Help, het wordt nóg drukker op Schiphol. Ook KLM heeft er genoeg van

Het was afgelopen weekend weer een puinhoop op ‘s lands grootste luchthaven. De wachtrijen waren lang en het advies was om drie uur voor vertrek aanwezig te zijn. Schiphol kan er niet veel aan doen zegt het zelf. Onzin, zegt KLM, die vindt dat de oorzaak ligt bij jarenlang wanbeleid.

Het is natuurlijk ook raar dat alle controles zo lang moeten duren. Je kunt op de luchthaven in China drie keer gefouilleerd worden, in Nieuw-Zeeland de douane je schoenen laten controleren op vreemde bacteriën of op vliegvelden in de VS een uitgebreid gesprek voeren over de reden van je verblijf en in alle gevallen ben je een stuk sneller klaar dan op Schiphol.

KLM weet wel hoe dat komt: een woordvoerder spreekt van “jaren van verkeerde beslissingen.” De vliegmaatschappij vindt vooral dat Schiphol te veel vliegtuigen laat opstijgen en landen, veel meer dan het aan kan. Daarnaast is er simpelweg sprake van onderbezetting bij alle controles en kan het bagagesysteem de pieken niet verwerken. “Er zijn dagen dat de koffers tot het plafond opgestapeld staan.”

Een nieuwe terminal moet uitkomst bieden, maar die gaat pas in 2023 open. Ondertussen zal de drukte in mei- en zomervakantie alleen maar toenemen. “De luchtvaart groeit in Nederland ongeveer anderhalf keer zo hard als de economie. Vliegen is een luxeproduct, dus als het goed gaat met de economie, vliegen mensen meer,” aldus Hans Heerkens, luchtvaarteconoom aan de Universiteit Twente in de Volkskrant.

Wie van plan is om deze zomer op vliegvakantie te gaan, kan beter uitwijken naar Eindhoven Airport. Zowel Ryanair, de grootste luchtvaartmaatschappij aldaar, als het vliegveld zelf werken een stuk efficiënter.

Bron(nen):   De Volkskrant