Hoe werden koffers ineens zo hip?

Je had altijd 3 typen koffers. De verschrikkelijk dure koffers van Prada en zo, die je nooit op een bagageband zag, omdat ze in privévliegtuigen zitten, waar ze uit worden gehaald door personeel. Dan waren er de koffers van frequente reizigers, meestal van Samsonite. En dan was er de eindeloze stroom van lelijke en vaak gammele koffers, die je hun rondjes ziet draaien op de bagageband.

Maar ineens is ook een koffer deel van je ego, van je bestaan, van Instagram. Niet meer iets wat je gewoon moet hebben om op reis te kunnen, maar naar iets wat begeerd wordt. Hoe komt dat?

Lock-and-battery (1)Volgens Cassandra Napoli, van trendvoorspeller WGSN, hebben vooral de merken  Away Travel en het legendarische Rimowa de revolte ontketend. De eerste via online shopping, de tweede via traditionele kanalen.  Ze zegt dat  het idee  van die bedrijven was om ‘een luxe bagagedeproduct aan te bieden tegen een premium prijs’, marketing taal voor: iets moois dat duur genoeg is om te begeren en niet te duur om te kopen.

De directeur van Rimowa: “Er is zoveel innovatie gaande in reizen, maar het enige object  dat daadwerkelijk met iedereen op reis gaat is super analoog gebleven”. Daar moest iets mee te doen zijn.Supreme-RIMOWA-Topas-Multiwheel-45L-Red

En dankzij die 2 bedrijven is er een revolte in koffers gaande. Als je dat nog niet door had loop je achter. “Reizen is waarmee je je onderscheid, en millennials zijn hierin de drijvende kracht,” zegt trendwatcher Napoli. “Ze zijn bereid om meer te betalen voor een ervaring dan een product. Maar je hebt bagage nodig om die ervaring te hebben.” Dus zijn er nu koffers die ervaring en product tegelijk zijn en waarmee je op Instagram gezien kunt worden.

 

 

Bron: QZ