Is het nu wel of niet beter om te sporten voor het ontbijt?

Sporten op een lege maag is best gezond, maar je valt er niet sneller door af, zoals sommigen denken, schrijft de Volkskrant.

Uit een experiment van de KU Leuven met 28 fitte mannen zonder overgewicht bleek in 2010 dat sporten voor het ontbijt de negatieve effecten van een slecht dieet tegengaat.

De mannen moesten zes weken lang 50 procent meer vet en 30 procent meer calorieën eten dan ze gewend waren. De groep die niet sportte was drie kilo aangekomen, had insulineresistentie opgebouwd en meer vet in hun spieren.

De groep die intensief sportte na het ontbijt kwam minder aan, maar had wel insulineproblemen. De mannen die voor het ontbijt sportten, verbrandden meer vet, waren nauwelijks aangekomen en hun insulinewaarden waren goed.

Toch zegt dat niet veel over het gewichtsverlies in het algemeen. ”Op een lege maag verbruik je weliswaar meer vet dan koolhydraten als energiebron”, zegt Sander Kersten, hoogleraar voeding, metabolisme en genomics in Wageningen. ‘Maar dat staat helemaal los van het effect van inspanning op vet- en gewichtsverlies.”

”Het energieverbruik van een activiteit is niet verschillend wanneer je het op een volle of nuchtere maag doet”, zegt Kersten. ‘Wellicht is er zelfs de neiging eerder te stoppen op een nuchtere maag.’ Daarbij is er het risico dat je de eiwitvoorraad in je spieren aanspreekt. Kersten raadt aan om 100 tot 300 calorieën te eten voor het sporten. Dat geeft je energie om langer door te gaan.

Bron(nen):   Volkskrant      

8 Reacties Doe mee met de discussie →


  • meesan

    Ach, drie dagen geleden plaatste WIK een bericht dat sporten helemaal niet helpt bij gewichtsverlies, dus wat maakt al dan niet ontbijten voor het sporten dan uit?

    • KarlRuprechtKroenen

      In context.

      Sporten helpt niet als je verkeerd blijft eten (&drinken).

    • Windows 8

      ” wat maakt al dan niet ontbijten voor het sporten dan uit?”
      WIK is uw referentie hoe door het leven te gaan?

    • Ko Herent

      Gewrichtsverlies veroorzaakt het.

  • KarlRuprechtKroenen

    Mijn regelmatig sporten doe ik al heel lang voor het ontbijt en op een beetje water.
    Dit samen met matig en gezond eten geeft goede resultaten.

    • Ko Herent

      Hoe lang voor het ontbijt ongeveer?

      • KarlRuprechtKroenen

        Als ik klaar ben wacht ik nog een half uur tot een uur.
        Dit opdat de de naverbranding geen voeding kan halen uit wat ik ga eten.
        Dat is de gedachte.

  • Ko Herent

    Hardlopen in de ochtend is sowieso slecht voor de gewrichten, vanwege het weinige vocht.
    En ‘s-avonds is er geen tijd of zit ik aan het vocht.