ZATERDAG 26 MEI 2012

Israel is veel te macho
zondag 6 juni 2010
Door: Henk Steenhuis
Categorie: Politiek

Wat zich precies op en rond de Mavi Marmara heeft afgespeeld is nog steeds niet duidelijk. Maar een zekere indruk hebben we wel: Israel is zeer agressief en gewelddadig uit de hoek gekomen en het lijkt of het land er zo alles aan doet in een groter isolement terecht te komen.
Het was goed voorstelbaar geweest dat Israel het schip niet de kans had gegeven de blokkade van Gaza te doorbreken, maar dan zonder dat dit mensenlevens had gekost. Meer tact, minder geweld.
Want wat is inmiddels het geval: eerst werd Israel slechts gehaat in de omliggende en overige moslimlanden, inmiddels zijn daar veel andere regio bijgekomen - dat geldt voor belangrijke delen van de westerse wereld en ook voor Turkije.
Zelfs in Amerika doet zich deze ontwikkeling voor - ook onder de Democraten zou de steun aan Israel niet langer als iets vanzelfsprekends gelden. Republikeinen staan nog steeds achter Israel, maar iedereen begrijpt dat de relatie met landen als Irak, Iran en Afghanistan erg belast worden door de vriendschap met Israel.
Volgens The Econmist bevindt Israel zich in een vicieuze cirkel en moet het land zichzelf hieruit bevrijden. En dat zal deels met consessies gepaard moeten gaan ten opzichte van enkele stokoude vijanden. 
Het is frappant dat juist in deze jaren de Israelische economie bijzonder succesvol is en voorop loopt inzake hoogwaardige technologie. Dat zijn ontwikkelingen die op een vanzelfsprekende manier met het buitenland worden gedeeld. Terwijl Israel zich in politieke zin meer en meer isoleert.

Bron: The Economist

  < 
 > 

Meer berichten:

Reacties (71)
Geachte heer Steenhuis, Dit lijkt weer een topic om een langdurige anti-Semieten / complotgelovers / weldenkende mensen te triggeren.

Is dat ook de bedoeling? Zo ja, zeg het dan maar, dan kunnen we wat meer fitties regelen.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Ronald|

Geen sprake van, er hoeft niemand 'getriggerd' te worden. Maar misschien is het u niet ontgaan dat Israel deze week prominent in het nieuws was.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: steenhuis

Merkwaardig stuk Steenhuis.
De bewijzen dat het Israëlische boarding commando door hakbars in de val gelokt is zijn overweldigend.
Op het inmiddels in ruime mate beschikbaar gekomen filmmateriaal valt zeer duidelijk op te maken dat de "vredesactivisten" er op uit waren de Israëlische mariniers te vermoorden.
Ze moesten wel gebruik maken van hun vuurwapens om hun leven te redden.
Dat zijn de feiten en niet de anti Israël propaganda praatjes.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Harm Schouten ()

Kennelijk heeft de schrijver van dit stuk de afgelopen week onder een steen geleefd.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: De Snotverlosser

Wat wel duidelijk is hr.Steenhuis is dat er gewoon geen blokkade van Gaza is.

Er is door Israel het eerste kwartaal van 2010
950 ton voedsel,kleding,medicatie
40.000 ton meel,2760 ton rijst,1978 ton kleding en schoenen,553ton melkpoeder en baby voeding,938.127liter dieselolie,645 ton kookgas in 523+637 vrachtvagens tot Gaza toegelaten.
Opmerkelijk daarbij is dat tijdens de ramadan in 2009 11.000 stuks vee door Israel zijn verscheept en dat 1.062 mankerende Gazanen medische hulp zochten en vonden in nota-bene Israel.
Niet alleen in de omliggende landen neemt de haat toe tav het Joodse volk,ook in ons Nederland. Toegeven de in de tweede wereldoorlog gedode Joden kunnen 1x per jaar nog wel op wat sympathie rekenen maar voor de nakomelingen van de toen ontkomen Joden is weinig compassie meer voor, mede door de leugenachtige journalistiek.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: gert

Laten we hier maar met een grimlach op reageren:
http://www.youtube.com/watch?v=FOGG_osOoVg
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: pijnstiller

De Egyptische blokkade van Gaza doorbreken: dat zouden ze eens moeten proberen,want dat lijkt me nog veel spannender:

From the Camp David peace accords in 1978 until 2000 (the latest year for which figures are available), the United States has subsidized Egypt's armed forces with over $38 billion worth of aid. Egypt receives about $2 billion annually--$1.3 billion in foreign military financing and about $815 million in economic support fund assistance --making it the second largest regular recipient of conventional U.S. military and economic aid, after Israel. In 1990, the United States also forgave $7.1 billion in past Egyptian military debt in return for Egypt's support of Operation Desert Shield. In addition, Egypt receives excess defense articles worth hundreds of millions of dollars annually from the Pentagon. The announcement that 23,000 U.S. troops will be based in Egypt to conduct biannual military training exercises (Operation Bright Star) may have longer term implications for U.S. aid to the region, as might Egypt's willingness to support U.S. efforts against the Taliban.

http://www.fas.org/asmp/profiles/egypt.htm

De VS betaalt Egypte dus voor de isolering van Gaza een paar miljard per jaar! Maar daar hoor je dus nooit iemand over. En dat gaat gewoon altijd door, of er nou een Reagan, Clinton, Bush, Obama, of wat voor vingerpop er dan ook, in de VS aan de macht is.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Karl Kraut

Henk toont ons wat de stemming op dit moment in de wereld is, dat is een golf van haat jegens Israel die niet zonder gevolgen zal blijven. WIK belicht als een van de weinigen alle kanten van dit drama, dit kan ik helaas van onze staatsmedia niet zeggen. Wij hebben hier allen de mogelijkheid dubieuze berichtgeving aan te vullen, te corrigeren of in een ander daglicht te stellen, al of niet onderbouwd door feiten, dit kan ik helaas van onze staatsmedia niet zeggen. Vanmorgen meldde de Duitse media dat de vredes-flotilla een islamitisch fundamentalistische oorsprong heeft, dit geeft mij hoop dat het gezonde verstand uiteindelijk zal zegevieren.
Henk, bedankt voor de open blik van WIK die ons scherp houdt en dat we hier als gasten mogen reageren.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Cor

Sterk punt Cor. Ik heb WIK inderdaad nog niet kunnen betrappen of links of rechts zijn.


Qua sentiment tegen Israël heb ik inderdaad wel het gevoel dat de meeste "nieuwsbronnen" meer denken te verkopen door de "underdog" (volgens mij: de terroristen) meer aandacht te geven.

Of neem de Turkse regering: Zelf de PKK bombarderen en tegen Israël zeggen dat ze stout zijn. Onbegrijpelijk.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Ronald|

Kijk even naar dit bericht op de site van de concurentie:

http://www.dagelijksestandaard.nl/2010/06/06/wag-the-dog-turkey-style/

Wordt wakker Steenhuis en schrijf niet alles letterlijk over.

Als de Arabieren/Palastijenen/Hamas de wapens neerleggen is er vrede. Als Israel de wapens neerlegt worden ze de zee in gejaagd.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Pointrider ()

Ideetje? Voor zover we kunnen spreken van "eigenaren" en "eigendom", geef Gaza en de West-bank terug aan de oorspronkelijke eigenaren. Gaza terug naar Egypte en de West-bank terug naar Jordanië. Israël sluit zich hermetisch af en laat de twee buurlanden de problemen in Gaza en de West-bank maar oplossen. Het zal dan niet beter worden voor de bewoners in deze terug gegeven gebieden, echter kunnen alle "mekkaraars" niet meer Israel de schuld geven.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: scepticus

"Israel is zeer agressief en gewelddadig uit de hoek gekomen en het lijkt of het land er zo alles aan doet in een groter isolement terecht te komen."

In het licht van de gekleurde berichtgeving in de grote media, begrijp ik deze zin wel. Het is echter feitelijk onjuist. Wie de beelden bekijkt die zijn vrij gegeven, ziet fanatiekelingen die onmiddellijk op de Israëlische soldaten afgaan zodra zij binnen bereik komen, en er vervolgens keihard met staven op in beginnen te slaan. Dit waren duidelijk geen vredesactivisten, maar islamisten die tot doel hebben Israël van de kaart te vegen. Het is nu aan verstandige journalisten dit te ontmaskeren en aan de kaak te stellen.

Het verontrustende aan de hele zaak is het gemak waarmee de mainstream Israël als de kwaaie pier afschildert, en geen aandacht schenkt aan de golf van op leugens gebaseerde anti-Joodse haatzaaierij die al decennia lang bezig is. Leon de Winter wees in een column op Elsevier op het lied dat de 'vredesactivisten' zongen: 'Khaybar, Khaybar, o Joden, het leger van Mohammed zal terugkeren.' Wie de geschiedenis kent, weet het: een verkapte oproep tot verdrijven en uitmoorden.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Karel Martel

Wat een jammer stuk. Misschien moet meneer Steenhuis eens een paar videofilmpjes op YouTube bekijken of de foto's die vandaag in de Turkse Huriyet staan http://www.hurriyetdailynews.com/ . Ik denk dat hij zijn mening dan wel verandert.

Israel heeft juist gehandeld.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: marielle ()

Vervelend dat het leger van Mo al hier in de wijk strijdt.
Dat is echt niet terugkeren maar veroveren.
Kijken wat er gebeurt als we de Israelische vlag gaan uithangen.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Maarten

De Media meet met twee maten. Het gaat om de feiten. Onze staatsmedia heeft, op een handvol nieuwssites(waaronder WIK), weekbladen en krant(en) na, een sfeer gecreert waarin de Palestijnen per defintie 'slachtoffer' zijn. Men wil zich niet verdiepen in Gaza. Men wil zich niet verdiepen in de zogenaamde ellende waarin zij door toedoen van Hamas zitten. Kortom, men heeft het over een ''totale bezetting'', ''hongersnood'', ''genocide'' etc. zonder daar verder feitelijk op in te gaan. Al begrijp ik dat iets dat niet waar is of op ziekelijk wijze overdreven wordt, liever vergeten wordt om zulk soort leugenachtige uitspraken te onderbouwen.
Het is niets anders dan pure Hamas propaganda om de subsidiestroom te laten doorgaan, pure propaganda die gebaseerd is op princips van de Nazi's. (http://chronicle.com/article/Hate-Radio-Nazi-Propaganda-in/49199/)

De buitenlandse media hebben wat dat betreft meer respect voor de feiten, al baart mij de wereldwijde verontwaardiging en de haat die daaruit voortvloeit tegen Joden over het algemeen, toch wel zorgen.
Terroristen zijn onderhand helden geworden die handelen uit noodzaak. Zelfs het in gesprek treden met een terroristische organisatie proberen ze Israel te verplichten. Hoe kun je vredesoverleg voeren met een organisatie die geen vrede wil enkel de vernietiging van Israel en het Joodse volk? Dat Hamas 'democratisch' verkozen is, geeft wel aan hoezeer de Palestijnen op vrede uit zijn. Al heb ik het idee dat de opinie van het Palestijnse volk niet echt overeenkomt met het beleid dat hun 'regering' voert. Al bekruipt mij steeds meer het gevoel dat ik dat tegen beter weten in denk. Zogenaamde 'gematigde' klinken allesbehalve gematigd.

Er zijn zelfs mensen die in een discussie weer terugvallen op de Balfour-verklaring en het jaar van de stichting van de staat Israel. Met zulke mensen kun je uberhaupt geen discussie voeren. Dat begrijpen ze zelf niet, maar wie de legitimiteit in twijfel trekt houdt er duidelijk een andere agenda op na na 'kritisch' te zijn op Israel. Een antisemitische agenda welteverstaan.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: N. Davidson

Maarten al zouden we dat doen, uit soldariteit bijvoorbeeld, dan vliegt er binnen de kortse keren een Molotov cocktail naar binnen. Net zoals het dragen van een Davidster, kippa of een mezoeza aan de deur vaak een aanleiding kan zijn tot hatelijke reacties of erger.
En onze (linkse) politici maar roepen dat Moslims zo beschimpt worden in ons land, ''We zijn zo intolerant en xenofobisch geworden''...
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: N. Davidson

kijk hier maar eens naar steenhuis

http://fotogaleri.hurriyet.com.tr/GaleriDetay.aspx?cid=36575&p=1&rid=2
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: harrie ()

Hebben we in de Nederlandse media kunnen lezen dat een aantal Europese landen hun ambassadeurs in Israel hebben teruggeroepen als reactie op de Israelische aanval? Nee, zover gaat de pro-Israel censuur in Nederland - al jaren overigens.
Mijn hele leven ben ik een vriend van Israel geweest, zelfs nog tijdens de massamoorden van Sharon in Shaba en Shatilla, begin jaren 80. Maar ooit komt er een druppel die de emmer doet overlopen, en dat was jl. maandag.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Jurre Jorritsma ()

Bij u was de emmer dus al zowat vol?
Hoe kunt u dan ooit tot een waarheidsgetrouw beeld komen?
U wist bij voorbaat dus al dat deze commando's uit waren op een slachtpartij?
Waarom negeert u de feiten over maandag j.l. en de feiten over het zogenaamde 'drama' dat in Gaza plaatsvindt?
Beste Jurre Jorritsma, wat vindt u eigenlijk van Hamas en de rol die zij spelen in dit conflict?
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: N. Davidson

Hier in de V.S, die gegijzeld worden door Israel en AIPEC (de geinstitutionaliseerde pro-Israel lobby), is openlijker kritiek op Israel mogelijk dan in het bigotte Nederland; volg bv. onderstaande link naar een artikel van een Joodse columnist.
(Alhoewel het feit dat hij intellectueel is, voor veel domme Nederlanders wel weer een reden zal zijn om te zeggen dat hij dus geen echte Jood kan zijn):
http://www.salon.com/news/opinion/glenn_greenwald/2010/06/04/israel/index.html
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Jurre Jorritsma

De constatering dat Israël door haar optreden in de Middellandse zee in een groter isolement is gekomen, is toch niet antisemitisch?
Waarom kan er naast Israël geen Palestijnse staat worden opgericht met een Joodse minderheid en vrij toegankelijke heiligdommen voor Joden, Christenen en Moslims, zoals er ook een Joodse staat is met een Palestijnse minderheid en vrij toegankelijke heiligdommen.
De veiligheid van de twee staten kan vervolgens gegarandeerd worden door de NAVO. Ze zouden ook lid kunnen worden van deze organisatie om de vrede te bezegelen.
Als er dan nog mensen zijn die elkaar het licht in de ogen niet gunnen, kunnen die met de geëigende justitiële middelen worden aangepakt.
Het is misschien een beetje idealistisch geredeneerd maar toch te verkiezen boven een volgende oorlog, die nog meer slachtoffers zal kosten dan de geschiedenis tot op heden heeft opgeleverd.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: vrede

Beste N. Davidson, ik vind Hamas een terroristische organisatie. Maar ik geloof de Israelische propaganda al een tijdje niet meer.
Ik ben als volgt opgegroeid: "I had it continuously drummed into my head from the time I was a small child, from every direction, that Israel was special and was to be cherished, that it's fundamentally good but persecuted and victimized by Evil Arab forces surrounding it, that I am a part of that group and should see the world accordingly. Is this tribal identity which was pummeled into me from childhood -- rather than some independent, dispassionate analysis -- the reason I find myself perpetually sympathizing with and defending Israel?" Als je je ogen goed de kost geeft, en niet alleen de slaafse Nederlandse media volgt, dan gaan al die nodeloze burgerdoden en vernietiging van identiteit door Israel ooit aan je geweten knagen. Daar hoef je niet links voor te zijn, of anti-semiet, of een vriendje van Gretta D. Ik ben geen van 3en, en een kalme D66-er van 62.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Jurre Jorritsma

hear hear jurre
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: derk hulzebos ()

Sterk argument, derk hulzebos!
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Jurre Jorritsma

Beste Jurre Jorritsma,

Weet u wat het is, als ik hier de alleen ''de slaafse Nederlandse media'' zou volgen, zou ik wel lid zijn geworden van het EAJG of Free Gaza of iets dergelijks. Ik ben slechts een jonge twintiger die lid van Free Gaza fom Hamas (Facebook weliswaar) is en ik ben van plan om op het VVD te gaan stemmen, maar dat terzijde.
Ik ben het wel met u eens dat kritiek op het beleid van Israel niet per definitie betekent dat je links of antisemitisch bent, dat gaat mij ook te ver. Maar de scheidingslijn wordt wel steeds dunner als je de feiten van maandag j.l. bewust niet mee laat wegen.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: N. Davidson

Ach Nick, meneer Jorritsma is een D66 intellectueel. D66 is een geheel kleurloze partij, geleid door kleurloze mensen die hun kleurloze mening kleurloos verkondigen aan een kleurloze achterban, en dat al 44 jaar lang! Een studentikoze club wereldverbeteraars waarvan een minister die pleitte voor een gekozen burgermeester zich zelf liet benoemen tot burgemeester van Nijmegen! Die Hans Wijers uit de verf moeten halen om Wilders tot hofnar te beschilderen en die met Sorgdrager niet in staat waren enige puinhoop van velen bij Justitie aan te pakken. Dit soort mensen dus, die aan anderen eenmaal andermaal hun natte paarse cement proberen te verkopen omdat hun geweten aan dit natte cement begint te knagen als er ferm opgetreden moet worden. De groeten aan Laurens Jan en Prinses Petra.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Cor

Helemaal mee eens Cor. Kijk maar naar Pechthold...
Aardige man, maar altijd zo overdreven geagiteerd als ie het over Wilders heeft. Een grote toneelspeler is het. Zijn collega-acteur van der Ham is helemaal een ''kleurloze'' abstract spreker. En waar deze partij nou eigenlijk voor staat? Mij is het niet bekend. O'ja, ''het individu telt!'' en ''Wilders is een gevaar" en ''ik wil een paarse coalitie''.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: N. Davidson

Israelieten en Palestijnen zijn beide aggressieve machoculturen. Dit hoeft niemand te verbazen omdat het broedervolken zijn.
Wat na 50 jaar een beetje een grijsgedraaide plaat begint te worden is dat deze twee volkeren hun zielige broedertwist de hele wereld proberen op te dringen.
Laat ons nou eens met rust!
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: BA Sinnic ()

De stichting van de staat israel was een historische vergissing. Nu langzaam de mensen die de 2e W.O. meegemaakt hebben uitsterven verwaterd de vanzelfsprekende sympathie die israel hier had en wordt het westen steeds kritischer op israel.
Bij de stichting van israel is de palestijnen een ongehoord onrecht aangedaan en de hele moslimwereld is ernstig geschoffeerd doordat men een land stichtte dat de (tot-dan-toe aaneengesloten) moslimwereld in tweeen deelde (Afrika en Azie) en waarin moslims tweederangs (later zelfs derderangs) burgers werden.
De stemming van 1947 in de VN was een farce. Landen zoals Indonesie en Algerije die natuurlijk tegen gestemd zouden hebben werden nog bezet door europa en voor hen werd beslist door de bezettende europese landen. Vele andere landen in Afrika die ook tegen geweest zouden zijn waren toendertijd eveneens kolonien van het westen.
De tegenwoordige haat vanuit de moslimwereld voor het westen heeft niets met religie te maken maar alles met de stichting van en de steun aan israel door het westen. (Dit in tegenstelling tot wat de havikken en Wilderts'en van deze wereld ons willen doen laten geloven)
Alleen al om pragmatische redenen zouden we israel op moeten heffen. Het is op den duur namelijk geen levensvatbare staat. Maar ook vanuit het oogpunt van recht en onrecht verdiend israel het om opgeheven te worden.

Ik begrijp dat dit voor mensen zoals Davidson heiligschennis is . Voor hen is de legitieme stichting van Israel een dogma.
Met zulk soort mensen is discussie daardoor helaas uitgesloten.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: zandbak

@ Zandbak

''If Algeria introduced a resolution declaring that the earth was flat and that Israel had flattened it, it would pass by a vote of 164 to 13 with 26 abstentions.'' aldus Abba Eban.

''De tegenwoordige haat vanuit de moslimwereld voor het westen heeft niets met religie te maken maar alles met de stichting van en de steun aan israel door het westen.''

Ja, en dat moet u vooral blijven geloven.
Ach, heiligschennis. Ik denk dat het eerder andersom is.
U denkt en beredeneert in het verleden.
Israël is er en zal er ook blijven.
Viva Israël!
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: N. Davidson

zandbak: "De stichting van de staat israel was een historische vergissing."

• Wat een geblaat. Stalin had gewoon gelijk toen hij Israël als eerste erkende!

zandbak: "Bij de stichting van israel is de palestijnen een ongehoord onrecht aangedaan en de hele moslimwereld is ernstig geschoffeerd doordat men een land stichtte dat de (tot-dan-toe aaneengesloten) moslimwereld in tweeen deelde (Afrika en Azie) en waarin moslims tweederangs (later zelfs derderangs) burgers werden."

• Laat me niet LACHEN: 'aaneengesloten moslimwereld', wat een onzin; de arabieren waren semi-onderworpen aan Ottomanië, aan Turken. En onderworpen nét zoals Tsjechen, Slowaken, Slovenen en Kroaten dat waren aan Oostenrijk-Hongarije. En daarna hebben ze het nooit meer zo goed gehad! Inderdaad, misschien zou die Aziatisch-Afrikaanse moslimwereld weer onderworpen moeten worden aan Turken. Ongedeeld!

zandbak: "De tegenwoordige haat vanuit de moslimwereld voor het westen heeft niets met religie te maken maar alles met de stichting van en de steun aan israel door het westen."

• Flauwekul. De Egyptenaar die onderdrukt wordt, die wordt onderdrukt door de Egyptische overheid, en die wordt niet onderdrukt door Israël! Dat de Egyptische overheid de Egyptische burger aanlult, dat hij onderdrukt zou worden door Israël (hahah), is de gepermiteerde protest-uitlaatklep waaronder hij zijn ongenoegen mag vormgeven. Maar als je even logisch nadenkt, snap je wat voor een lachertje is. Zo is het echter, helaas, in de hele arabische wereld.

zandbak: "Alleen al om pragmatische redenen zouden we israel op moeten heffen."

Om allerhande pragmatische redenenen zou ik jou ook willen opheffen, maar dat is dan net gelijkzulke bullshit.

Zandbak: "Het is op den duur namelijk geen levensvatbare staat."

Levensvatbaar is een kwestie van economie.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Karl Kraut

Zolang de Arabische wereld uit is op de vernietiging van Israel, heeft Israel alle recht om zichzelf te verdedigen. En het is mijn persoonlijke mening dat ze daarvoor naar alle mogelijke middelen mogen grijpen.
Geplaatst op: zondag 6 juni 2010 | Door: Gerard

Ik voel met u mee Davidson.
U kunt u mij niet stigmatiseren als anti-semiet of neo-nazi, hoe prettig dat waarschijnlijk voor uw gemoedsrust zou zijn. Ik heb helemaal niets tegen joden . Ik heb geruime tijd een joodse vriendin gehad, geboren in WO2, die als baby ondergedoken gezeten had.
Een bijzonder lieve meid. Maar over politiek spraken we nooit.

Wat betreft Israel : de tijd zal het leren. In mijn visie zal de toekomst van israel (en zijn vijanden) niet rooskleurig zijn maar wel diep rood gekleurd van het vele bloed.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: zandbak

Nou Zandbak, dat is aardig van u.
Heb ik u daar van beticht? Ik geloof het niet. Mijn gemoedsrust is niet gebaseerd op dat soort zaken.
Dat u zulke schrijft, geeft wel aan dat het wel degelijk een rol speelt in uw gedachtengang.
Stigmatiseren kan ik het beste aan u overlaten.
U stigmatiseert uzelf op een voortreffelijke wijze.
Ik hoop ook dat dit bloedvergieten stopt en dat er snel een Palestijnse staat komt. Maar zolang Hamas daar de scepter zwaait en nu de Islamitische staten, onder aanvoering van Turkije, zich weer negatief laten gelden. Is dat voorlopig een utopische gedachte.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

@ Zandbak

Lees de reactie van Karl Kraut maar eens goed door... Die laat weinig heel van uw betoog.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

Lees uw eigen woorden nog eens door Davidson:

Er zijn zelfs mensen die in een discussie weer terugvallen op de Balfour-verklaring en het jaar van de stichting van de staat Israel. Met zulke mensen kun je uberhaupt geen discussie voeren. Dat begrijpen ze zelf niet, maar wie de legitimiteit in twijfel trekt houdt er duidelijk een andere agenda op na na 'kritisch' te zijn op Israel. Een antisemitische agenda welteverstaan.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: zandbak

Do I need to say more ?
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: zandbak

Israël, Legal nation or illegal ocupation? Er is maar één oplossing voor het probleem dat Israël en dat is de totale vernietinging van die misdadig zionistische staat. Wat aanhangers van deze misdadigers ook mogen denken interesseert mij geen zier. De vernietiging van Israël is de oplossing van het probleem.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Zambezi

@ N. Davidson: dan zijn we het er in elk geval over eens dat Gaza van Hamas bevrijd moet worden! En gaat het dus ' alleen' nog over de middelen waarmee. Platbombarderen en uithongeren door Israel zullen niet werken, evenmin als de raketaanvallen van Hamas, en dus zullen er principes uitgeruild moeten worden. Hamas zal de (al 62 jaar levensvatbare) staat Israel moeten erkennen, en Israel zal moeten erkennen dat Hamas een realiteit 'on the ground' is - terroristische organisatie of niet. Ook zal Israel moeten erkennen dat het al decennia een bezettingsmacht is op de Westbank, en dat (ook gewapend) verzet volgens het volkenrecht dan legitiem is. Volgens uw normen zou mijn oom Henk, die in 1941 wapens voor het verzet organiseerde, een terrorist zijn geweest. Ook de Duitse bezetter was die mening toegedaan, en heeft mijn oom ook als zodanig na een schijnproces vermoord. Postuum, helaas, kreeg hij het verzetsherdenkingskruis.
Wat uw verhaal over Abba Eban en de VN betreft (voor de jongeren: een Israelisch minister van buitenlandse zaken, lang geleden), deze gotspe van een redenering heeft ertoe geleid dat het officiele Israelische politiek is: de VN mogen zich met alles bemoeien, behalve met Israel; daar hebben wij schijt aan want wij zijn slachtoffers. Daarom legt Israel ook standaard VN-resoluties naast zich neer, en plaatst zichzelf bewust buiten de internationale rechtsorde. Terwijl Israel toch echt zijn ontstaan aan diezelfde VN te danken hebben. Wat een misdadige arrogantie!
@ Cor: wie is in godsnaam prinses Petra?
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Jurre Jorritsma

Zeer attent van u Zandbak. Maar dan heb ik het nog niet expliciet tegen u gezegd... Maar u voelt zucht dus aangesproken? Als ik zeg dat ik bijv Duitsland niet erken, waar grotendeels Duitsers wonen, dan kan ik moeilijk bekennen dat ik geen hekel aan het Duitse volk heb... In Israël wonen grotendeels Joden, of heeft u alleen iets tegen Israëlsche Joden? Iets tegen een land hebben, en dat land niet erkennen of niet legitimeren, wat is het verschil? Is ook iets tegen het volk hebben... Of is bij u voornamelijk een geografisch bezwaar? Of heeft u gewoon liever dat de enige democratie verdwijnt in het Midden-Oosten? Wat zijn nou eigenlijk uw bezwaren? Want dat betoog is niet veel meer waard na de reactie van Karl Kraut...
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

zich i.p.v. zucht
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

Jurre Jorritsma: "Terwijl Israel toch echt zijn ontstaan aan diezelfde VN te danken hebben."

Dat is de echt DE grote misvatting die aan alle kanten blijkt te heersen, zowel aan (legalistisch, proto-)pro-Israëlische, als anti-Israëlische zijde.

De werkelijkheid is dat de in Palestina aanwezige joden in 1948 moesten vechten om te overleven, en—against all the odds—tegen de Britse collaboratie met de arabieren (en tegen de arabieren) gewoon gewonnen hebben. Dat is dan alvast de levensvatbaarheid van de staat Israël in den beginne. VN, Balfour en de restis irrelevant geleuter in de marge . Want nergens kwam steun vandaan (hoogstens een beetje van Franse zijde). Het kwam neer op wie vocht om te overleven, en wie dus won.

http://emperor.vwh.net/history/br.htm

...the memorandum proves the falsity of the common perception that the creation of Israel was a project of Western colonialism. The Nation shows that during the half year prior to the all-out Arab invasion on 15 May, Britain incited, micro-managed and did public relations work for a campaign of Arab troop infiltration and terror.
(...)
The intelligence documents cited below show that before the 15 May invasion, British intelligence knew that the Arabs terrorizing the future Israel were being led in part by Nazi advisers. These included Bosnian Muslims from the infamous Handzar Division of the Waffen SS. According to a French intelligence document published by The Nation seven months later, the British sent thousands of Nazi prisoners of war, including top war criminals, to assist the Arab attack. This was after the Arab invasion.

Consistent with British tolerance for and apparent employment of Nazi war criminals against new-born Israel, the Nation memorandum shows that the British adopted a propaganda line reminiscent of the Nazis' "Jewish-Bolshevik plot" motif. The British accused Jewish Holocaust survivors trying to get to Palestine of being Soviet Communist infiltrators.

Dit is de tekst die iedereen gelezen gelezen zou moeten hebben, het factual verslag van het verloop van de strijd in '48.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Karl Kraut

@ Jurre
Dat is ook de reden dat de Arabieren het morele gelijk aan hun zijde hebben als zij de legitimiteit van Israel ontkennen.

Israel negeert alle VN resoluties behalve die ene uit 1947, die wordt beschouwd als de heilige graal van de zionisten.

Dus de Arabieren hebben gelijk als zij die ene resolutie die Israel legitimeert verwerpen zolang Israel alle andere resoluties naast zich neer legt.

Israel zal in moeten binden. Alle bezette gebieden teruggeven, schade vergoeding betalen aan verdreven palestijnen en een corridor over land tussen Egypte en Jordanie vrij moeten geven.

Ik geloof dat er dan over echte vrede te praten valt.

Maar de havikken zullen liever voor de nucleaire optie kiezen vrees ik.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: zandbak

binden = inbinden
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: zandbak

@ Jurre Jorritsma.

Uw vergelijking met de Duitse bezetting is natuurlijk wel heel ver gezocht.
Schoten wij eerst raketten vanuit Enschede of Kerkrade richting de Nazi's alvorens ze hier kwamen? Kreeg het verzet ook medische verzorging en subsidies om de wapenvoorraad bij te vullen?
De verhongering van Gaza is een regelrechte leugen, maar ik merk dat de Palestijnse propagandamachine zijn vruchten afwerpt. Israël beroept zich om de bescherming van haar burgers binnen de VN. De resoluties zijn niet van toepassing zolang de Palestijnen hun terreur niet kunnen stoppen. Deze gebieden zijn ook niet bezet geweest, en wat gebeurde er toen? U bent van mening dat Israël Hamas dient te erkennen? Ze moeten dus in gesprek treden over vrede, met een organisatie die Israël wil vernietigen, niet erkend en van een Palestina een staat willen maken die als het ware een kopie is van Afghanistan onder de Talibaan?
Ik vind dat de Palestijnen toch echt een humane regering verdienen. Hoe kan zo'n staat anders naast Israël bestaan?
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

@Karl Kraut.

In 1948 wilden die vredelievende joden in Palestina alleen maar de woestijn vruchtbaar maken en er sinasappelboompjes planten. Er woonde immers niemand. Zij kwamen in vrede en de boze buitenwereld wilde hen de zee in drijven daarom hebben zij de wapens opgepakt.

Karl, hoe ver wil je gaan met propaganda ?
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: zandbak

Zandbak:

Je zou deze nacht of maandag goed besteden het feitelijke verslag waarvan ik je de link heb aangeboden (http://emperor.vwh.net/history/br.htm ) eens te gaan lezen, dan zal je merken wat realiteit was. En je zal je verbazen, zoals ik me dat (serieus! echt waar) een aantal jaren dus ook deed, toen me de daadwerkelijke gang van zaken n.a.v. dit artikel destijds onder ogen kwam.

Het heeft allemaal weinig te maken met hoe vredelievend wie zou zijn geweest, het ging er alleen maar om, dat wie er in 1948 aanwezig was op de geografische entiteit Palestina, heeft moeten vechten om te overleven. En anders ten onder was gegaan. Het is nog anders dan men denkt, en reden genoeg om de rest van je leven de perfide Britten te haten.

Je kan onmogelijk nu al dat verslag gelezen hebben, dus, toe dan, ga je eens ergens eens, eens daarin in verdiepen; iIk heb verder helemaal niks met propaganda, ik wilde alleen maar snappen.

Wel te rusten.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Karl Kraut

Wie maakt zich met zo'n reactie nou schuldig aan propaganda Zandbak? Hoe simplistisch. Survival of the fittest was toen van toepassing. En de Arabieren dachten dat ze de Joden weleens ff konden verdrijven, wat zijn ze bedrogen uitgekomen... En maar jammeren en leugens verkondigen, en in die leugens worden ze steeds beter. Alleen pacifisten zijn van mening dat je geweld en terreur met onderhandelen kunt oplossen. Ik wil deze mensen wel eens horen als de Belgen iedere dag tiental tot honderden raketten richting Breda zouden sturen. De Palestijnen onder aanvoering van Hamas deden dat ook toen de gebieden niet bezet waren, dus dat excuus gaat niet op.
Israël beschermt haar burgers ten alle tijden. Dus zolang deze democratische terroristen liever raketten afschieten zal vrede nog ver weg zijn
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

C'mon, Nick Davidson, enig historisch en volkenrechtelijk bewustzijn graag! De vergelijking met de Duitse bezetting is een simpel en terecht verhaal, en geen intelligente Jood zal mij daarop aanvallen; u bent echt de eerste die dat doet. De Palestijnen verzetten zich, na WO II, tegen de toestroom van Holocaust-survivors uit Europa - en terecht, vanuit hun perspectief. Zij hadden weinig weet van de Holocaust, en zagen zich geconfronteerd met de zoveelste imperialistische ideologie vanuit het Westen, dit keer het Zionisme, die hen van hun land en bestaan wilde beroven, en daar ook in slaagde: de kolonisten wonnen, en kregen in '48 van de VN hun eigen staat. Ik erken die juridische basis, maar het had wel een gigantisch vluchtelingenprobleem tot gevolg.
Eerder in deze discussie had ik het over Shabra en Shatilla in 1982 - voor u werd geboren, maar voor mij als 'oude man' het begin van de twijfel over Israels morele gelijk, na jaren van actieve steun aan Israel.
Begin dan niet te zeuren over raketten vanuit Enschede of Kerkrade, want dat slaat nergens op: de wortels van het Palestijnse verzet liggen veel verder terug dan Gaza vanaf 2005, en zijn sinds de bezetting van de West Bank ook volkenrechtelijk gelegitimeerd.
Natuurlijk zijn die Hamas-'raketten' niet te tolereren, en moet Hamas weg uit Gaza. Maar Israel is de militaire superpower van het Midden-Oosten, onvoorwaardelijk (nog steeds helaas) gesteund door de militaire superpower van de wereld. Ik kan me voorstellen dat veel mensen sympathie hebben voor die kleine muis - het nog steeds statenloze Palestijnse volk - die kleine speldenprikjes uitdeelt aan de olifanten Israel en VS. Ik ben nu even cynisch: die Hamas-raketten kosten een paar doden, af en toe, maar het stoort de Israeli's eigenlijk alleen maar een beetje in hun luxe- leventje, terwijl de Palestijnen (zeker in Gaza) misschien net niet verhongeren, maar verder geen deel van leven hebben, letterlijk gevangen zitten, en een factor 100 of meer doden te betreuren hebben.
P.S. Ik heb deze reactie afgestemd met een Joodse vriendin, hier in New York, met wie ik net gegeten heb. Vanwege het tijdsverschil zult u al wel slapen, maar anders zou ik zeggen: slaap zacht - en dat is niet cynisch bedoeld.
groet, Jurre
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Jurre Jorritsma

Mijn reactie over sinaasappelboompjes in de woestijn is zuiver cynisch bedoeld. Komt geloof ik uit een Suske en Wiske verhaal ;-)
Omdat er zoveel propaganda wordt verkondigd van beide zijden.

Zal die emperor's clotches link wel doorlezen, lijkt me interessant. Ik ben niet bevooroordeeld en ben geinteresseerd in de geschiedenis en de waarheid over dit conflict.

Het lijkt me echter dat er zoals altijd niet één echte waarheid is.

Wat wel een waarheid is , is dat Israel de geloofwaardigheids/propaganda-oorlog aan het verliezen is.
In 1967 tijdens de 6-daagse oorlog stonden er hier in NL nog kartonnen dozen in winkelcentra om je financiele donatie voor Israel in te deponeren. (stopte ik niets in)

Nu zijn we niet ver meer van het tegenovergestelde en zou het me niet verbazen binnenkort kartonnen dozen voor donaties aan Gaza in winkelcentra tegen te komen. ( stop ik ook niets in )
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: zandbak

Beste Jurre Jorritsma,
die vergelijking is veel te simplistisch en dat ik de eerste, volgens u, niet intelligente Jood bent die u hier op wijst, niet aanvalt, betekent voor mij vrij weinig. Israël bezet Gaza niet om dat ze het willen toevoegen aan een Groot-Israël of iets dergelijks. Het is ook zo eenvoudig, altijd maar die vergelijking met die verachtelijke nazi's. De huidige bezetting van Gaza valt voor mij hier echt niet mee te vergelijken, hoezeer ik ook mijn best doe en mijn fantasie gebruik. Wat is nou eigenlijk moreel gelijk als beiden partijen er een moraliteit op na houden die mijlenver uit elkaar staat. De Palestijnse machthebbers zijn niet uit op vrede. Zij hebben jarenlang hun lot in de handen gelegd van de Egyptische terrorist Arafat. Van wie de media in Europa, met dank aan de Palestijnse propagandamachine, een vreedzame 'activist' hebben gemaakt.
Nu hebben ze hun lot in handen gelegd van een terroristische organisatie die nog niet eens de schijn wil wekken van een vreedzame agenda. De vernietiging van Israël en daarmee basta!
Als de Palestijnen eerst eens zorgen voor een enkele autoriteit die hen begeleid op de weg naar vrede, in plaats van elkaar uit te moorden op grote schaal, zou dat al veel schelen.
De Arabische staten willen ons in het Westen zo graag laten geloven dat ze eensgezind zijn. Israël is een middel geworden om het eigen wanbeleid te legitimeren. He drama in Shaba en Shatilla, wat zich inderdaad voor mijn tijd afspeelde, kan nooit de reden an sich zijn dat u Israël voortaan met argusogen volgt.
Er is zoveel gebeurt nadien. De Palestijnen hebben hun beste kansen op vrede laten liggen, onder Rabin en Barak hadden ze die kans, maar ze wilde meer en meer... En nu proberen ze
de status van Tibetanen van het Midden-Oosten te verkrijgen door werkelijk een loopje te nemen met de waarheid en de Humane Europese en Amerikaanse intelligentsia slikt dit als zoete koek. Het is bijna wachten op de eerste 'Aid for Palestine' georganiseerd door een stel halfbakken 'sterren'. Als de Palestijnen vandaag bereidt zijn samen met hun hatelijke Arabische 'broeders' de wapens neer te leggen, is het morgen vrede. Andersom bestaat Israël morgen niet meer. Zo diep zit de haat in de regio. Ik wens u een aangenaam verder verloop van de dag toe.

Mvg,

Nick Davidson
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

Een reactie die zo past bij de ik oké jij oké generatie.
Ze worden vaak aangehaald als geiten en sokken dragers voor iets waarvan ze de omvang niet kunnen zien en verdwijnen opslag als de pleuris voor hun deur staat.
Veel van dit soort mensen kom je nooit tegen als denken een vereiste is om te overleven, lees alleen al de lippen die prevelen dat alle mensen gelijk zijn en de sleutel van uw, niet hun huis willen overhandigen met als resultaat een schouderklopje [ financieel of promotie ] van de winaar.
Daar zijn ze apetrots op als je kijkt en luister naar de gepensioneerde leiding geit mens die vol trots en al blatende zichzelf ziet als de op tijd terug gekeerde verlosser wat zelfs een geit als Castro opviel.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Bas

Geachte Jurre Jorritsma,

u heeft een reactie geplaatst waarin u het waagt Israël te bekritiseren. Zoals u weet maakt dat u een antisemiet. Ik wil u op de volgende relevante punten m.b.t. de discussie wijzen:

(x) 6 miljoen Joden stierven in de holocaust
(x) U bent een antisemiet
( ) Israël laat de woestijn bloeien en we hebben
prachtige stranden.
(x) De Joden worden al 4000 jaar vervolgd
(x) Alle arabieren willen ons in de Middellandse zee duwen
(x) Israël is een lichtend voorbeeld van democratie.
( ) Etnische discriminatie bestaat niet in Israël.
(x) Zelfmoord-terroristen vermoorden Israëlische burgers.
Alleen collectieve afstraffing van het Palestijnse volk zal dat
uiteindelijk doen stoppen.
( ) Het IDF houdt zich altijd in. We hebben onze nucleaire
wapens immers nog nooit gebruikt.
( ) Het is de schuld van de Palestijnen dat ze hun
infrastructuur niet snel genoeg herstellen nadat wij het
hebben kapotgebombardeerd.
(x) Arafat liep weg tijdens de besprekingen in Camp David.
Dat bewijst 100% dat de Palestijnen oorlog willen en geen
vrede.
(x) Joden zijn G-d's uitverkorenen. Dit land is ons beloofd. Het
staat zelfs in een boekje.
( ) Het doden van 100.000en Palestijnen is geen genocide.
Het komt nog niet eens in de buurt.
(x) Alle Palestijnen zijn terroristen.
(x) Israël heeft minder mensen vermoord dan Adolf Hitler. Dat
bewijst dat we een 100% vreedzame natie zijn.
( ) Het platbombarderen van een land is een volkomen
rationele reactie op de ontvoering van een soldaat.
( ) Het is geen concentratiekamp. Het is een veiligheidsmuur.
( ) Het IDF was gewapend met paintball geweren! Echt waar!

Hiermee is uw bewering dat de vredelievende staat Israël te vergelijken is met Nazi Duitsland weerlegd. We wijzen erop dat u uw belasting tijdig dient te betalen opdat uw overheid haar morele en financiële steun aan Israël en het IDF kan voortzetten.

Met vriendelijke groet,

Hannah A.S. Bara
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Hannah A.S. Bara

Aan alle antisemieten en overige links-verdwaasden.

Door de gekleurde berichtgeving over Israel in o.a. de Nederlandse media volgt hieronder een opsomming van feiten welke voor het Joodse volk al ruim 3300 jaar van belang zijn.

1.Israël werd een staat in het jaar 1312 voor Christus. Tweeduizend jaar vóór het ontstaan van de Islam.

2. Palestijnse vluchtelingen gaven zich pas uit voor Palestijnen in 1967, twintig jaar na de oprichting van de moderne Staat Israël.

3. Na de verovering van het land in 1272 v. Chr., heersten de Joden duizend jaar in het land en hadden er een opeenvolgende aanwezigheid gedurende 3.300 jaar.

4. De enige Arabische overheersing na de verovering in 635 v. Chr. Duurde maar 22 jaar.

5. Gedurende meer dan 3.300 jaar was Jeruzalem de Joodse hoofdstad. Jeruzalem is nooit de hoofdstad van een Arabische of Moslim Gemeenschap/land geweest. Zelfs de Jordaniërs, toen zij in 1948 Jeruzalem veroverden, hebben haar niet tot hun hoofdstad gemaakt, en Arabische leiders hebben Jeruzalem nooit bezocht.

6. Jeruzalem wordt meer dan 700 keren in de Bijbel vermeld, en niet één keer in de Koran.

7. Koning David stichtte de stad Jeruzalem - Mohammed's voet heeft er nooit één stap in gezet.

8. Joden bidden met hun gezicht gewend naar Jeruzalem, de Moslims bidden met hun gezicht naar Mekka, en als ze zich tussen Jeruzalem en Mekka bevinden, dan wenden ze zich naar Mekka, en hun achterkant naar Jeruzalem.

9.In 1948 waren het de Arabische leiders, die de vluchtelingen aangemoedigd hebben Israël te verlaten met de belofte dat ze het land “Judenrein” zouden maken. Verder is 68% gevlucht zonder ooit een Israëlische soldaat gezien te hebben.

10. Joodse bewoners uit Arabische landen werden gedwongen te vluchten - wegens gewelddadigheden, achtervolgingen en Arabische pogroms.

11.Het aantal Arabieren, die in 1948 Israël verliet wordt op een 630.000 geschat - het aantal Joodse vluchtelingen uit de Arabische landen wordt op hetzelfde aantal geschat.

12. De Arabische vluchtelingen werden met opzet niet in de Arabische landen opgevangen, ondanks hun reusachtig grote oppervlakte land. Van 100.000.000 vluchtelingen in de wereld vanaf de tweede wereldoorlog, zijn zij de enige groep, die niet opgevangen of geïntegreerd werden in de landen van hun eigen volk. Daartegenover - de Joodse vluchtelingen zijn allemaal opgevangen in Israël, een land, dat niet groter is dan New Jersey.

13. De Arabieren hebben acht staten (niet incl. Palestina) – de Joden hebben maar één staat.

14. Het handvest van Fatah verlangt nog steeds de vernietiging van Israël, ondanks dat Israël de Gaza-strook, het grootste gedeelte van de West-Bank en autonomie onder de Palestijnse autoriteit aan de Palestijnen heeft "overhandigd", en hun ook nog van wapens voorzien.

15.In de tijd van het Jordaanse regime werden Joodse heilige plaatsen geplunderd en het toegangsrecht ertoe was voor Joden verboden. Onder Joods bestuur: Alle Moslim- en Christelijke heilige plaatsen worden onderhouden en de toegang erheen staat open voor de gelovigen van alle godsdiensten.

16. De U.N.O. zweeg toen de oude Joodse begraafplaats op de Olijfberg werd ontheiligd

17. De U.N.O. zweeg ook toen het de Joden verboden werd naar de Klaagmuur te komen.

U wordt geadviseerd minder op de berichtgeving vanuit de staatsmedia te vertrouwen, het afkicken van socialistische indoctrinatie (incl. D'66) duurt in de regel enkele jaren.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Cor

Ohlalala Hannah A.S. Bara, is dit om te huilen of om te lachen?
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: vrede ()

@ Cor: je zit in hetzelfde zinkende scheepje als Gidi Markuszower, je weet wel, die getikte vertegenwoordiger in bedorven Likud-waren, die de AIVD nog net - met behulp van de Mossad, die hem ook niet meer vertrouwde - van de lijst van Wilders heeft helpen verwijderen. Leer zwemmen!
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Jurre Jorritsma

@ Jurre, op de een of andere manier is mij duidelijk dat u niet de Jurre Jorritsma bent die met Nick in discussie was. Deze meneer Jorritsma is welliswaar de weg een beetje kwijt, maar zal zeker niet bovenstaande toon aanslaan want de gemiddelde D'66er heeft nog nooit iets origineels bedacht en geuit. Ik denk meer in de richting van de vrienden van K.W. en Hannah A.S. Bara.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Cor

@ Cor: dezelfde Jurre Jorritsma, trust me. Maar waar met Nick te discussieren valt, kraam jij alleen maar bullshit uit. Maar toch bedankt dat je me origineler vindt dan de gemiddelde D66er:-)
Ik vond de reactie van Hannah overigens wel grappige satire, sorry.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Jurre Jorritsma

@Jurre Jorritsma en nog wat pro-palestijnen reageerders:

Palestijnen zijn niet statenloos. Jordanië wordt overwegend door palestijnen bewoond.

Ben je wel eens in het Midden-Oosten geweest? Ik wegens werk Egypte, Israel en Jordanië uitgebreid gezien.

In het gemiddelde arabische land is vrijwel niets. Slechte infrastructuur, geen geïrrigeerde landbouw, geen riool. Ik heb ooit in Egypte gezien hoe een doodgereden ezel week na week lag te verteren op een kruispunt een paar honderd meter van mijn verblijfplaats.

Toen de joden daar na de oorlog weer hun staat stichtten (zoals Cor terecht opmerkt geheel terecht) en een aantal oorspronkelijke bewoners de streek verlieten was er -zeker weten- niets. Een hoop zand en een paar dadelbomen.

Nu hebben de Israelisch daar een mooi land met een functionerende infrastructuur, geïrrigeerde landbouw, een democratie en welvaart geschapen en toen een en ander duidelijk werd begonnen er allerlij palestijnen te huilebalken dat ze "hun land" (wat ze vrijwillig verlaten hadden) terug wilden.

Israel heeft tijdens een of andere oorlog de Sinaï woestijn ingepikt van Egypte. Ze hebben de boel geïrrigeerd, dorpen gebouwd, ziekenhuizen neergezet etc.

Toen, tijdens vredesonderhandelingen (jaa, er valt te praten met Israel) hebben ze de Sinaï teruggegeven aan Egypte. De irrigatie-instalaties zijn allemaal blijven liggen. En wat doet een arabier als er een druppelaar kapot gaat? Vervangen? Nee, die doet niets. Langzaam maar zeker hebben ze de hele boel kapot laten gaan. Het maakt gewoon niet uit wat je een arabier kado doet. Een jaar of wat later staat er gewoon weer half af huis temidden van een hoop zand en wat geiten.

Vanuit ons standpunt "dingen opbouwen" "welvaart creëeren" is het om te janken.

Israël is net zo groot als Nederland. De arabische wereld kan die paar vierkante kilometer echt wel missen.

@N. Davidson: er staan meer als 500 Nick Davidsons op facebook. Hint?
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Ronald|

@ Ronald

Het is inderdaad nogal een internationale naam. Ik ben ook niet echt actief daar... Maar voor de juiste zaak maak ik graag een uitzondering. Vindt leuk: Heine, Gogol, Keats, Vampire Weekend, Liverpool FC, Karel van het Reve, Joods.nl,
I support Israel against their enemies, Free Gaza from Hamas.... Maar de beste hint is denk ik mijn e-mail.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

Ik zou niet weten waarom Israël VN-resoluties moet respecteren als de tegenstander dat ook niet doet.
Israël is tenslotte opgericht bij meerderheid van stemmen binnen de VN, en dat allereerste democratische begin wordt door de Palestijnen en hun Arabische "broeders" al niet gerespecteerd.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Hans Langbroek ()

Gaza-konvooi-activisten trachtten Israëlische soldaten te gijzelen
Ingediend door copywriter op 7 juni, 2010 - 16:27. Gedrag
Gaza / Turkije, juni 2010


Een van de activisten op de Marmara, Waleed al-Tabtabai, die namens de Moslim Broederschap in het Koeweitse parlement zit, vertelt dat hij een zijn mede-activisten een Israëlische soldaat gevangen hadden: ‘we hadden een nieuwe Shalit’. Gilad Shalit is de Israëlische soldaat die sinds 2006 als gijzelaar gevangen wordt gehouden door Hamas.
Al-Tabtabai weigerde om de vragen te beantwoorden van de ‘Zionistische ondervrager: ‘ik vertelde hem dat ze piraten waren, de moordenaars van profeten’.
Foto’s in de Turkse krant Hürriyet tonen eveneens de gijzelingsactie van een Israëlische soldaat op de Marmara. De krant publiceerde zondag een interview met Marmara-activist Mahir Tan die vertelt dat de activisten drie Israëlische soldaten hadden gegijzeld.
Op foto's van persbueau Reuters zijn een mes, bloed en een gewonde Israelische soldaat weggeretoucheerd.


Israel National News, 6 juni 2010
Ynet, 6 juni 2010
Elder of Zyon, 4 juni 2010
Foto's in Hurriyet
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Hans Langbroek ()

@ Jurre Jorritsma

Gisteren leek het beter dicussieren met u...;)
Cor heeft in zijn stuk toch geen beweringen gedaan die per definitie niet kloppen? Bovendien als er iemand de fijne kneepjes van satirische stukjes beheerst is het Cor wel.
De vergelijking met de heer Maskuzower is wederom nogal vergezocht. Ik raad u eens naar deze link te kijken: http://www.hetgesprek.nl/archief/4160/

Het is een gesprek tussen Dibi en Markuszower. Wellicht dat u dan een stuk genuanceerder over hem denkt. De media heeft in ieder geval zijn werk gedaan om hem te demoniseren in iemand die hij niet is. Internet is er om u op het juiste spoor te brengen mijnheer Jorritsma. Niet alles is wat het lijkt.
Hij was trouwens ook aanwezig bij het CIDI debat van 1 juni j.l. en ook daar gedroeg hij zich alles behalve als een ''vertegenwoordiger van bedorven Likud-waren''. Wat bedoelt u daar eigenlijk mee? Ik hou van metaforen maar deze kan ik moeilijk plaatsen.

Hopelijk kunt de tijd en moeite vinden om op mijn laatste reactie, die aan u was gericht, in te gaan.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

discussieren
Ik raad u aan ...
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson ()

Klopt Hans.
Waarom horen we daar niets over in onze media? Het blijft angstvallig stil over deze zogenaamde activisten. Gelukkig is er WIK, daar wordt je wijzer van.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

@ Jurre Jorritsma

Nog een aardige link voor u:

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Ellian/267560/De-schijnheiligheid-van-de-hulpkonvooien-voor-Gaza.htm
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: N. Davidson

@Jurre: "kraam jij alleen bullshit uit". Tsjonge, ik moet u toch wel op een zere plek geraakt hebben, voor een kalme D'66-er van 62 windt u zich wel behoorlijk op hoor. Nick is inderdaad veel beter in discussies, hij is jong en heeft nog de wil om met rooie fossielen, islam fundamentalisten en Dhimmies'66 in discussie te gaan. Wat u 'grappige satire' noemt is niets meer dan antisemitische propaganda met een verteerbaar laagje geserveerd waaruit blijkt dat u totaal niet geinteresseerd bent in feiten, maar ja, NRC & D'66, een slijpsteen die bij velen door de geest heen is gegaan. Ik weet niet waarop u het baseert dat ik enige nautische verbondenheid zou voelen met Markuszower maar uw latente Jodenhaat schuimbekt er in ieder geval vanaf, is uw Joodse vriendin daar wel van op de hoogte? Ook hier blijkt wederom dat de beste 'intellectuele' D'66 stuurlui in uw geval aan Amerikaanse wal staan.
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Cor

BREAKING: "RTL4 nieuws legt verband "vredes-flotilla" en Iran/Ahmedinejad die uit is op vernietiging Israel".
Geplaatst op: maandag 7 juni 2010 | Door: Cor

Wow! Ik had niet kunnen dromen dat ik met een paar kritische reacties richting Nick Davidson op zoveel lange tenen zou gaan staan! Voor de goede orde: ik ben op vakantie, en doe graag ook nog wat andere dingen dan over Israel discussieren.
En ik discussieer sowieso niet met mensen die mij uitmaken
voor Dhimmie, rood fossiel, of islamfundamentalist: dus dag Cor; of die iemand die kritiek heeft op Israel voor pro-Palestijns uitmaakt: dus dag Ronald.
Ik heb net een 'huwelijk' van ruim 50 jaar met Israel verbroken, en dat doet meer pijn dan jullie kunnen denken - maar ik kan nu wel vrijuit praten, en dat lucht op

@ Nick. Voor alle duidelijkheid: ik het de Israeli's niet met de nazi's vergeleken, maar gesteld dat volgens jouw normen (mag ik 'je' zeggen? ik hecht ook niet aan 'u') mijn oom Henk een terrorist zou zijn geweest. Helaas is het wel zo dat volkenrechtelijk en feitelijk een bezetting een bezetting is. Alle bezetters hebben de onuitroeibare gewoonte verzetsstrijders
'terroristen' te noemen. Soekarno bv., de eerste president van Indonesie, was voor de Nederlandse regering en kolonialen een terrorist, ook toen hij al lang een erkend staatshoofd was (maar het was een schurk). Hetzelfde (erkend 'staatshoofd' en schurk) geldt voor Arafat. Deze wereld is geen paradijs, en je moet er zaken doen met schurken, moordenaars en ander tuig; de terrorist van vandaag kan de bondgenoot van morgen zijn.
Ik heb ook niet beweerd dat Israel Gaza bezet; dat is sinds 2005 gelukkig niet meer het geval (de laatste goede daad van Ariel Sharon). Israel is bezetter van de Westbank, en daar is (gewapend) verzet gerechtvaardigd en logisch. De Hamas-raketten vanuit Gaza, en die van Hezbollah vanuit Libanon zijn terroristische daden. Maar je kan je ook in alle redlijkheid afvragen of de aanvallen van Israel op Libanon (2006), Gaza (2008/9), en de Mavi Marmara (2010) geen daden van staatsterreur zijn, omdat ze in geen enkele verhouding staan tot het aanleiding; Israel schiet al jaren met een kanon op een muis, en de meeste slachtoffers zijn burgers. Israel is de machtigste staat in het MO, gesteund door de machtigste staat ter wereld, de VS, maar het blijft doen alsof het slachtoffer is. Amos Oz is dezer dagen al vaak aangehaald met zijn recente opmerking dat je een idee (een Palestijnse staat) alleen maar met een beter idee kan bestrijden.

Het echte gevaar voor Israel schuilt in Iran (overigens een voormalige strategische bondgenoot tegen de Arabieren), en dat zou een goede reden moeten zijn om heel snel met Arabieren en Palestijnen om de tafel te gaan zitten - wat voor terroristen hufters, of corruptelingen het ook zijn - want zij hebben een nog grotere angst voor en hekel aan Iran dan Israel zelf.

Sorry Nick, dat ik er nu mee stop, maar ook hier in New York wordt het langzaamaan nacht.
Groet, Jurre
Geplaatst op: dinsdag 8 juni 2010 | Door: Jurre Jorritsma

@ Nick: graag geef ik je nog even deze link door - een mooi artikel: http://loorschrijft.web-log.nl/verwondering_is_het_begin/2010/05/door-hafid-boua.html
Geplaatst op: dinsdag 8 juni 2010 | Door: Jurre Jorritsma

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: vrijdag 17 september 2010 | Door: kellygreen



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

Van dit Sharia-filmpje voor het monument op de Dam gaat veel gedoe komen
.

foto
Niet artsen, maar politici besturen ziekenhuizen en de zorg
Het zijn opvallend vaak oud-politici die als bestuurder een flinke vinger in de pap hadden bij de verdeling van 23 [...]

foto
Vaticaan-gate: de butler als boef, de gelekte geheimen, de groeiende chaos
Het is de man die de paus 's morgens helpt met aankleden, die aanwezig is bij de ochtendmis en voorin de Pausmobiel [...]

foto
Verkiezingen worden een duel tussen Mark Rutte en Emile Roemer
De VVD en de SP hebben de meeste kans op succes bij de komende verkiezingen, althans datblijkt uit een kiezersonderzoek [...]

foto
Gebruiken Republikeinen dit tegen Obama? Hij was gretige 'pot'-roker
De jonge Barack Obama hield wel van een jointje. Geen probleem zou je zeggen, maar in de VS was en is het illegaal. In [...]

foto
Lenteakkoord: er worden massaal rollators gehamsterd
Er worden massaal rollators gehamsterd. En dat ligt waarschijnlijk aan het Lenteakkoord. Premis Medical, de grootste [...]
De Koppensneller
Oorlogsmisdadiger Klaas Faber (90) dood. (14:47) De Nieuwe Pers

Sigaretten in Nieuw-Zeeland worden 40% duurder (08:54) de Volkskrant

Job Cohen heeft een nieuwe baan (16:13) AT5

Mooi weer houdt lang stand (12:19) De Telegraaf

NS vreest lege treinen door Lenteakkoord (09:25) de Volkskrant

Nederlander geeft minder uit aan Oranjegekte (19:22) Nos

Ungerecht und überflüssig:Bayern-Fans pfeifen bei Robben (18:02) Die Welt

Beter geen Spelen: Grote toernooien schaden de economie (17:34) Powned

Vandaag eerste zomerse dag. (16:05) Het Parool

PVV-Eurofractie naar vlaggetjesdag in Urk (12:06) Visserijnieuws

ADVERTENTIE
Tip en volg ons!
ADVERTENTIE
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Sat, 26 May 2012 19:48:02 +0200 (Sat, 26 May 2012 17:48:02 GMT)
Pagina gegenereerd: Sat, 26 May 2012 19:48:02 +0200 (Sat, 26 May 2012 17:48:02 GMT) 
Procestijd pagina: 0.511 sec.