Miljoenen Airbnb vakanties eindigen in een teleurstelling

De ergste verhalen? Misschien van die vakantieganger die gegijzeld werd door zijn host, of de jongelui op vakantie in Parijs die het lijk van een vrouw, in verregaande staat van ontbinding, vonden in de tuin. Maar dat zijn de excessen van Airbnb. Maar er is ook veel ‘routine’ leed. Het voornaamste: appartementen of kamers die door de verhuurder minder dan 24 uur voor de vakantie zou beginnen worden gecanceld. Of appartementen die er heel anders uitzien dan beloofd. Of borgsommen die nooit meer terugkomen.

Uit een (bescheiden) onderzoek van de reissite Asher & Lyric leert dat vakante vieren met Airbnb veel avontuurlijk kan uitpakken dan je dacht. Airbnb geeft toe dat het miljoenen keren fout gaat. Het bedrijf zegt – zonder cijfers te leveren die dat bewijzen – dat het bij tussen de 3 en 7 procent van de boekingen mis gaat. Als het 7 is, dan eindigen jaarlijks 5,7 miljoen Airbnb-vakanties in een grote teleurstelling.

Het is geen wonder. Airbnb doet niet veel meer dan mensen die beweren iets te huur te hebben in contact brengen met mensen die zeggen iets te zoeken. Het verdienmodel bestaat er uit vraag en aanbod bij elkaar te brengen. En van de reissom 10 procent te claimen. De service omvat geen  check op de betrouwbaarheid van de aanbieder. Die moet een e mailadres hebben en een telefoonnummer. De aanbieder hoeft geen identiteitsbewijs te tonen, laat staan dat na wordt gegaan of hij of zij deugt. Het kan een oplichter zijn, een geregistreerde verkrachter, een seriemoordenaar. Airbnb vindt het allemaal best, of doet in ieder geval geen poging de verhuurders te screenen.

Het bedrijf zegt tegen The Independent dat op de miljoenen boekingen het aantal echte drama’s meevalt.

Bron(nen):   Asher & Fergusson  Independent