Waarom het vliegtuig zoveel goedkoper is dan de trein

Vliegen is heel veel slechter voor het milieu dan reizen met de trein, of zelfs met de auto. Maar de trein is meestal stukken duurder, ook op redelijk korte afstanden als Berlijn, Parijs en Londen. Maar hoe komt dat eigenlijk, dat prijsverschil? De Standaard vroeg het aan Paul Peeters, professor Duurzaam Toerismetransport aan de NHTV-universiteit van Breda.

1. Allereerst is vliegen goedkoper omdat het sneller is. ‘Een vliegtuig is ongeveer vijf keer sneller dan de trein, waardoor het op een dag meer mensen kan vervoeren’, zegt Peeters. Daardoor kunnen er op een dag meer mensen worden vervoerd met lagere personeelskosten en lagere afschrijvingen.

2. Dat is er de belasting. Door een internationale maatregel uit 1944 om de wereldvrede te bevorderen, moeten luchtvaartmaatschappijen geen accijnzen betalen op brandstof en wordt er geen btw geheven op internationale vliegtickets. Idiott, maar waar.

3. In de lucht is er zware concurrentie. Dat heeft de afgelopen 25 jaar voor scherp gedaalde prijzen gezorgd. En voor extreem efficiënt werkende bedrijven. Spoorbedrijven zijn (ex-)staatsbedrijven, waar ook nog vaak een grote invloed is van vakbonden. Geen efficiëntie dus en geen concurrentie. Daar komt nog bij dat er weinig internationale samenwerking is. Zo heeft ieder land zijn eigen veiligheidssystemen op het spoor. Een internationale trein moet daardoor meerdere systemen bevatten. Dat is duur.

4. Vervuiling zit niet in de prijs van een ticket. De extreme milieubelasting van vliegen kost de samenleving uiteraard geld. Maar die de prijs daarvoor wordt niet betaald door de reiziger.

Schermafbeelding 2018-03-12 om 16.01.52

Bron(nen):   Standaard