Reacties (55)
Een maatschappelijk teleurgestelde "mislukte' man.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Abdi Al Hayat
Hij heeft wel gelijk....toch? Ik ben ook een NRC lezer en D66 stemmer. Mijn oudste kind gaat naar een witte school en ik haal mijn kleinste van een kinderdagverblijf af die in een zwarte wijk zit. Ik kon even niet anders maar nu plaats is op een kinderdagverblijf in mijn "witte wijk" gaat ze daat naar toe.
Ik moet eerlijk zijn, ik herken mij hier wel in.
En toch moet ik die PVV niet!!
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Fons
Nu mijn vlucht de stad uit herken ik het. Sindsdien koop ik af en toe op zaterdag weer de NRC. Af en toe roept een naief artikel weer een rechtse reflex op, maar die verdring ik dan maar. Het leven is nu weer zoveel aangenamer.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Harry
@ Fons jouw kinderen zullen in hun leven heel wat "zwarte'
mensen tegenkomen, dat jij ze nu in een "witte" omgeving laat
opgroeien is mischien helemaal niet zo een goed idee.
Straks worden het nog pvv'ers.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Abdi Al Hayat
"Het christendom vind ik mooi"
Hierna haak ik dus af.
Klaar, weg met die gast.
Schande dat ie in onze volksvertegenwoordiging zit.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Genuine Defector
Los van de licht verongelijkte toon: Wat een uitstekende column. Nederland is eenmaal een land waar elites met idealen het volk laten betalen. De salonfahige bestuurders die uiterst correct roepen dat de immigratie ons cultureel verrijkt wonen ver van de wijken waar de integratieramp zich voltrekt. Heerlijk dat deze meneer zich eerlijk en helder uitdrukt in het hol van de leeuw.
En toch.
Toch zou ik nooit op de PVV stemmen.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: De Bankier
Het lijkt of hij begint met een bijna symphatiek betoog om de (voor)oordelen tegen PVV'ers te ontkrachten of op z'n minst te relativeren, maar vervolgens geeft hij glashard toe dat die (voor)oordelen niet alleen waar zijn maar in feite nog veel erger zijn dan gedacht! Beste meneer Bosma, veel mensen claimen niet eens zo heel veel verstand van politiek te (willen) hebben, maar kunnen wel inschatten in hoeverre een politicus integer, min of meer idealistisch en, toch ook niet onbelangrijk, symphatiek overkomt. U bent dit alles niet, net als uw al even onbetrouwbare partijgenoten, Wilder voorop. Ik verwacht van politiek en overheid in feite tegen uw soort mensen beschermd te worden. Ik zie uw hele anti linkse hetze als misleiding van vooral niet al te kritisch ingestelde Telegraaf lezers. Ik beschouw u en uw club oprecht als een gevaar voor de samenleving en daarvoor maakt het helemaal niet uit waar ik woon en wat voor (voor)oordelen ik zelf ook heb. Want ik hoef niet tot op het bot politiek en moreel correct te zijn, ben ook maar een mens, het gaat erom wat je ermee doet en hoe bekrompen je reageert. De geschiedenis zal u en uw club tzt veroordelen, ga gerust zo door, u behoort nu al tot diegenen die 'fout' zijn in crisistijd.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Frans
Uitstekende binnenkomer van Martin Bosma bij NRC. Niks aan toe te voegen. Hulde!
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Pip van Dommelen
Het mooiste van het Christendom zal wel het wijdverbreidde kindermisbruik en verkrachtingszaken zijn van de afgelopen eeuwen sinds de oprichting. Zo trots als een pauw!
Vierkant pro -israel terwijl er 60 jaar illigale bezetting plaatsvind. unaniem veroordeelt. Zo slecht kan je dus zijn!
Nederland heeft in het verleden de halve wereld verovert en gekoloniseert en slaven gehouden. Heb je nu 1 miljoen moslims in Nederland en deze figuren schreeuwen moord en brand.
Dit zijn Nederlandse volksvertegenwoordigers...zegt iets over het volk en de vertegenwoordigers.
Wie goed doet die goed ontmoet (of juist andersom) zal wel opgaan voor Nederland. Payback time.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: james
"het Christendom vind ik mooi"
...want Jezus had ook zo'n hekel aan multiculturalisme en zijn lijfspreuk was: iedereen in z'n eigen hokje.
Bosma begrijpt net zo weinig van het Christendom als dat hij van sarcasme als stijlfiguur begrijpt: helemaal niets.
Het probleem is dat Bosma last heeft van hersenschimmen. Euro-nationalisme bijvoorbeeld, dat bestaat in de verste verte niet. Je kunt er wel een hekel aan hebben, maar dan heb je dus een hekel aan iets dat niet bestaat. Lijkt me zinloos. Zegt wel iets over zijn karakter.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Adanedhel
Geweldige column, ik zou er bijna de NRC weer voor gaan lezen!
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: marielle
Ja mensen, wat kan de waarheid toch pijn doen, hè?
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Wortel62
Martin Bosma zaait graag verwarring. Hij weet precies hoe hij dat moet doen. Eerst maakt hij een schertsfiguur van zichzelf en denkt zo zichzelf in. Vervolgens naait hij je eerst in het belachelijke pak van 'multikulti' en 'linkse elite'. Dan komt hij met zijn 'standpunten', dat mag hij zo vinden, maar ze bieden weinig houvast en hoop voor de toekomst. Vervolgens wordt je tot 'slachtoffer' verheven, een soort van halve gare, al abonnementen opzeggend, en trekt daarbij nog een keer het multiculti spook uit de kast. Gelukkig is Sinterklaas in het land en zit Bosma waar hij thuis hoor en niet op mijn dak.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: peet
Ah, weer iemand die de waarheid heeft gevonden. Verlicht ons met uw wijsheid en vertel ons waar die waarheid te vinden is, want wij zoeken blijkbaar op de verkeerde plek.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Adanedhel
Laten we elkaar niets wijsmaken: we liggen elkaar niet. En zo is het!
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Wim de Rooij
Hij polariseert. Dat is precies wat de extremisten willen.
Voordat Wilders (op geniale wijze, dat wel) begon te ageren, wist Al Qaida niet eens waar Nederland lag.
Bedankt jongens!
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Jur
Hj polariseert.
Dat is precies wat de fascisten en de nazi's en de moslims en de marxisten en anarchisten willen en de multicullers die alle culturen relativeren en dus polariseren naar diegenen toe dat dat niet willen en niet doen, tenzij het moslims zijn. Buitengewoon polariserend, dat gemulticul, gezien juist het extreme polariseringsgehalte van de islam.
Maar allen zeggen: wij tegen zij.
Waarom, denk je, hebben onze voorouders, de primaten, er behoefte aan gehad het verschil tussen wij en zij te beleven, te (h)erkennen en talig te benoemen met "wij" en "zij"? Omdat er geen verschil was? Omdat zij geen verschil merkten? Of om te overleven? In groepsverband?
"Ons" sadisme tegen dat van "hen". En dat de beste moge winnen.
Salaam.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Carlo
Intelligent maar oliedom, is dat te verenigen?
Ja kijk maar naar Dhr. Bosma.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Benedict Schillemans
Oliedom zonder meer. Valt dat te herkennen? Lees Benedict Schillemans. Vooral zijn onderbouwing van zijn thesis is geniaal.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Carlo
Iedereen lijkt zo duidelijk te weten wat de waarheid is. Ben ik nou de enige die het gewoon niet meer weet?
Enerzijds is de not-in-my-backyard-multiculti-tolerantie hypocriet/naief.
Anderzijds is het immigratiebeleid van Wilders wel erg ongenuanceerd en egoïstisch.
Hebben we onze eigen rally-to-restore-sanity nodig?
Wilders zijn opvattingen zijn polariserend, maar blijkbaar is dit tegengewicht nodig om zo groot te worden. Dus is links dan niet net zo goed gepolariseerd?
Zijn hier nog meer twijfelaars? Of slechts mensen die het allemaal zo goed weten?
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Leks
Het is dat z'n foto erbij staat, anders had ik gedacht dat hier een sketch van Youp van 't Hek uitgetypt was. Wat moet deze man gepest zijn vroeger op school! Hij wil blijkbaar graag dat we hem een stoere fascist vinden. Maar volgens mij krijgt hij niet alleen zijn rechterarm, maar ook dat andere niet omhoog.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Jim
Lieve nette mensen,
de PVV is stom, u hebt gelijk.
Bosma is van de wij en zij, u hebt gelijk.
Netjes links blijven stemmen, u heeft gelijk.
U heeft gelijk dat de PVV een one- issue partij is.
Maar straks niet gaan draaien en om hulp roepen mensen.
Dan ook blijven volhouden. Vooral tegen uw kinderen.
U wist het toch beter?
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Wijsneuzel
Wat dacht Bosma 20 jaar geleden over Janmaat? Dat interesseert mij.
Of is hij gewoon een opportunist als Wilders die in 2001 nog zei dat er met de Islam niks bijzonders aan de hand is, maar nu ineens de islam als '' de nieuwe Hitler' afschildert.
Jabotinsky, die zo jaloers was op volkeren die niet multi-culti waren. Weet Bosma eigenlijk wel wie dat multi-culti door onze stot heeft geduwd (op straffe van karaktermoord) ? De neefjes van Jabotinsky.
Lees alles maar op deze site: http://www.cis.org/Steinlight
Solzhenitzyn over Jabotinsky: "Zhabotinsky once said that the best service our Russian friends give to us [jews] is never to speak aloud about us.
Solzhenitzyn over de Gulag kampen en de joodse gevangenen aldaar: ' in the camps where I was kept, it was different. The Jews whose experience I saw - their life was softer than that of others."
Uit: http://www.guardian.co.uk/world/2003/jan/25/russia.books
Inhoudelijk is het artikel natuurlijk een rake klap in het gezicht van de NRC lezer.
Maar deze arme lieden worden ook maar aangestuurdgestuurd door de Media. Wat kunnen zij er aan doen dat de agenda van de 'Masters of Discourse' in de laatste jaren 180 graden gedraaid is....
Europa is nu wel voldoende multi-etnisch. Volgende hoofdstuk: verdeeldheid zaaien en vooral: de buren van Israel demoniseren.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Ross
Wat Bosma vergeet, is dat er een grote groep Nederlanders is die niets heeft met het christendom, noch de islam, noch het jodendom. Van lieverlee leer je voor al deze groepen - die allemaal aanspraak maken op een waarheid die de jouwe niet is - tolerant te zijn. Je kunt niet anders... Al Gore daarentegen is iemand die - of zijn klimaatverhaal nu helemaal klopt of niet - mensen laat inzien dat er grotere gevaren zijn dan de buurman met een ander geloof. Wie zo iemand een charlatan noemt, is er zelf een.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Arthur
Chapeau voor deze column van Martin Bosma. Jammer dat hij voor het foute NRC schrijft . Liever in de Volkskrant gezien.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Jessica
Heel interessant voo rmijnheer Bosma:
Video over immigratie in Amerika: http://video.yahoo.com/watch/285286/2019393
Brother Naftanael:
http://www.realzionistnews.com/?p=567
http://www.realjewnews.com/?p=50
Gelbaum ( joods zakenman) geeft milieu-organisatie 100 miljoen $ als ze niet langer tegen immigratie zijn. (in 1994.) http://www.vdare.com/walker/050202_sierra.htm
E. A Ross ( geen familie !) schrijft in 1914 dat vooral de joden vóór immigratie pleiten, via de media etc. etc.
Although theirs is but a seventh of our net immigration, they led the fight on the Immigration Commission’s bill. The power of the million Jews in the Metropolis lined up the Congressional delegation from New York in solid opposition to the literacy test. The systematic campaign in newspapers and magazines to break down all arguments for restriction and to calm nativist fears is waged by and for one race. Hebrew money is behind the National Liberal Immigration League and its numerous publications. From the paper before the commercial body or the scientific association to the heavy treatise produced with the aid of the Baron de Hirsch Fund, the literature that proves the blessings of immigration to all classes in America emanates from subtle Hebrew brains. (E. A. Ross, The Old World and the New: The Significance of Past and Present Immigration to the American People. 1914, 144–145)
UIT: http://www.theoccidentalobserver.net/articles/MacDonald-KaufmannII.html#JI
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Ross
Hij slaat de spijker volledig op z'n kop. Jammer dat t in de NRC moet, zure linkse krant.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Marie
Niks geen verwarring,hij schrijft zoals het is,maar iedereen kan daar niet tegen.Je kan van een niet moslim land,doordrammen dat iedereen moslim moet worden.Een moslim moet nu eenmaal leven naar de koran,en er zijn al honderden mensen die niet meer naar de bijbel leven.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: alidas
wat een discussie....ik krijg dr honger van ff kebabje bestellen!
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: petje
Naar mannetje. Hij heeft wel een beetje gelijk wanneer hij het over de NRC-lezer met de kinderen op een blanke school heeft, maar daarnaast slaat hij de plank zo vaak mis: Reagan verheerlijken (de man die de Amerikaanse middenklasse beroofde voor de rijken, die zich inliet met allerlei foute regimes), Orthodoxe Joden die net zo fout zijn als Moslims, lief vinden, de klimaatverandering onzin vinden (best arrogant voor iemand die niet een integraal kan oplossen), de oprichter verheerlijken van de Irgun, die zelfs in Israel officieel een terroristische beweging wordt genoemd.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Jan
Mensen in Nederland houden van hokjes en daar appelleert deze PVV-er aan. Hij is van het hokje pro-israel en daar houd ik niet van. Ik houd er niet van dat een Nederlander pro-israel is, want dan vind ik dat hij daar dan ook maar moet gaan wonen en niet in de Nederlandse Tweede Kamer gaan zitten.
Waarom zou je pro of contra Israel moeten zijn als je in Nederland woont, omdat de pro-isreael groep daarvoor betaalt. Wiens brood men eet wiens taal men spreekt.
Bah. Dit artikel hoort thuis in NRC Next met z'n "ho,ho", uit de journalistieke beginners klas.
Ik ben allergisch voor mensen die mensen die "ho, ho", schrijven en iedereen in hokjes willen indelen. Ik ben abonnee van NRC Handelsblad en stem CDA.
Geplaatst op: woensdag 24 november 2010 | Door: Juriste
Er zouden meer Juristes moeten zijn.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: w i m
Juriste, kunnen mensen die contra-Israel zijn dan alsjeblieft ook vertrekken en in een moslim-land gaan zitten?
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Ronald|
martin bosma slaat de spijker op zijn kop. Dit is nederland ten voeten uit. Geloof me, ik zit dagelijks tussen dit soort hypocriete mensen.
Er zijn heus wel leuke, goed willende immigranten, maar het gros wat nu de nederlandse steden bevolkt verziekt het totaal voor hen. En ons land gaat er absoluut aan ten gronde.
maar, witte goed opgeleide nederlander, houdt vooral uw ogen en oren stijf dicht en vlucht naar de luxe vinexwijken of dorpjes om de grote steden dan kunt u uw droom nog even verder dromen.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: marien
nou, Bosma geeft een mooi inkijkje in zijn getroebleerde hersenpan. En dit is dan de Partij-filosoof, lieve mensen. Degene waar de Jongens van de Gestampte Pot (neem dat maar letterlijk) achteraan denderen. Hoe sneu wil je het hebben.
En dan ook nog even zijn boekje (met zelfs een schrijffout in de titel... zucht) promoten... Eigenlijk is het hilarisch.
Maar goed, wat voor oplossingen geeft hij precies voor welke problemen?
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: marietjejansen
Rotzooi vind je aan de onderkant van de samenleving. Dat is altijd zo geweest , en is volkomen logish.
Dat je daar de meeste allochtonen vind is ook niets nieuws, en ook dat is volkomen logish.
Hoe ingewikkeld is het nou mensen?
Ik geloof in het helpen van mijn medemens, ook als deze er een zootje van maakt. Maar, uiteraard moet er een grens getrokken worden, de echte uitvreters verdienen een rotschop.
DAAR zou de energie naartoe moeten: het bepalen van die grens, op een humane en eerlijke manier.
PS. Ik ben blank, slecht opgeleid en atheist.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Stink
Weggewikt door de
redactie.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: J.Kooren
Toen ik, zeer geïnteresseerd raakte in de opmars van de islam in Europa en de uitwerking van die religie op het persoonlijke en maatschappelijke leven.
Ervaringen die ik had opgedaan in mijn belevingswereld brachten dit onderwerp nadrukkelijk binnen mijn gezichtsveld.
Sinds die tijd volg ik -ook via het internet- alle ontwikkelingen die hiermede verband houden.
Onbevooroordeeld leren waarnemen en de bereidheid bezitten lang na te denken over wat je ziet zijn een voorwaarde voor een evenwichtige meningsvorming over deze materie.
Het moet mij van het hart dat veel meningsuitingen uit de links-liberale hoek over de "problematiek van de islamisering" op mij de indruk maken dat er van het zelfstandig vormen van een mening onvoldoende sprake is.
Het reciteren van partijstandpunten kan niet als een schoolvoorbeeld van volwassen, zelfstandige gedachten vorming worden gezien.
Daar komt nog bij dat ik heb moeten vaststellen dat er "bij links" de gedachte heeft postgevat dat het primaat van de juiste oordeelsvorming over de gang van zaken in de wereld bij links berust.
Mensen die niet volgens linkse lijnen denken worden al snel geplaatst in de verwerpelijke hoek van de laag ontwikkelden , de tokkies, de xenofoben en wat dies meer zij.
"Links" wekt de indruk, dat haar denkniveau superieur is aan dat van "rechts", een riskante gedachte die getuigt van gebrek aan introspectie.
Zeker als het gaat om het bespreken van de islamisering van de maatschappij, is een beetje bescheidenheid en terughoudendheid niet verkeerd.
Men heeft het, over de inschattingsfouten die Job Cohen heeft gemaakt tijdens zijn burgemeesterschap.
Cohen heeft onvoldoende ingezien, dat het bijna onmogelijk is, dat de islam over de volle breedte, ooit in onze maatschappij integreert.
Wilders stelt terecht, dat de islam niet zo maar een religie is. De islam is een totaalpakket, van religieuze uitgangspunten, in vaste combinatie met de maatschappelijke en politieke uitwerking ervan, eventueel -en dat bij voorkeur, ondersteund door een wetgeving, die specifiek is gestoeld op die uitgangspunten.
Natuurlijk, zijn er moslims, die daar niet zo stringent over nadenken en die willen verwesteren.
Echter, elke moslim die ernst wil maken, met zijn of haar geloof komt voor hetzelfde dilemma te staan, hoe kun je met je geloofsopvattingen, volop deel hebben aan een niet-islamitische maatschappij?
Een maatschappij, met vrijheden waarin je jezelf helemaal niet kunt vinden?
Een samenleving, die door orthodoxe moslims, als ziek wordt gezien?
Een ziekte, waarvoor maar één oplossing bestaat, namelijk onderwerping aan Allah?
Dus, hoe zal deze moslim, zijn weg tot integratie vinden?
Die weg is er niet! En die komt er ook niet! De enige juiste weg in de ogen van de oprecht gelovende moslim, is de bekering van Nederland. De onderwerping van Nederland aan de islam, is de redding voor ons land, denkt de gelovige moslim.
En denk maar niet, dat het gepraat over de kracht van onze westerse samenleving, daaraan iets verandert.
En zolang die bekering geen feit is, zien vele moslims zich als vreemdelingen en blijven ze grotendeels op zichzelf gericht, uit religieus lijfsbehoud, omdat ze steun willen hebben in hun geloofsbeleving.
Deze categorie moslims, kan men het nooit echt naar de zin maken. Wilders is vooral gericht, op de onverdraagzaamheid onder de moslims, zij die zich met nadruk tegen onze maatschappij verzetten, die feitelijk onze samenleving willen omvormen.
Ik begrijp, de denkwijze van deze lieden wel, maar ben het er volkomen mee oneens.
Mensen die onze samenleving verwerpen en daaraan actief willen vormgeven, kunnen we hier niet hebben, want dan zou ons stelsel van vrijheid, voor iedereen onderuitgehaald worden.
Daarom vind ik het tijd om een duidelijke keuze te maken naar de toekomst. Willen we de Islam in zijn totale vorm, of moeten we de westerse samenleving mobiliseren, om dit tegen te gaan.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: J.Kooren
Zijn kampf...
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Cornelis Berend
en zie daar: het is hem weer gelukt om te polariseren.. deze keer is het "linkse rijke blanke grachtengordel" tegen "de Gewone Nederlander oftewel HET Volk". Zoals Maarten van Rossum altijd op sympathieke wijze zegt: er bestaat helemaal niet zoiets als Het volk. En dat is nou precies waar het populisme zich op baseert en waaruit het zijn succes haalt, het idee dat er zoiets is als HET Volk. En zo bestaat er ook geen groep die linkse elite gedefinieerd kan worden. Het blijft natuurlijk wel grappig om zulke indelingen te maken en daarmee ook te polariseren. Maar meer dan een leuk grapje is het niet.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Irian ()
Fons, de ernstigste vorm van hypocrisie. Door wel met het artikel vam Bosma eens te zijn, maar je verder van deze partij te distantiëren. Kun je me dat verklaren? Ik ben heel erg benieuwd!
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: hertog
Het is een schandaal dat de NRC halfbakken meningen van een theocraat wenst te plaatsen.
Bosma: "jammer wel van die opzeggingen vanwege mijn column. Maar ja, linkse mensen zijn graag tolerant, tenzij het gaat om mensen met een andere mening. ".
Weg met deze haatzaaier van non-democrattisch Nederland.
Ik ga nu mijn abonnement op de NRC opzeggen.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: E. Sublenz - Van Straten
Het is een schandaal dat de NRC halfbakken meningen van een theocraat wenst te plaatsen.
Bosma: "jammer wel van die opzeggingen vanwege mijn column. Maar ja, linkse mensen zijn graag tolerant, tenzij het gaat om mensen met een andere mening. ".
Weg met deze haatzaaier van non-democrattisch Nederland.
Ik ga nu mijn abonnement op de NRC opzeggen.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: E. Sublenz - Van Straten
Fantastisch en raak stuk van Bosma. De NRC promoveer ik alvast weer als geschikt voor de kattenbak.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Juul
@ Ik ga nu mijn abonnement op de NRC opzeggen.
--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: E. Sublenz -
Geweldig nieuws! Mijn dank aan Bosma, hij weet hoe je links kan slopen!
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: J.Kooren
Werkelijk onvoorstelbaar dat zoiets in het NRC gepubliceerd heeft kunnen worden. De niet aflatende stroom van stromannen, stereotypen, argumenten op de man, wij-zijdenken, generalisaties... Alsof het boek van de heer Bosma nog niet genoeg bewijs was: hij is werkelijk ongehinderd door enig inzicht in de retoriek.
Veel verder dan een directe aanval op het NRC en zijn lezers voert deze column niet. Enige feitelijke onderbouwing ontbreekt. Deze man lijdt aan ernstige waanideeën en hoort thuis achter gesloten deuren (NIET die van de PVV!)
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Steven
@Carlo
Ach Carlo, Bosma praat uit zijn rechtopstaande nekharen en denkt (dwz redeneert) vanuit z'n onderbuik en timmert zichzelf daarbij flink op de borst. Onder primaten leidt dat al tijden tot polarisatie en dom denken (Fascisme). Voor Bosma geldt het omgekeerde van de uitdrukking; Hij is niet zo dom als hij eruit ziet....
Heeft met evolutie te maken. Zijn 'Baas' is van hetzelfde laken een pak, heb nog nooit een intelligent, doordacht of doorvoeld wijs woord van deze Primus inter pares vernomen. Deze Apen doen graag aan stemmingmakerij om te overtroeven. Hoe intelligent het betoog ook lijkt; Mein Kampf, de Koran, 1e Testament, De Macht van het Kapitaal...het zijn allemaal fascistische uitingen van Primaten...zo ook het gedram van Dhr Bosma.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Benedict Schillemans
@Carlo
Aanvulling; quasi intelligent gedram van Dhr. Bosma.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Benedict Schillemans
@ benedict schillemans
Ik geloof dat u mij uitstekend begrepen hebt. Alleen zou het u en mij sieren dat wij, wat wij aan anderen toeschrijven, ook in onszelf ontdekken en ons dan afvragen hoe wij het minste "kwaad" kunnen doen (te begrijpen als kwaad volgens het dominante denk- en gevoelskader van de huidige westerse cultuur) in ons samenleven met anderen.
Dat kan, denk ik, op de volgende manier:
1. inzien dat alle taalgebruik polariseert bij elke waardeoordeel dat je geeft over een ander Dit impliceert nadenken over wat je drijft tot het formuleren van wat dan ook, sadisme bijvoorbeeld.
2. inzien dat deze onvermijdelijke polarisatie leidt tot een polariserend opbod tussen de elkaar qua polarisatie imiterende rivalen in hun machtsstreven en streven naar seksuele bevrediging
3. op grond van dit inzicht beslissen tot zelfbeheersing (geen ascetisme, ook geen betutteling; zelfbeheersing).
Hoeveel kans op succes?
Geen enkele volgens mij. De rivaliserende imitatie overheerst alles.
En wat zegt de islam over mijn drie punten?
Is het zinvol met gelovige koranfetisjisten ( koranverzen = taal = polarisatie) hierover te "praten"?
D.m.v. een polariserende taal, jouw taal?
Als je geen enkele taaluiting kunt vertrouwen die een waardeoordeel velt over een ander, kijk dan naar de DADEN verricht in naam van talige heilige boeken en talige ideologieën. Dan merk je vanzelf welke de meeste zelfkennis en zelfbeheersing in zich bergen/voorschrijven en welke de minste.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Carlo
@Carlo
Probeer je te volgen maar het daast me.
Geplaatst op: vrijdag 26 november 2010 | Door: Benedict Schillemans
Alle autochtone nederlanders in Transvaal die een probleem met buitenlanders hebben zijn inmiddels wel vertrokken. Natuurlijk zijn NRC lezers over het algemeen uiterst bekrompen, anders slik je zo'n grote hoeveelheid leugens niet. Bosma doet er nog een schepje bovenop met zijn islamhaat. Conflicterende culturen van een enorm aantal allochtonen zorgen logischerwijs voor problemen. Goed of slecht zijn zeer bekrompen kwalificaties en in het bijzonder als je deze voor religies en hun uitingen gebruikt. Qua bekrompen gedachtegoed kan de NRC dus zelfs nog wat van Bosma leren.
Geplaatst op: vrijdag 26 november 2010 | Door: Manus
Reagan, tsss ,
het was Gorbatsjov die het deed.
Reagan tot dan toe historisch grootste oveheidstekort,
W.Bush jr . ging er nog eens zwaar over dat record heen.
Clinton heeft een waar miraculeus wirtschaftswunder verricht met zijn kundige politiek om Reagan s economische onkunde te herstellen.
Obama moet dat nu ook doen alleen is tweer nog slechter dan toen.
Israel jaja , niet kritisch zijn over de muur die in gestolen land geplemt is, kom oan Bosma.
Palestijnse olijfboertjes worden letterlijk beroofd van land en olijfbomen louter om de jennerij , heb ik t niet eens om dat ongehoorde fascistoide gejen bij de grens overgangen, tuurlijk PVVGeert enMatin vinden dat okay, mensenrechten gelden dan even niet, want niet iedereen is gelijk, ben je moslim an geboorte hoef je niet te rekenenop Martin,dat zegt toch alles.
Geen opwarming vd aarde, man man man, een kind kan de was doen jij niet, hoe duidelijk wil je t hebben.
heel klein beetje nadenken en je begrijpt t.
Je kritieken op tevreden welvarend zwarte wijken mijders snijdt wel hout.
Dat de islamisering kritisch benaderd moet worden ook, maar het blijven mensen, niet voor de PVV daar zijn het groepen.
Youssouf N Dour is ook islamiet , Mohammed Ali ook, dus ....Martin hoe verklaar je dat.
Hoe kan je Geert tolereren wanneer hij bewust volgzame Henkies en Ingridten verkiest, zonder veantwoorde screening en dan met zo een cruciale machtspositie als regeringsgedoger die je van verre aan zag komen ?
Geplaatst op: vrijdag 26 november 2010 | Door: Lammert Albertus
@ marietje jansen,
heb je naar de typografie van zijn boektitel gekeken? Beetje ouderwetsch he?
De titel is dan ook letterlijk overgenomen, inclusief 3 schrijffouten, van Jacques de kadt´s "Het fascisme en de nieuwe vrijheid"
" De werkelijke toestand onzer cultuur is hierdoor gekenmerkt, dat men in de topleidingen van wetenschap, lamst, politiek, economie, moraal, hier en daar een enkel élite-mens aantreft, omringd door een aantal valse munters, en dat men verder
een aantal-élitemensen in de lagere regionen vindt, waar ze in een staat van dienstbaarheid belangrijk werk doen, maar toch niet tot hun recht komen, omdat ze moeten gehoorzamen aan de schijn-elite van de valse munters."
( hfstk 8, p 227, http://www.dbnl.org/tekst/kadt001faci01_01/)
Geplaatst op: zondag 28 november 2010 | Door: curvedwater
Weggewikt door de
redactie.
Geplaatst op: zondag 28 november 2010 | Door: curvedwater
Een boel te klagen maar niet nagedacht over de reden waarom het zo is, noch oplossingen worden genoemd in dit artikel!
Ik ga graag om met "anderen" (om even in het voor u begrijpelijke wij-zij kader te blijven), hou inderdaad van multi-culti en hoop dat mijn kinderen later de kans krijgen om met meerdere culturen kennis te maken!
Uw ideeën grenzen aan fascisme (al doet u alsof het woord u doet walgen).
En een kleine PS; op Minerva zult u vooral VVD-ers vinden. De zogehete "Linkse Elite" vind u bij Cathena of SSR. Informeer u voor u een boze, slecht beargumenteerde brief schrijft.
Geplaatst op: woensdag 1 december 2010 | Door: Marissa
Reageren