ZATERDAG 26 MEI 2012

Drank is slecht voor vrouwen
zaterdag 21 maart 2009
Door: Thieu Vaessen
Categorie: Wetenschap

We willen het liever niet horen, maar alcohol is slecht voor onze gezondheid. En dan hebben we het niet over een fles wijn of tien glazen bier, nee, één glas wijn of bier per dag is al slecht. Vooral voor vrouwen. Uit een van de grootste onderzoeken die ooit is gedaan naar de gezondheid van vrouwen, blijkt dat kleine hoeveelheden alcohol de kans op borstkanker al aanzienlijk verhogen.
Uit de studie waarbij in Groot-Brittannië meer dan een miljoen vrouwen langdurig zijn gevolgd, blijkt dat de kans op borstkanker voor een vrouw die een glas per dag drinkt 10,6 procent. Voor vrouwen die de drank altijd laten staan, bedraagt dat percentage 9,5 procent . Bij drie glazen per dag neemt de kans op borstkanker al toe tot 12,8 procent.
The Times betoogt dat het hier gaat om substantiële verschillen. De krant verbaast zich dan ook over een uitspraak van de Britse premier Gordon Brown waarmee hij afstand nam van waarschuwingen over 'een nationaal drankprobleem' in zijn land. Het nieuwe onderzoek bevestigt dat alcohol diverse soorten kanker kan veroorzaken - onder meer aan de lever en de slokdarm - maar het verontrustende is dat het schadelijke effect nu al meetbaar blijkt bij heel kleine hoeveelheden drank.

Bronnen: The Times, Welingelichtekringen.nl

  < 
 > 

Meer berichten:

Reacties (8)
Als wetenschappelijk geschoolde onderzoeker moeten van dit soort conclusies je haren toch echt overeind gaan staan. Dit onderzoek kan op geen enkele manier aantonen dat alcohol kanker VEROORZAAKT. Er is een correlatie tussen kanker en alcohol intake, maar in elke basiscursus onderzoeksmethoden leer je dat uit correlaties geen oorzakelijke conclusies getrokken mogen worden. Stemmingmakerij is dit...

Bij mij rijst de vraag wat de geheel onthoudende vrouwen nog meer nalaten? Eten zij biologisch, of wellicht veganistisch, letten zij ook op hun intake van kunstmatige geur- kleur- en smaakstoffen? Roken zij nooit, gaan ze nooit onder de zonnebank of hebben ze een minder promisicue bestaan? Hebben ze zo'n suf leven dat ze eerder dood gaan van ellende of blijven ze heel lang maar ongelukkig leven? Of zijn ze daadwerkelijk gelukkiger en ook nog eens kankervrij?
Geplaatst op: zaterdag 21 maart 2009 | Door: NN

Nou, nou, nou, wat een shocking verschil, zeg!... Voor die paar procent laat ik toch echt mijn een glas rode wijn per dag niet staan, want dat zorgt voor 1. kwaliteit van leven (doet het avondeten), 2. minder grote kans op hart- en vaatziekten en 3. de anti-oxidanten in met name cabernet sauvignon vertragen tekenen van ouderdom in het gezicht.

Arme Franse vrouwen, die drinken wel een glaasje of twee, drie, vier bij de lunch... en dan nog een keer bij het diner.... Wonderlijk genoeg hebben de Franse vrouwen het minst last van overgewicht in de Westerse samenleving. Dat voordeel hebben ze dan weer wel.
Geplaatst op: zaterdag 21 maart 2009 | Door: J. Geelhoed

Grappig dat er in twee comments twee vormen van denial voorkomen.

NN, je hebt gelijk dat een correlatie niet te vergelijken is met een oorzaak. Dat wil echter niet zeggen dat je de correlatie af kunt doen als nietzeggend: het totaalpatroon (dus de door jou genoemde factoren roken etcetera) van vrouwen die ook drinken zorgt voor een verhoogd risico op kankervormen. Dat wil dus niet zeggen dat deze vrouwen moeten stoppen met drinken en dan geen verhoogd risico meer lopen, dat wil zeggen dat als deze vrouwen zich zorgen maken, zij goed naar hun leefpatroon moeten kijken (wellicht in overleg) en als ze dat de moeite waard vinden daar iets aan kunnen veranderen.

En mevrouw Geelhoed, u heeft gelijk dat u uw glas niet laat staan als u de argumenten voor tegen de argumenten tegen vindt opwegen. Uw reactie heeft wel wat weg van Heider's balanstheorie (http://en.wikipedia.org/wiki/Balance_theory, of lees de algemene, prettig leesbare communicatiewetenschappelijke inleiding van Severin & Tankard). U verkiest bepaalde argumenten die u aanstaan boven andere die u minder aanstaan, zodat u uw patroon niet aan hoeft te passen. Gek eigenlijk dat ze daar met veel poehah een theorie rond gebouwd hebben, want nu ik het zo opschrijf lijkt het me ook heel logisch.

Ik besef me echt dat ik wat wijsneuzerig overkom, mijn excuses. Ik hoop wat leerzame informatie te bieden en probeer het kort te houden (blogs zijn immers niet gemaakt voor ellenlange epistels) en bedoel het echt niet onaardig. Zullen we vanavond een glaasje rood heffen op elkaars gezondheid?
Geplaatst op: zaterdag 21 maart 2009 | Door: Mark Merks

Ik vind het niet wijsneuzerig hoor ;-)

Ik heb overigens niet beweerd dat het verband nietszeggend is. De conclusie is echter niet gerechtvaardigd... En het wordt wel als feit gebracht. Omdat het 'wetenschappelijk onderzoek' is, zullen veel leken dit meteen geloven. Terwijl er echt wel iets op af te dingen valt wat een hoop zal nuanceren. Dit is altijd de manier waarop correlationeel onderzoek in de media gebracht wordt. Ik erger me er kapot aan.
Geplaatst op: zaterdag 21 maart 2009 | Door: NN

Ja, ik vind de argumenten voor tegen de argumenten tegen opwegen. (En mijn mentale gezondheid is me ook heel wat waard :-) ). En ik hoef niet zo nodig 80 te worden, hoor. Ik vind kwaliteit (van leven)belangrijker dan kwantiteit, en ik compenseer weer het een en ander door: niet te roken, geen drugs te gebruiken en gezond - maar niet obsessief, want dat is weer ongezond, dus heel af en toe lekker stout een kroket uit de muur - te eten. Dus, meneer Merks: op uw en mijn geestelijke gezondheid; proost!...
Geplaatst op: zaterdag 21 maart 2009 | Door: J. Geelhoed

Zien of u er op uw bijna tachtigste nog zo over denkt?
Geplaatst op: zaterdag 21 maart 2009 | Door: Michael

nu ook eindelijk de neveneffecten van koemelk konsumptie onderzoeken svp .
Geplaatst op: zondag 22 maart 2009 | Door: F.de Goede

Neveneffect van koemelkcomsumptie: een opgeblazen gevoel, oprispingen, maagzuur enz. Tien jaar medicijnen voor geslikt. Uiteindelijk oplossing gevonden: koemelkallergie. Gestopt met alle zuivelproducten. Resultaat: 98% verbetering. Medicijnen overbodig.
Geplaatst op: zondag 22 maart 2009 | Door: Michael



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

foto
Vinden mannen dom uitziende vrouwen aantrekkelijker?


Mannen op zoek naar een one-night-stand blijken de voorkeur te geven aan een niet al te pientere, dronken [...]

foto
Top 10 nieuwe diersoorten
Elk jaar worden er nieuwe, onontdekte diersoorten gevonden. Het International Institute for Species Exploration[...]

foto
Max Planckinstituut: Elke 10 tot 20 jaar kans op ernstige kernramp
De kans op een ernstige kernramp werd altijd geschat op eens in de 2000 jaar of zelfs eens in de 100.000 jaar. Maar [...]

foto
Waarom we vaak kiezen wat de ander ook kiest
Al op het schoolplein of in de speeltuin willen kinderen altijd met hetzelfde speelgoed spelen. Maar ook in latere [...]

foto
Hoe word je astronaut (en wat schuift het?)
Hoe word je astronaut? Vanuit het internationale ruimtestation ISS adviseert André Kuipers om een [...]

foto
We hebben hersenen, omdat we bewegen
Wat we waarnemen met onze ogen, oren en andere zintuigen, wordt door onze hersenen verwerkt zodat we passend kunnen [...]
De Koppensneller
Oorlogsmisdadiger Klaas Faber (90) dood. (14:47) De Nieuwe Pers

Sigaretten in Nieuw-Zeeland worden 40% duurder (08:54) de Volkskrant

Job Cohen heeft een nieuwe baan (16:13) AT5

Mooi weer houdt lang stand (12:19) De Telegraaf

NS vreest lege treinen door Lenteakkoord (09:25) de Volkskrant

Nederlander geeft minder uit aan Oranjegekte (19:22) Nos

Ungerecht und überflüssig:Bayern-Fans pfeifen bei Robben (18:02) Die Welt

Beter geen Spelen: Grote toernooien schaden de economie (17:34) Powned

Vandaag eerste zomerse dag. (16:05) Het Parool

PVV-Eurofractie naar vlaggetjesdag in Urk (12:06) Visserijnieuws

ADVERTENTIE
Tip en volg ons!
ADVERTENTIE
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Sat, 26 May 2012 15:16:47 +0200 (Sat, 26 May 2012 13:16:47 GMT)
Pagina gegenereerd: Sat, 26 May 2012 15:16:47 +0200 (Sat, 26 May 2012 13:16:47 GMT) 
Procestijd pagina: 0.278 sec.