je me dat linkje dan even geven, ik zie het namelijk niet in de informatie die ik zie over deze site.
En mocht dat er wel zijn dan is dat sowieso lachwekkend aangezien onpartijdig niet mogelijk is.
Al je hierboven genoemde beschuldigingen zijn dus gebaseerd op een aanname van jezelf die ik in de beweringen van de makers van deze site vreemd genoeg niet tegen kom, dat je dan zelf niet beweert om professional te zijn wil niet zeggen dat je zo amateuristisch te werk moet gaan als je zelf doet en als je dat wel doet moet je je ook niet zo hypocriet opstellen door te stellen dat je zelf het absolute gelijk aan je zijde hebt terwijl je overduidelijk geen idee hebt waarover je spreekt.

Als ik jouw berichten hier zo terug lees kom ik zelden verder dan het kritiek op de schrijvers en de site en verongelijkt gehuil over de berichten.
Doe jezelf dan een plezier en zoek een site waar men wel jouw mening verkondigd, dat zou ik namelijk wel doen als de berichten die ik hier zie me zo tegen stonden als ze jou blijkbaar doen.
Ik ben dan wellicht ook niet zo sadomasochistisch van aard als jij gok ik zo.
Maar wederom ga jij lopen zeiken over de schrijvers van de artikelen en in deze over DJ in het bijzonder, maar zodra je erop wordt gewezen dat je poep praat ga je roepen dat ik over het onderwerp moet praten terwijl je dat zelf dus eigenlijk nooit doet in de berichten die je hier alsmaar plaatst.

Wellicht een gevalletje van chronische hypocrisie Eva???
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Theo

@Eva,

>>Wouter Bos was een oprechte politicus, die met overtuiging Nederland naar de afgrond hielp
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Z.rud

Helemaal mee eens!
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Z.rud

@Theo

Mooi. Al die letters achter elkaar, dat zegt heel veel over jou en nog steeds niets over mij.

Slik je dapperpillen en probeer eens een reaktie over de inhoud van het/een artikel. Wie weet bevalt het!!

Het boeit mij absoluut niet hoe een of andere Theo over mij denkt. En daar laat ik het bij.
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: eva

Evatje toch.
Zo te zien boeit het je heel wat meer dan je wilt doen geloven, maar dat is niet vreemd voor mensen die zo klagen over wat anderen doen.
Zoals ik al schreef, je blinkt zelf allesbehalve uit in inhoudelijke reacties dus wellicht een idee om zelf eens te doen wat je anderen adviseert ipv lekker hypocriet die verwijten aan anderen te maken.
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Theo

@Theo vooral, maar ook Eva: hou de discussie een beetje op niveau. Ik zit op dit oeverloze gekissebis niet te wachten. Misschien moeten jullie telefoonnummers uitwisselen, dan kunnen jullie eens gezellig met elkaar verder praten...
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Bram

Waarom verbaasd het me nu niet dat je vooral mij aan spreekt na het lezen van je berichten van afkeur over DJ.
Chronische hypocrisie is nu eenmaal een bekende ziekte in bepaalde kringen.
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Theo

Mijn persoonlijke afkeer van de PvdA geeft mij in dat Bos, na 10 dagen draaikonten, mogelijk voor zijn gezin kiest maar zeker ook voor het hazepad.
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: besserwessie

Bos heeft gewoon geen zin in 9 juni?
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Robbie

Begrijpelijk en minstens te billijken is het, dat jonge politici na een x-aantal tropenjaren in de politiek kiezien voor hun gezin: de een om dat eindelijk eens te gaan stichten (Eurlings), de andere om dat eindelijk eens met echte tijd- en energiebesteding te gaan onderhouden (Bos).
En het zullen niet alleen vrouwen zijn die dit snappen, ook mannen.

Geruststellende gedachte hierbij is dat onze vriend Dirk Jan van Baar dit niet doet.
Hij is zo'n uitzonderingen die bovengenoemde regel bevestigt..

Die lekkere rechts-draaiende babbelbox van me!
Geplaatst op: vrijdag 12 maart 2010 | Door: Kees Cornelder ()

LOL @ DirkJan
Geplaatst op: zaterdag 13 maart 2010 | Door: HurP

Vroeger had je politici op leeftijd die tot hun dood minister of parlementslid konden spelen.
Tegenwoordig moet je jong en snel zijn om politicus te worden om dan vervolgens na een paar jaar tot de conclusie te komen dat je tijd aan je gezin wilt besteden.

Terug dus naar de politici die hun kinderen al het huis uit hebben getrapt en die enige levenservaring bezitten.
Maar nee dat kan natuurlijk niet, die zijn niet jong, snel en wild zoals de moderne mens eist.
Imago is alles, kwaliteit is niet van belang.
Geplaatst op: zaterdag 13 maart 2010 | Door: Denktank ()

Het scheelt natuurlijk dat na een carriere van meer dan een uur in de politiek, een riant wachtgeld te wachten staat. Ik ken genoeg jonge medisch specialisten die ook graag na een opleiding van 15 jaar met veel weekend en nachtdiensten en een aantal jaren hard werken in een steeds drukker ziekenhuis, graag eens met behoud van zo'n wachtgeld zouden willen gaan vaderen. Gezien van het feit dat zo'n wachtgeld niet bestaat en ze na relatief korte tijd hun licentie kwijt raken als ze niet werken, is dat voor hun onmogelijk en moeten ze doorwerken en het geklaag over hun " torenhoge " inkomen maar slikken. Een modale voetballer in de eredivisie verdient meer...
Geplaatst op: zondag 14 maart 2010 | Door: Pjotr

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: dinsdag 10 augustus 2010 | Door: weifeng

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: zaterdag 28 augustus 2010 | Door: discountbagshop

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: vrijdag 17 september 2010 | Door: kellygreen

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: zaterdag 25 september 2010 | Door: gaolin



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

Bert Brussen
Subsidie voor Joop.nl is belachelijk
Onlangs bepleiten Philippe Remarque (hoofdredacteur van deze krant), Frank Volmer van TMG (De Telegraaf) en Sander [...]

Bert Wagendorp
Je weet dat iedereen die zegt dat Europa zich níet voorbereidt op de grexit, liegt
Demissionair minister van Financiën De Jager zei gisteren in het debat over het ESM dat de PVV met alle [...]

Beatrijs Ritsema
Facebook, het moderne poesiealbum
De aandelen Facebook zijn kort na de beursgang achteruit gekacheld van 38 naar 34 dollar. Beleggers zijn dus alweer [...]

Sylvain Ephimenco
Laat Hare Majesteit dan een mooi gebaar maken in deze zware tijden
Het begrotingsakkoord, dat mensen hard treft, is de inzet bij de volgende verkiezingen. De neopopulisten zullen geen [...]

Nausicaa Marbe
De echte BAM! van dit jaar: de G500 van Sywert van Lienden
Zo was je een rijzende ster binnen je partij, zo ben je ineens een hinderlijke figuur. Zo word je door de politieke [...]

Sheila Sitalsing
Mark Rutte is een bullebak
Dus Mark Rutte is helemaal niet de aimabele, joviale, tweeduimenomhoog, sympathieke, sportieve, goedlachse, [...]
ADVERTENTIE
Tip en volg ons!
ADVERTENTIE
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Sat, 26 May 2012 14:54:09 +0200 (Sat, 26 May 2012 12:54:09 GMT)
Pagina gegenereerd: Sat, 26 May 2012 14:54:09 +0200 (Sat, 26 May 2012 12:54:09 GMT) 
Procestijd pagina: 0.299 sec.