Reacties (11)
"Maar wat is de schade voor de muziekindustrie als ik gratis een cd download die ik anders nooit gekocht zou hebben?"
Dat vraagt iedereen die hersens heeft en geen platenbons is zich al af sinds bittorrent in 2001 werd uitgevonden, fijn dat economen het na al die jaren ook door hebben (kunnen ze misschien nog iets anders doen dan doemscenario's over de euro bedenken).
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Jan
-Tweakers.net had een paar jaar geleden een prachtig artikel waarin uiteen gezet werd dat wat er niet meer uitgegeven wordt aan cd's nu uitgegeven wordt aan games. Jammer voor de muziekindustrie, maar we kunnen onze euro's maar 1x uitgeven.
-30 jaar geleden hadden we muziekcasettes en namen we op van de radio
-voor de uitvinding van de geluidsdrager (Edison) speelde in iedere kroeg en op ieder feest een of meer live-muziekanten. Die zijn door de muziekindustrie werkeloos gemaakt.
-Door downloaden en streaming diensten kan iedereen nu volop muziek ontdekken die nooit op de radio gedraaid wordt. Ik bezoek regelmatig concerten van groepen waar ik zonder downloaden nooit van gehoord zou hebben. Bij die concerten betaal ik wel entree, en die is soms knap hoog.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Ronald|
Hoe onderscheid je de downloader die de muziek anders niet gekocht zou hebben van de downloader die de muziek anders wel gekocht zou hebben?
Het lijkt mij een ontegenzeggelijk feit dat artiesten hun omzet hebben zien dalen door illegaal downloaden. En ja, dan gaat de prijs van de concerten omhoog.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Aad van Rooijen
Boerenverstand: Zolang er nog goede muziek, films en software uitgebracht worden valte het allemaal best mee. Lekker blijven torrenten dus!
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Stink
Bij 3 voor 12 heb ik gezien dat voor de meeste artiesten hun inkomen slechts voor 5% uit muziekverkoop bestaat. Deze verdwijnt nagenoeg, maar daar komt veel reklame voor in de plaats wat weer meer concert bezoekers oplevert.
De enigen die echt verliezen zijn de platen maatschappijen die toch overbodig zijn geworden in hun huidige vorm. Dat geldt overigens ook voor de uitgevers.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Jasper
Overigens ben ik een gelukkig gebruiker van Spotify, waar je een hele grote hoeveelheid muziek onbeperkt kunt luisteren tegen 5 of 10 euro per maand. Of gratis met irritante reklame.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Jasper
Downloaden is wettig toegestaan. Daarom kan downloaden niet illegaal zijn. De hele discussie is onzin. In andere landen heeft men andere wetten, te vaak wordt de vergissing gemaakt dat we in een ander land zitten. Dat komt omdat we in Nederland op TV vrijwel de hele dag naar de Amerikaanse TV zitten te kijken.
Het auteursrecht in Nederland is vooral bedoeld om reproductie van kunstuitingen tegen te gaan waarbij de kunstenaar niet betaald krijgt, maar de consument is nooit beperkt geweest. Tegenwoordig verspreiden de grammofoonplatenmaatschappijen de nummers van de artiest gratis via het internet. Dat zijn de eenvoudige lage kwaliteit uitvoeringen, de betere versies moeten betaald worden. De artiest staat dit toe. Men moet niet meer zeuren over iets wat men zelf in gang heeft gezet.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: vanhetgoor ()
Omdat torrent is uitgevonden en digitale producten gedownload kunnen worden, hebben de muzikanten, filmmakers, schrijvers gewoon pech gehad en kunnen ze fluiten naar een vergoeding voor hun producten. Gelukkig is er Spotify en itunes, dat voelt toch veel beter. Het is een kwestie van fatsoen,wat we weer moeten gaan aanleren. We kunnen het betalen, en als je het niet betalen kunt dan heb je ook geen computer in huis.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: peet
@Aad van Rooijen
De cd-verkoop is gedaald, maar je kunt niet bewijzen dat dat aan het downloaden ligt: we zitten in de zwaarste crisis sinds de jaren '30 en mensen besteden inderdaad meer tijd aan dingen als games.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Jan
@Jan
Ik ken alle verzachtende redeneringen: je steelt geen stoffelijk goed, het wordt niet effectief aangepakt (- daarmee is het nog niet legaal!), niet de artiesten maar de platenmaatschappijen verdienen het meest, en en eigenlijk is het heel goed voor de artiesten, want zo worden ze bekender...
...maar geeft mij dit het recht om die muziek af te nemen zonder te betalen? Cola van het bekende merk is twee keer zo duur als het huismerk van de Aldi, vanwege de dure reclames en de winst voor een dikke meneer in een grote villa. Ik mag het daarmee oneens zijn, maar dat geeft me toch niet het recht om voor die cola dan maar de helft te gaan betalen?
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Aad van Rooijen
@Aad
"Ik mag het daarmee oneens zijn, maar dat geeft me toch niet het recht om voor die cola dan maar de helft te gaan betalen?"
De macht van de consument is dat hij kan kiezen iets niet te kopen totdat de prijs voldoende daalt, dat heet vraag en aanbod, dat moeten de heren platenbonzen misschien eens googlen.
Wie verwacht dat de populaire muziekindustrie zal blijven groeien tijdens de grootste crisis sinds de jaren '30, terwijl de rijke landen vergrijzen (minder jongeren), de koopkracht afneemt en de werkloosheid toeneemt, vooral onder jongeren, is gewoon gek. In de bouw, autosector of de IT kijkt men niet raar op wanneer de inkomsten dalen, maar de platenbonzen zijn een geval apart.
Ik wil weleens een onderzoek zien dat kijkt hoeveel procent jongeren van hun besteedbaar inkomen (dus minus huur e.d.) uitgeven aan muziek vergeleken met 10 jaar geleden, als dat niet is gedaald ligt het iig. niet aan het downloaden, als het wel is gedaald zou het aan downloaden kunnen liggen, maar dat hoeft niet per se.
Geplaatst op: donderdag 25 november 2010 | Door: Jan
Reageren