Gaat Rabo wereldvoedselprobleem oplossen? Straf voor extreem hypocriete reclame

De Rabobank is op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie vanwege haar laatste commercial ‘Growing a better world together’. Wie het spotje ziet, denkt eerder aan een charitatieve instelling dan aan een bank die nog niet zo lang geleden een miljard dollar boete kreeg voor betrokkenheid bij de Liborfraude.

Limburger Mat Matheij beschuldigt de bank van valse beloftes en de Reclame Code Commissie heeft hem gelijk gegeven. De Rabobank heeft beloofd de reclame aan te passen. Het filmpje van de Rabo suggereert dat de bank de honger in de wereld gaat oplossen. Maar de reclamewaakhond oordeelt: “Dat de aanpak van Rabobank tot een oplossing van het wereldvoedselprobleem zal leiden, is door Rabobank niet aannemelijk gemaakt.” Het spotje is daarom ‘misleidend en oneerlijk’. Mathey noemt de commercial schijnheilig. “Als je hem ziet, denk je aanvankelijk aan een charitatief reclamespotje van een vluchtelingenorganisatie. Aan het eind blijkt het echter om de Rabobank te gaan.”

De bank zegt in de reclame niet alleen het wereldvoedselprobleem te willen oplossen, maar ook het klimaatprobleem en zelfs oorlog. Voor een bank die tijdens de crisis onnodig bedrijven failliet liet gaan voor eigen gewin, welbewust hypotheken verstrekte aan mensen die ze niet konden betalen en die verwikkeld was in de libor-affaire, is schijnheilig nog een understatement. Dat de bank zo’n spotje maakt en denkt dat mensen daarin geloven, getuigt bovendien van een enorme arrogantie.

Bron(nen):   De Limburger