Waarom je prima driekwart van je werkdag kan blijven zitten

Zitten is het nieuwe roken wordt wel gezegd. Dat gaat de experts waar de Volkskrant mee sprak te ver. “De hele dag staan is nog beroerder dan de hele dag zitten.” Toch raden ze aan om veel meer te gaan lopen en staan dan we nu doen.

Dick Thijssen, hoogleraar cardiovasculaire fysiologie en inspanning aan het Radboud-umc in Nijmegen en in Liverpool legt uit in de krant: “Lange tijd dachten we: met overdag zitten is niet zo veel mis, als je daarnaast maar genoeg beweegt. Maar sinds kort weten we dat de negatieve effecten van te veel zitten losstaan van iemands verdere leefstijl. Al sport je nog zo veel, urenlang zitten blijft schadelijk.”

Wie tijdens een werkdag regelmatig een rondje loopt, maar niet sport heeft een even hoog of zelfs lager risico op hart- en vaatziekten en diabetes dan wie veel sport, maar verder niet beweegt. “Langer dan drie uur zitten veroorzaakt acuut veranderingen in je lichaam. Je bloedvaten werken minder goed, de suikerregulatie wordt slechter en de doorbloeding naar je hersenen neemt af.”

Toch moeten we het ook niet overdrijven. De hele dag staan is nog beroerder dan de hele dag zitten, benadrukt ergonoom Erwin Speklé van de Arbo Unie. “Dat veroorzaakt evengoed kwalen, zoals spataderen.” Hij pleit echter wel voor in hoogte verstelbare bureaus. “Wisselen tussen zitten en staan moet snel kunnen en weinig moeite kosten, anders doen mensen het niet. En goede voorlichting is belangrijk. Ik zie nu soms mensen alleen nog maar staan. Terwijl het echt draait om afwisseling.’

Maar wat is dan het beste? Speklé stelt voorop dat onderzoek daarnaar nog gaande is, toch zegt hij: “Op basis van wat we nu weten, adviseer ik: ga voor elke drie kwartier dat je zit één kwartier staan.”

Bron(nen):   De Volkskrant