Slimme assistentiesystemen in auto maken rijden onveiliger

Elektronische assistentiesystemen die het rijden veiliger moeten maken kunnen juist tot meer ongelukken leiden. Dat blijkt uit een studie van een Amerikaans onderzoeksinstituut van verzekeringsmaatschappijen.

Soms herkent het systeem een stilstaand voertuig niet of zorgen de automatische stuurbewegingen voor ongevallen aldus The Insurance Institute for Highway Safety. Het bureau testte vijf systemen van Tesla, Mercedes, BMW en Volvo. Ze behoren tot de absolute top van wat er momenteel in de auto-industrie te krijgen is.

”We hebben veel situaties ontdekt waarin de auto’s met hun semi-automatische piloot dingen doen die jou en je passagiers in gevaar brengen. Je moet er dus als bestuurder echt bovenop zitten, om dat te voorkomen”, legt hoofdonderzoeker David Zuby uit aan persbureau AP.

De Model S en Model 3 van Tesla zorgden voor de gevaarlijkste situatie. De onderzoekers lieten de auto’s met 50  kilometer per uur afrijden op een obstakel terwijl het automatische remsysteem was ingeschakeld. De Tesla’s remden wel af, maar kwamen niet op tijd tot stilstand en botsten vol op het obstakel. De andere geteste auto’s konden wel op tijd stoppen. De Tesla’s slaagden daar pas in als de adaptive cruise control was ingeschakeld.

Zuby verwijt de autofabrikanten dat ze spreken van auto-pilot (Tesla) of Pilot Assist (Volvo) terwijl er weinig zelfrijdend is aan de voertuigen. “Ze kunnen je hooguit helpen met kleine stuurcorrecties of aanpassing van de snelheid, maar je moet altijd blijven opletten.”

Bron(nen):   AD