ZATERDAG 26 MEI 2012

Bestsellerauteur Henning Mankell overweegt literaire boycot Israël
woensdag 23 juni 2010
Door: Marjolein Corjanus
Categorie: Cultuur - Boeken

In zijn blog in Le Monde meldt literair recensent Pierre Assouline vandaag dat Henning Mankell overweegt de vertaling van zijn succesvolle thrillers naar het Hebreeuws te verbieden. Hij deed deze uitspraak in de Zweedse krant Dagens Nyheter.

Behalve geestelijk vader van de eigenwijze inspecteur Kurt Wallander, is Mankell al jaren een zeer actief politiek activist. Hij maakte zelfs deel uit van het hulpkonvooi naar Gaza, dat eind mei door Israël zo bloedig werd tegengehouden. Van zijn ervaringen deed Henning Mankell indringend verslag in een vraaggesprek met de Britse krant The Guardian. Al eerder deden andere schrijvers, zoals Russell Banks, Eduardo Galeano, Gore Vidal en de onlangs overleden Jose Saramago, eveneens een oproep tot een culturele en academische boycot van Israël.

Assouline geeft een aantal voorbeelden van schrijvers die hun lezerpubliek zelf reguleerden, als boycot, om persoonlijke redenen of uit rancune. Zo was Milan Kundera zo verbolgen over de kritische recensies van zijn boek La Lenteur (De traagheid) dat hij een volgend boek (L'Ignorance) als eerste in een Spaanse vertaling liet verschijnen, zodat het pas drie jaar later in Frankrijk uitkwam. Mankell heeft nog geen definitief besluit genomen. Assouline tekent aan dat een dergelijke boycot niet zozeer Israël, als wel de lezers zelf zou treffen.

Bron: Le Monde

  < 
 > 

Meer berichten:

Reacties (50)
stumper, en dat noemt zich literair, alsof ze in israel geen engels kunnen.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: tokkitor

Wat een ongelooflijk slappe actie.

Ook verbazingwekkend dat iemand die zulke goedverkopende boeken kan schrijven blijkbaar niet in staat is een simpele realiteit onder ogen te zien die keer op keer op keer aangetoond wordt.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Ronald|

Kut kut kut. Die boycot blijft maar toenemen. Wat kunnen we doen? Ik weet het!

Wij zijn de slachtoffers! Het antisemitisme neemt toe!
Wij zijn de slachtoffers! Het antisemitisme neemt toe!
Wij zijn de slachtoffers! Het antisemitisme neemt toe!
Wij zijn de slachtoffers! Het antisemitisme neemt toe!
Wij zijn de slachtoffers! Het antisemitisme neemt toe!
......

En dat blijven herhalen tot iedereen het geloofd en ook onze laatste oorlogsmisdaden worden vergeten.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Yitzak

Een 'fellow traveler'.., ook wel nuttige idioot genoemd...
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Robinson

Bravo, Mankell is een held.
Israel is verworden tot een inhumane en racistische staat, en plaatst zichzelf daardoor buiten de wereldgemeenschap. Maar een boycot, net als destijds bij die andere racistische staat, Zuid-Afrika, kan natuurlijk best een handje helpen.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: harriet

Zweden is weer zo"n links dhimmiland pur sang.En die man noemt zich vast ook nog een "intellectuëel".Israël kleiner dan NL met 7 miljoen inwoners, omgeven van vijandig dom volk,,en al die linkse minkukels van het niveau v.Agt, v.Bommel,Gretta Duisenberg en noem ze maar op,lopen te blaten om bij die kut arabieren in een goed blaadje te komen staan.Zum Kotzen!!!.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Ben.

@ Harriet,

Hey linkse doos, waar is je commentaar over china, rusland, venezeula, noord korea, iran, zimbabwe en noem al die andere schurkenstaten maar op. Of zijn die allemaal te links en zijn ze ook slachtoffer van dat slechte zionisme. Flikker toch op met je onzincommentaar, lekker makkelijk hoor commentaar leveren als het je uitkomt. Je hebt geen idee waar je het over hebt!
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Bob van Munten

Nooit meer een boek van mankel.
Laat zien dat hij weet wat boycot betekent.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: stefan

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Hannah A.S. Bara

Die Mankell is toch een sterk overgewaardeerde schrijver. De oorspronkelijke serie van Wallander ging nog wel, maar was toch ook niet echt goed. Vele stereotype wendingen, zoals de steeds weer terugkerende "hij zag direct dat er iets ernstigs gebeurd was" (of woorden van gelijke strekking), het veelvuldig gebruik maken van een diabolus ex machina: altijd vergeet Wallander op een kritiek moment zijn mobieltje, of de batterij is natuurlijk net leeg, of hij heeft z'n pistool niet bij zich, door een stom toeval glipt net iemand door de bewaking, etc. Typische standaardtrucs om de spanning erin te houden, maar die weinig met goed schrijverschap te maken hebben.

Latere boeken zijn echt waardeloos, zoals "Kennedys hjärna", ik had er echt spijt van dat ik dat flutboek had gekocht. Maar dus van nu af aan geen enkele Mankell meer voor mij.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Wim

Een goede reden om zijn naam te onthouden,
en om nooit een boek van hem te kopen.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Fred

Meneer Mankell weet niet wat hij wil en is tegenstrijdig.

Je kunt natuurlijk je mening willen geven over zaken zoals die boycott maar als de groep die het zou moeten lezen dat niet kan omdat hij geen vertaling wil laten drukken (dat veel Israeli's prima Engels kunnen doet niet terzake), dan ben jerug bij af.

Maar misschien gaat mijn redenering niet op, als je boeken schrijft die niet gaan over dit onderwerp. Maar dan hebben ze ook weer niets met deze politiek te maken en doet het al of niet vertalen er dus zowiezo niet toe.

Conclusie: Mankell is "irrelevant" (om in de trant van Mr. George W Bush te spreken).
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Baklavas

Had nog een "Wallander" liggen heb het boek bijna uit. Vindt ze echt heel erg goed. Maar helaas ik koop nu geen boeken meer van de beste man, dwaallicht.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Pua

Ach, irrekevante ( dank Baklavas) Hr. Mankell,
ik lees uw boeken al jaren niet meer. Ik denk verder dat men
in Israel ( de ENIGE democratie ) in die hele grote Islam woestijn, zeer wel kan leven met een boycot van uw flut detective boekjes in het hebreews.....

Heeft u uw volgende Hamas cruise alweer geboekt?
Vraag Gretta en Harrie ook mee!
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: VarAway Tourrettes FR ()

irrelevante, natuurlijk!
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: VarAway Tourrettes FR ()

Wat een intellectueel niveau van commentaar zien we weer van de Wilders-aanhang en pro-Israel lobby.
Veel verder dan: stumper, Zum Kotzen, linkse doos of 'israel is de enige democratie in de islam woestijn komen zij niet.
Veel verder doordenken over de oorzaak van het morele failliet en de daaruit volgende onvermijdelijke isolatie van israel is te veel gevraagd van deze islam-haters. Laten we vooral tegengas geven aan dit geluid hier op WK zodat hun stem en invloed steeds minder gehoord zal worden.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: zandbak

Net als met Zuidafrika gewoon Israël economisch boycotten.40% van hun export is naar Europa. Hit them where it hurts most.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Zambezi

Ja Zandbak. Het is verschrikkelijk. Een land is pas moreel failliet als het een strikt religieuze staat is. Bovendien wat betekent moreel failliet zijn als sinds 1948 je buurlanden op vernietiging uit zijn?

Deze schrijver/activist van het meest overschatte 'literaire' genre dat er bestaat, negeert liever de feiten over Gaza en het werkelijke doel achter de Flotilla. Waar haalt hij het recht vandaan om zo een oproep te doen? Wat doen we met al die landen die zich werkelijk schuldig maken aan misdaden tegen de menselijkheid? Of passen die wel in onze wereldgemeenschap, over een hol begrip gesproken, die gevormd wordt door onze rechtvaardige veiligheidsraad?

Een vraagje, wat denkt u dat de oplossing van dit conflict zou moeten zijn? Dit is de kans om uw intellectuele kwaliteiten ten toon te spreiden. Dus let op uw kwalificaties en het feit dat er nog steeds geen tijdmachine is uitgevonden. Ik ben benieuwd.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: N. Davidson ()

@ 2010 | Door: zandbak

"U" bent best wel een beetje zielig! Zet je adres er eens bij, dan zal ik even met je komen praten. Ik weet wel oplossingen te vinden voor "u". Maar ja, zo veel lef zal "u" ook wel niet hebben!
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Peter Post ()

Hmm, die hierboven lijkt me typisch een uitlokjood.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Sander

@zandbak, Ja, goed plan, laten we allemaal de verlichte islam aan gaan hangen.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2010/06/zweepslagen_om_gezelschap.html
http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2010/01/meisje_13_krijgt_90_stokslagen.html
Geweldig! Wat een bevrijding moet dat zijn.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Ronald|

@zandbak. Ideologisch denken wij over deze zaak hetzelfde denk ik. Praktisch echter anders. Ik denk dat het volledig negeren van het extremistische pro-Israelische kabaal hier veel meer goed doet dan het geven van tegengas.

Volgens mij wordt het vanzelf stiller als er geen tegengas wordt gegeven. In het ergste geval wordt alleen het extremisme van dit clubje zionisten erdoor benadrukt. Ze schreeuwen wel hard, maar het zijn er niet veel.

Laat ze maar lullen maar koop geen Israelische spullen!(vermijd landcode 729* in de barcode in de supermarkt)

Bezoek ook eens: www.bigcampaign.org - Boycot Israeli Goods
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Thorben

Ik zou zeggen: 'Hij krijgt geen toestemming meer om zijn boeken in Israel te distribueren".
Wat een zwakhoofd is die schrijver!
De vele positieve reacties hierboven maken het verhaal voor mij weer goed.
Als sport niet bij politiek hoort, dan ook niet literatuur bij politiek.

Trouwens - is het wel literatuur of gewoon een romannetje.
sb
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: sb

@Thorben. Het Israelisch fascisme heeft wel gevaren bij al het stilzwijgen. Spreek je uit, want de leugens stoppen echt niet vanzelf. Ook voor de gemiddelde goedgelovige burger dient duidelijk te worden wat er echt speelt.

Het soort extremisten wat hier reageert, maalt niet om leugens of een mens meer of minder. Zolang het maar hun zaak dient. En als je niet 1 op 1 voor ze bent, ben je tegen ze.

Dank voor de barcode.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Ali

Beste N. davidson, in uw ogen is een land pas moreel failliet als het een strikt religieuze staat is. Daarmee zegt u dus ook dat het Zuid Afrikaanse regime ten tijde van de apartheid NIET moreel failliet was, immers het was GEEN strikt religieuze staat.
U begrijpt dat verder discussieren over moreel failliet dan ook niet zinvol lijkt.

De oplossing van het Palestijns-Israelisch conflict?
In grote lijnen hetzelfde zoals het in Zuid Afrika is opgelost.
Dus een einde van het apartheidsregime van israel waarbij de palestijnen in zgn thuislanden (vluchtelingen kampen) worden geconcentreerd. Daarbij kunnen alle Israeli die NIET onder een islamitische meerderheid wensen te leven gewoon (net als 3 generaties geleden) de boot nemen naar USA of europa (velen hebben een dubbele nationaliteit).
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: zandbak

beste Ronaldj,

ik begrijp niet hoe je kunt denken dat ik de 'verlichte Islam' aanhang of voorstander ben van de uitwassen van dit geloof.

Ik gruwel van alle religies en speciaal van orthodoxe religie.
Maar toch probeer ik altijd respect op te brengen voor hen die wel religieus zijn. Bij een bezoek aan een kerk zal ik mijn hoofddeksel afnemen. bij een bezoek aan een moskee zal ik mijn schoenen uitdoen, bij bezoek aan een boeddistisch heiligdom bekleed ik mijn armen en benen.

Ik vindt zonder meer dat islamitische uitwassen die tegen onze westerse/democratische leefwijze indruisen in dit land hard aangepakt dienen te worden. (met dank aan wilders om deze zaken bespreekbaar te maken)

Ik ben zeker geen dhimmi (met dank aan wilders voor het verrijken v/d NL taal) maar ik ben ook zeker geen 'gojim' die zonder meer de zionistische propaganda voor waarheid slikt.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: zandbak

Beste Zandbak,

U heeft in dit opzicht gelijk. Ik had daar natuurlijk aan moeten toevoegen: een dictatuur of die nou fascistisch, nationaal-socialistisch is, dat is om het even. Of een staat die onderscheid maakt op ras of geloofsovertuiging. Maar dat begrijpt u zelf toch ook wel? Ik ben natuurlijk geen fan van de apartheidstaat die Zuid-Afrika was maar nu eigenlijk weer is maar dan omgekeerd. De vergelijking dat Israël een apartheidstaat is, is net zo krom dat als dat de PVV een sekte is en haar beleid een voortzetting is van het beleid van de NSB.

Het is tegenwoordig nogal hip onder journalisten, opiniemakers en logischerwijs reactieplaatsers, om alles maar met elkaar te vergelijken in de geschiedenis.
Het vreemde is dat men niet verder
terugkijkt dan W.O. II.
Dat is waar het allemaal begon qua referentiekader lijkt het wel.

Een gebeurtenis, revolutie, oorlog of opkomst van een politieke beweging uit het verleden die vaak op zich staat en alleen met het gebruik van een flinke dosis fantasie vergeleken kan worden met een gebeurtenis, revolutie etc. vandaag de dag. Er is veel veranderd de laatste dertig a veertig jaar. Het is haast niet voor te stellen dat onze huidige maatschappij dezelfde kant op zou kunnen gaan als bijvoorbeeld het Europa van 1930.

Natuurlijk moet men lering trekken uit het verleden. En sommige gebeurtenissen zijn wel degelijk een gevolg van het verleden c.q. geschiedenis. Maar u weet als geen ander met de blik op onze geschiedenis van de 20e eeuw dat deze vaker misbruikt wordt dan dat er lering uit wordt getrokken.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: N. Davidson

Davidson, als u bedoelt hoe de joden vanaf ca 1880 bezig zijn geweest met voorbereidingen voor de staat israel dan nodig ik u uit om die feiten hier mee te delen.
Komt u s.v.p. niet met een link zoals http://emperor.vwh.net/history/br.htm waarbij mijn tenen krom gaan staan van de verdraaide feiten. Deze link smaakt naar geschiedsvervalsing en zionistische propaganda. Hier worden de arabieren die hun palestijnse broeders te hulp komen uitgemaakt voor terrorristen en buitenlandse indringers (foreign invaders) terwijl de echte foreign invaders met bootladingen in Haifa/tel Aviv aan land kwamen en in het geheim bewapend werden door de amerikaanse zionisten.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: zandbak

Ja, die verdraaide feiten, die verdomde feiten: maar dús De Feiten, die staan op
http://emperor.vwh.net/history/br.htm

Gewoon hét verslag van de gang van zaken destijds—gemaakt voor de VN, gebaseerd op documenten van en voor de officiële Britse autoriteiten.

Ga het eens helemaal lezen, zankzak. Het is Engels, maar aangezien iedereen tegenwoordig middelbare school heeft gehad—waardoor best wel wat Engels zal blijven hangen, en dus vast ook wel bij jou—gewoon uitermate leesbaar.

De joden destijds in Palestina hebben gevochten om te overleven, terwijl het perfide Albion er alles aan deed om dat tegen te gaan—en de joden hebben gewonnen. Is het niet fraai?!! Jazeker! Een fraaie strijd van links tegen de Arabische fascisten, én dan ook nog eens tegen het de arabieren 100% steunende, gebruikelijk two-faced, Britse imperialisme. Die Britten presteerden het zelf om nazi's binnen te loodsen om die met de arabieren tegen de joden te vechten. De Arab League is gewoon een Britse mantel-organisatie, allemaal omwille van de strategische oliebelangen.

In de 19de eeuw waren trouwens àlle volkeren bezig met (plannen) voor natie-vorming. No big deal. Het waren de imperia die overal aan het uiteenvallen waren, dankzij al die progressieve idealen van een volk, een rijkje voor jezelf met daarin wat socialisme. De opkomst van de objectieve sociale beleidswetenschappen heeft de afgelopen eeuw dan ook voor heel wat malheur gezorgd, daar niet van. Maar als je ergens een minderheid dreigt te worden—of al bent—dan kan je beter wat anders voor jezelf verzinnen.

En wat Mankell betreft: je kan ook zeggen dat veel mensen door zijn publiciteitsstuntje een hoop mensen die een boek in het Hebreews van hem hadden willen lezen, Mankell nu bespaard zal gaan blijven.
Mankell's doel zal ook niet veel meer zijn dan om elders méér boeken denken te kunnen verkopen.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: Karl Kraut ()

Heer Kraut, ik toon hiervoor net aan dat die site: http://emperor.vwh.net/history/br.htm geschiedsvervalsing pleegt. Maar blijkbaar is lezen voor u moeilijk zodra het GEEN zionistische propaganda betreft.
De historische juiste feiten worden op deze site selectief gepresenteerd en wanneer onwelgevallig worden de feiten weggelaten of omgedraaid.
Geschiedsvervalsing is b.v.:
De historische bewoners 'foreign invaders' en terrorristen noemen terwijl op datzelfde moment de werkelijke 'foreign invaders' met bootladingen tegelijk vanuit europa Tel Aviv en Haifa binnenvielen.
Zie deze map: http://moinansari.files.wordpress.com/2009/01/israel-palestine_map.jpg
Nu probeert deze site, en ook u de geschiedsvervalsing nog een tikkeltje erger te maken door de Britten, die zich onpartijdig probeerden op te stellen, te beschuldigen dat zij Duitse nazi's daar binnen loodsten om tegen de joodse kolonisten te vechten. Lachwekkend gewoonweg.
De werkelijke reden dat er een kleine groep Duitse officieren, SSers en Nazi's verbleven was dat deze misdadigers op de vlucht waren geslagen voor het Neurenberg tribunaal. De link die u probeert te leggen tussen Arabisch nationalisme en Nazisme is er gewoonweg niet. Deze Duitsers moesten bewijzen loyaal te zijn aan hun toekomstige nieuwe vaderland, aangezien er voor hen geen weg meer terug was. Daarom vochten zij aan de zijde van de Arabieren tegen de joodse kolonisten. Ik heb zelf ooit (1970) zo'n Duitser gesproken in Syrie. Hij noemde het 'Das Land um die Ecke'. Daar voelden hij zich veilig voor nazi-jagers.

En ja, de Joden hebben gevochten en een slag gewonnen maar zij hebben hun tegenstander niet verslagen. Het is nu eenmaal onmogelijk om die definitief te verslaan. Er zijn er gewoonweg te veel. ( > 1 miljard )
Heer Kraut, droomt u rustig verder van uw beloofde land waar vredelievende joden de woestijn vruchtbaar maken en er sinaasappelboompjes laten bloeien.
Op een dag ontwaakt u uit uw droom en realiseert u zich dat er geen Israel (zoals het nu is) meer bestaat.
Geplaatst op: woensdag 23 juni 2010 | Door: zandbak

Zandbak,

Waar geeft u dat aan? Ik kan het nergens vinden.
Waarom is http://emperor.vwh.net/history/br.htm onzin, geschiedvervalsing volgens u? Echte bewijzen alstublieft.
Het beloofde land van de heer Kraut? Dat maakt u er niet geloofwaardiger op, integendeel.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: N. Davidson

De historische juiste feiten worden op deze site selectief gepresenteerd en wanneer onwelgevallig worden de feiten weggelaten of omgedraaid.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: zandbak

uit http://emperor.vwh.net/history/br.htm

The British have allowed 10,000 foreign invaders to enter Palestine, offering the feeble excuse that the British armed forces, consisting, at the outset, of over 80,000 men, could not adequately protect the border.
Deze 'border' is een fantasielijn getrokken door de Britten.
Palestina was meer dan 1000 jaar Arabisch gebied, net als jordanie en syrie.
Arabieren foreign invaders noemen is daarom geschiedsvervalsing.
Het commentaar van 'Jared Israel' op deze site bezit zo overduidelijk een pro-joodse invalshoek dat je het propaganda kunt noemen . Zoals ook: "The fact is, however, that the British are fully aware of every incursion of foreign invaders and their exact deployment" Dezelfde leugen wordt door Jared hier weer herhaald.
Met geen woord wordt gesproken over de echte 'foreign invaders' die met bootladingen tegelijk aankomen in de haven van Haifa.

Evenzo wordt met geen woord gerept over het feit dat Duitse nazi's uit Europa gevlucht waren voor het neurenberg tribunaal. Er wordt geinsinueerd dat ze binnengebracht zijn door anti-joodse krachten.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: zandbak

Dat was dan de laatste keer dat ik iets van Mankell heb gelezen.
Die smerige antisemitische Zweden, bah! Boycotten die troep.
De havenwerkersvakbond boycott ook al Israëlische schepen.

En dan te bedenken dat de Joden Zweden al maanden lang massaal ontvluchten, vanwege de islamitische terreur. Maar niet alleen de Joden: Zwaadse dames verven en masse hun haar donker, omdat in blonde dames in talloze steden onherroepelijk slachtoffer worden van verkrachting door diezelfde islamieten.

In onder anderen Malmö betalen in bepaalde, door migranten gedomineerde wijken, de christelijke kerken zelfs beschermingsgeld: ze zijn verworden tot dhimmy's.

En nu zo'n køtzweed die oproept tot een culturele boycott....
Ongelooflijk, wat een malloot!
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: McPhart ()

Laat ik er een zandbak-citaatje even uitplukken: "...in het geheim bewapend werden door de amerikaanse zionisten".

De waarheid is—terwijl ze voor Duitsland net het Marshall-plan en herbewapening bezig waren—dat de joden in Israël dus aan een Amerikaanse wapenboycott waren onderworpen. Merkwaardig gedrag toch, van die eh... amerikaanse zionisten.

Een pdf van een artikel uit de New York Times van protesten tegen het Amerikaanse beleid:

http://www.hirhome.com/israel/apr.pdf

Dit voegt ook wel wat toe, aan onze gebrekkige kennis van de gang van zaken destijds, aangezien die zo onderworpen is aan propaganda, staatsraison & dergelijke meer: Want het is de grote vraag of de VS wel een echte 'bondgenoot' is van Israël, en niet gewoon helemaal hun eigen olie(dollar)belangen nastreven.

What did the US do? It slapped an arms embargo on "Palestine" which made it impossible for the Jews living there to get weapons with which to defend themselves from this genocidal attack; meanwhile, the Arabs in "Palestine" had no trouble getting weapons from the Arab states, in addition to which the Arab states sent their own troops. As the mayor of Tel Aviv, Israel Rokach explained at the time,

"The embargo is working a terrible hardship on the Jews of Palestine. It is the Arab followers of the Mufti [Hajj Amin], and not the Jews, who are engaged in a war of aggression, and who are defying the United Nations."[19cc]

That is not all. Simultaneously, Britain was doing everything in its power to help the Arab armies.

“The first large-scale assault began on January 9, 1948, when approximately 1,000 Arabs attacked Jewish communities in northern Palestine. By February, the British said so many Arabs had infiltrated they lacked the forces to run them back. In fact, the British turned over bases and arms to Arab irregulars and the Arab Legion.

...The Arabs had no difficulty obtaining the arms they needed. In fact, Jordan’s Arab Legion was armed and trained by the British, and led by a British officer. At the end of 1948 and beginning of 1949, British RAF planes flew with Egyptian squadrons over the Israel-Egypt border. On January 7, 1949, Israeli planes shot down four of the British aircraft.”[19d]

Never mind that it was barely three years since the Jews had finished suffering the Nazi Final Solution; the British aid to the Arabs included sending captured German Nazi officers to lead the Arab armies that had openly pledged themselves to wipe out the Israeli Jews. This was demonstrated in a detailed article, which quoted official British documents at length, and which appeared in The Nation in 1948:

Nou goed, de link die nu zou komen, die ken je inmiddels al.

Maar dit citaat is afkomstig uit:

Is the US an ally of Israel?
A chronological look at the evidence

http://www.hirhome.com/israel/hirally.htm#1947

Samengevat:
De Amerikanen onderwierpen de joden in Palestina/Israël aan een wapenboycot, en de Britten leverden wapens aan de arabieren, outsourceden zelfs de leiding. It is all documented, maar het komt niemand meer goed uit dat te weten of beseffen. Men hangt liever de paternalistische mythe aan, dat de joden Israël cadeau zouden hebben gehad van de VS en VK, van 'het westen'.

Maar het tegendeel is waar, het is slechts de beperkte steun van Frankrijk en de Sovjet Unie geweest die wat heeft geholpen. En het is ook Frankrijk geweest, waaraan Israël kernenergie en wapens heeft te danken, niet de VS, nog iets waar dus gek genoeg nooit iemand over nadenkt.

Het enige dat de Anglosaksische establishment interesseert, zijn hun eigen olie(dollar)belangen, en vandaar dus dat elke Britse regering zich ten allen tijde onderwerpt aan de wil van de VS.

De steun voor Israël van de VS is daarom zeer tricky, en dat is de eigenlijke vergissing die alle z.g. Israël-haters (nou ja, een stelletje poseurs die zich een houding proberen te geven) maken; die haat geloof ik verder wel (dat zal dan verder wel), maar is verder niet zo relevant.

Zoals Zandbak dan schrijft: "Heer Kraut, droomt u rustig verder van uw beloofde land waar vredelievende joden de woestijn vruchtbaar maken en er sinaasappelboompjes laten bloeien."

Dat is dan het niveau waarop het 'denken' van een zandbak zich beweegt, een niveau waar amper op valt te bewegen.

De geschiedenis is complexer, maar toch ook inzichtelijker dan je denkt indien met de juiste documentatie voorhanden. Dat heeft me de laatste jaren eigenlijk wel verrast, ja, als je de werkelijke gang van zaken gedocumenteerd ziet, door mensen die naar aanleiding daarvan ook verder durven door te denken: wat dat zou beteken voor de hele loop der geschiedenis.

De Fransen schreven de VN een bericht over de steun die de Britten gaven aan de arabieren door nazi's naar het arabische front in te vliegen, maar dat heb ik helaas even niet bij de hand. Die komt de volgende keer wel weer, want het is laat.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: Karl Kraut

Zandbak: Deze 'border' is een fantasielijn getrokken door de Britten. Palestina was meer dan 1000 jaar Arabisch gebied, net als jordanie en syrie. Arabieren foreign invaders noemen is daarom geschiedsvervalsing."

Inderdaad, die grenzen waren 'kunstmatig', getrokken door de Britten en Fransen, toen die na de Eerste Wereldoorlog het beheer van delen van het Osmaanse Rijk in de schoot geworpen kregen. Dat wil dus zeggen: dat het al honderden jaren dus ook geen 'Arabische gebieden' meer waren, maar Osmaanse. Beter gezegd: onder Turks beheer stonden!

En in die gebieden leefden niet alleen Arabieren, maar ook Chaldeërs, Assyriërs, Armeniërs, Grieken, Koerden enzovoorts. Er was helemaal geen sprake van arabisch gebied, maar van een multicultureel ideaal, dat tegenwoordig de Europese Unie nog wenst na te streven. Het hele natie-idee is een negentiende eeuwse nationale/socialistische uitvinding, dat speelde voordien helemaal geen rol.

Maar als zo'n vermolmde imperium-structuur instort, dan proberen alle groeperingen zich in het kader van survival te hergroeperen. Dat wordt dan vechten, over autonomie, territorium enzo. Dat is het hele punt van de ellende in het midden-oosten, vooral de mythe van het arabisch-soenitisch nationalisme. En dat zou ook jouw intellectuele inzet moeten zijn, om dat te vatten, om een beetje te kunnnen snappen wat daar zich eigenlijk afspeelt. Want dat arabisch-soenitisch nationalisme wordt mede door het westen in leven gehouden door er lippendienst aan te verlenen.

Waarom maar je eigenlijk vooral houden met Israëll, terwijl een volk als de Koerden ten getale van een 25 miljoen onderworpen dus werd aan Turken, Arabieren en Perzen, aan dezelfde soort kunstmatige grenzen? Daar maakt dus amper nooit zich iemand zich ooit druk over, en vijftien jaar gelden dus helemaal niemand.

Zandbak: "Evenzo wordt met geen woord gerept over het feit dat Duitse nazi's uit Europa gevlucht waren voor het neurenberg tribunaal."

Fijn hè, zandbak—dat nazi's in de gelegenheid werden gesteld om te ontsnappen aan straf, dat ze hun expertise elders op lokatie konden voortzetten!
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: Karl Kraut

Goed lezen Zandbak, dan steekt u nog wat op. Glasheldere analyse van de heer Kraut. Lijkt me wel vervelend al die verspilde uren op sites die uw gehele denkvermogen en beeld vertroebeld hebben. Al die leugens die u voor waarheid aanneemt.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: N. Davidson

The Times They Are a-Changin'...
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: Bob

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: Ge

Bob van Munten heeft gelijk, Israel begaat vreselijke wandaden, vergelijkbaar met wat er gebeurd in andere schurkenstaten, zoals noord korea, Iran, enz. Dus we moeten Israel keihard aanpakken!
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: M. van der Werf

Citaat v/d heer kraut:
" Ga het eens helemaal lezen, zankzak. Het is Engels, maar aangezien iedereen tegenwoordig middelbare school heeft gehad—waardoor best wel wat Engels zal blijven hangen, en dus vast ook wel bij jou—gewoon uitermate leesbaar. "

Dit is dus het niveau van de heer Kraut. Op de persoon gespeeld en de ander proberen neer te halen.

Maar de heer Kraut heeft hier zeker gelijk:
"De geschiedenis is complexer, maar toch ook inzichtelijker dan je denkt indien met de juiste documentatie voorhanden. Dat heeft me de laatste jaren eigenlijk wel verrast, ja, als je de werkelijke gang van zaken gedocumenteerd ziet, door mensen die naar aanleiding daarvan ook verder durven door te denken: wat dat zou beteken voor de hele loop der geschiedenis. "

Maar om dan een site waarop een bepaalde hoeveelheid feiten, die becommentariseerd en aan elkaar geplakt worden door ene 'Jared Israel' als de absolute waarheid te brengen is naar mijn idee toch een foute insteek. Deze site lijkt op pro-israel propaganda, smaakt naar pro-israel propaganda en ruikt er ook naar. Voor mij is het dan propaganda.

De Amerikaanse zionisten zullen de joden in het GEHEIM bewapend hebben. Wie anders ? De Britten of de Fransen ? misschien de Duitsers. Misschien fabriceerden zij ze zelf ?
Bij mij is 1+1 nog altijd 2

Mijn insteek in deze hele zaak is dat het Palestijns-Israelisch conflict met praten niet opgelost wordt. Dat Israel alleen met geweldadige onderdrukking dit conflict probeert te beslechten en dat israel het westen aan haar zijde probeert mee te slepen in dit conflict dat de potentie heeft om een wereldconflict te worden.

Ik vind dat Europa beter met Arabie en de Islamitische wereld kan samenwerken i.p.v. er samen met de zionisten tegen te strijden.
Om pragmatische redenen vind ik daarom dat de staat Israel geisoleerd moet worden.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: zandbak

''Ik vind dat Europa beter met Arabie en de Islamitische wereld kan samenwerken i.p.v. er samen met de zionisten tegen te strijden.
Om pragmatische redenen vind ik daarom dat de staat Israel geisoleerd moet worden.''

En nog steeds verwonderd zijn waarom u niet serieus genomen wordt.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: N. Davidson

Er zijn maar weinigen die jou verwarren met de maat der dingen Davidson. De investering van jou en je mede-extremisten hier in de enorme lappen tekst geven de wanhoop van jullie zaak aan.

Was het niet de Israël boycottende singer/songwriter Elvis Costello die zong: "One day you're going to have to face
A deep dark truthful mirror".

Steeds meer mensen nemen de mening van mensen als zandbak serieus. Steeds meer en steeds serieuzer.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: Ruud

Israël lijkt me een goede aanwinst voor de EU, er wordt dan een win-win situatie gecreëerd.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: Hans Langbroek ()

Hans Langbroek, Geheel mee eens, maar waar laten we ze? Stukje Antlantische oceaan inpolderen?
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: Ronald|

Zeg zandbak hoe oud ben jij eigelijk? En wat weet je echt van de geschiedenis van jouw grote vijand Israël? Heb je enig idee hoe vaak Israël in de afgelopen 50 jaar al toegevingen heeft gedaan? Hoe vaak het blokkades heeft versoepeld, Palestijnse gevangen heeft vrijgelaten enz enz enz?

En wat krijgt Israël als dank? Zelfmoordaanslagen, Quasam raketten, Palestijnse bouwvakkers die met bulldozers over winkelcentra in Tel Aviv gaan rijden.

Een "Palestijnse regering" die in feite een bende terroristen is en die min of meer democratisch gekozen is.

Ik zag redelijk recent een prachtige docu, ik geloof van channel 4 maar het kan ook sky news geweest zijn hoe Hamas de moskeeën in Gaza heeft ingepikt en daar politiek staat te prediken. Een groot deel van de Palestijnen staat zelfs vrijdag voor de moskee op de stoep te bidden omdat ze het er niet mee eens zijn hoe Hamas hun religie in pikt.

Er komt een moment dat ook Joden/Israeliers die zelf heel goed weten wat vervolging is (en daarom best wat tolerantie tegenover anderen hebben) besluiten dat Genoeg Genoeg is. En dan wachten tot de ander zich gaat gedragen.

Alleen is het lullige, de ander blijft zich misdragen. De tolerantie van Israël is al minstens 20 jaar opgebruikt.
Dus krijgt de ander klappen. Eigen schuld dikke bult.

Op het moment dat Palestijnen geen aanslagen meer plegen op Israëlische doelen, of als Palestijnen echt uitgehongerd worden hebben ze recht van spreken. Op dit moment is het allemaal alleen maar propaganda.

En begin niet te roepen dat Israël kinderen vermoord, want
a) quasam raketjes mikken niet per se op de IDF
b) hamas pakt zelf burgers en kinderen als menselijk schild. Wederom: eigen schuld, dikke bult.

In tegenstelling tot wat ik hier vaak beweerd zie worden ben ik niet echt een fan van Israël. Maar ik heb wel een hekel aan mensen en groeperingen die feiten verdraaien en liegen. En ik heb hier nog niet 1 persoon aangetroffen die Israël op terechte gronden aanviel/beledigde.
Geplaatst op: donderdag 24 juni 2010 | Door: Ronald|

De heer Kraut probeert met de bekende taktiek om de tegenpartij te overladen met informatie, meestal desinformatie, om op die manier de waarheid te verbergen.
Ik ben niet de eerste die 'Jared Israel, one of the Emperor's Clothes most active voices' ontmaskert als iemand die een verborgen agenda nastreeft en dit doel probeert te bereiken d.m.v. desinformatie.
Ook Israel Shamir komt tot deze conclusie, zie http://www.rense.com/general30/caseasd.htm voor zijn betoog.

De verborgen agenda van de ras zionist Karl Kraut en zijn vaste 'vrienden' hier op 'welingelichtekringen' blijkt hieruit duidelijk.

Daarom hier nog even een citaat van de 'Canadian Jewish philosopher Michael Neumann':
Sooner or later, the great white men of America will wake up to their true interests, and get themselves a new set of speechwriters and pundits. The Jews will go out of style
Geplaatst op: vrijdag 25 juni 2010 | Door: zandbak

Voor degenen die nieuwsgierig zijn naar de verborgen agenda van de zionisten, daar kunnen we wel naar raden, maar een ding is zeker, op deze verborgen agenda komt vrede in het Midden Oosten niet voor.

I rest my case
Geplaatst op: vrijdag 25 juni 2010 | Door: zandzak

Ik was afgelopen zondag op een verjaardag en daar werd zo lyrisch over Henning Mankell gesproken dat ik nieuwsgierig werd. Net het eerste deel uit de Wallander reeks 'Moordenaar zonder Gezicht' heb uitgelezen. Ik ben verkocht. Ik ga dadelijk naar de boekenwinkel voor deel twee.
Geplaatst op: donderdag 1 juli 2010 | Door: Barbara

- heb
Geplaatst op: donderdag 1 juli 2010 | Door: Barbara



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

foto
Sarrazin: Duitsland steunt de euro vanwege de Holocaust
Volgens Thilo Sarazzin is er een rechtstreeks verband tussen de Holocaust en de euro. Het hele Europese experiment, en [...]

foto
Aan Wilders' verdiende geld gaat naar vluchtelingen
Meindert Fennema, hoogleraar politieke theorie aan de Universiteit van Amsterdam, heeft aangekondigd dat hij een fonds [...]

foto
Waarom juist mannen meer romans zouden moeten lezen
Mannen zijn goed in van alles (jagen, snoeven, autorijden), maar sociaal vaak beneden de maat. Daar is een remedie [...]

foto
Geert Wilders is aangekomen in New York
PVV leider Geert Wilders is maandagochtend aangekomen in New York. Hij gaat daar zijn boek promoten, en aldoende ook [...]

foto
Koningen en koninginnen
In 2004 kwam Delphine Boël, kunstenares én buitenechtelijke dochter van Koning Albert II van België, [...]

foto
(Foto's) Wonderbaarlijke, unieke rijdende biebs
Nederland kent de bibliobus, een rijdende bibliotheek die naar wijken gaat waar een bibliotheekvestiging ontbreekt of [...]
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Sat, 26 May 2012 19:10:19 +0200 (Sat, 26 May 2012 17:10:19 GMT)
Pagina gegenereerd: Sat, 26 May 2012 19:10:19 +0200 (Sat, 26 May 2012 17:10:19 GMT) 
Procestijd pagina: 0.29 sec.