ZATERDAG 26 MEI 2012

Groente en fruit helpen amper tegen kanker
woensdag 7 april 2010
Door: Maarten Muns
Categorie: Wetenschap

Het is een klap in het gezicht van de WHO, de Kankerbestrijding en alle moeders die begaan zijn met de gezondheid van hun kinderen. Een nieuw, zeer grootschalig onderzoek heeft aangetoond dat het eten van veel groente en fruit de kans op de ontwikkeling van kanker nauwelijks verkleint. Deze resultaten worden vandaag bekend gemaakt.
De Wereld Gezondheids Organisatie hamert er al sinds de jaren negentig op dat het eten van voldoende groente en fruit (zo'n 400 gram per dag) de kans op kanker en andere onaangename ziektes zou verminderen. De organisatie heeft zich altijd gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken die dit zouden bevestigen. Sindsdien stapelde het bewijs zich op dat dat in ieder geval van die eerste ziekte niet zonder meer opgaat. Nu is in een onderzoek waar 478478 mannen en vrouwen in uiteenlopende landen aan hebben deelgenomen aan het licht gekomen dat 'er maar een heel klein verband bestaat tussen de inname van groente en het risico op kanker.'
Er is echter een categorie mensen waarbij het eten van groente en fruit wel een gunstig effect heeft op het voorkomen van de ziekte. Mensen die veel roken of veel alcohol consumeren. Zij hadden een aanzienlijk verminderd risico om typische vormen van kanker - zoals long- of slokdarmkanker - te ontwikkelen wanneer ze veel groente en fruit aten. 
Als de bevolking gemiddeld zo'n 150 gram groenten per dag méér zou eten, dan zouden 2,5% van de gevallen van kanker kunnen worden voorkomen, voor de statistici onder ons. Dit onderzoek gaat alleen over kanker. Niettemin blijft het eten van groente en fruit belangrijk voor een goede weerstand en een verminderd risico op andere vervelende ziektes.   

Bron: Scientific American

  < 
 > 

Meer berichten:

Reacties (1)
En hoe zit het dan met bittere amandelen das ook voedsel http://zaplog.nl/zaplog/article/bittere_abrikozenpitten_ervaringen
Geplaatst op: donderdag 8 april 2010 | Door: Bittere Amandel



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

foto
Vinden mannen dom uitziende vrouwen aantrekkelijker?


Mannen op zoek naar een one-night-stand blijken de voorkeur te geven aan een niet al te pientere, dronken [...]

foto
Top 10 nieuwe diersoorten
Elk jaar worden er nieuwe, onontdekte diersoorten gevonden. Het International Institute for Species Exploration[...]

foto
Max Planckinstituut: Elke 10 tot 20 jaar kans op ernstige kernramp
De kans op een ernstige kernramp werd altijd geschat op eens in de 2000 jaar of zelfs eens in de 100.000 jaar. Maar [...]

foto
Waarom we vaak kiezen wat de ander ook kiest
Al op het schoolplein of in de speeltuin willen kinderen altijd met hetzelfde speelgoed spelen. Maar ook in latere [...]

foto
Hoe word je astronaut (en wat schuift het?)
Hoe word je astronaut? Vanuit het internationale ruimtestation ISS adviseert André Kuipers om een [...]

foto
We hebben hersenen, omdat we bewegen
Wat we waarnemen met onze ogen, oren en andere zintuigen, wordt door onze hersenen verwerkt zodat we passend kunnen [...]
De Koppensneller
Oorlogsmisdadiger Klaas Faber (90) dood. (14:47) De Nieuwe Pers

Sigaretten in Nieuw-Zeeland worden 40% duurder (08:54) de Volkskrant

Job Cohen heeft een nieuwe baan (16:13) AT5

Mooi weer houdt lang stand (12:19) De Telegraaf

NS vreest lege treinen door Lenteakkoord (09:25) de Volkskrant

Nederlander geeft minder uit aan Oranjegekte (19:22) Nos

Ungerecht und überflüssig:Bayern-Fans pfeifen bei Robben (18:02) Die Welt

Beter geen Spelen: Grote toernooien schaden de economie (17:34) Powned

Vandaag eerste zomerse dag. (16:05) Het Parool

PVV-Eurofractie naar vlaggetjesdag in Urk (12:06) Visserijnieuws

ADVERTENTIE
Tip en volg ons!
ADVERTENTIE
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Sat, 26 May 2012 15:57:51 +0200 (Sat, 26 May 2012 13:57:51 GMT)
Pagina gegenereerd: Sat, 26 May 2012 15:57:51 +0200 (Sat, 26 May 2012 13:57:51 GMT) 
Procestijd pagina: 0.276 sec.