Deze snacks lijken gezond, maar zitten bomvol calorieën

Wie wel eens heeft geprobeerd af te vallen (wie niet) weet dat vooral tussendoortjes heel bedrieglijk kunnen zijn. Ze lijken gezond, maar zitten ondertussen toch bomvol calorieën. Ook andere gerechten zijn vaak niet zo mager als de fabrikant wil doen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan salades met een overdaad aan slasaus.

De Londense fitnessblogger Lucy Mountain wil haar volgers leren dat wat gezond lijkt niet altijd gezond is en heeft daarom TheFFFeed opgericht. Deze Instagram-account staat vol met foto’s van voedingsmiddelen en hun calorieën.

Kijk en vergelijk:

Amandelen worden vaak aanbevolen als gezonde snack, maar bevatten evenveel calorieën als snoepjes.

Mountain likes to show that foods that have been deemed "healthy" — like almonds— often have just as many calories as foods that have been deemed "unhealthy" — like candy.

@thefffeed / Instagram

Gewone chips heeft minder calorieën dan groentechips.

She makes the point that while the "healthy" food typically has more micronutrients, it's not about that or the number of calories.

@thefffeed / Instagram

Een Solero versus een Magnum

Mountain doesn't believe in restriction and she doesn't think it's necessary for maintaining a "healthy diet." Instead, she believes in moderation.

@thefffeed / Instagram

Maat houden is belangrijk.

"Moderation is key, and this will look different on different people depending on the person, their fitness goal, and their lifestyle," Mountain said.

@thefffeed / Instagram

Melk en puur

Mountain encourages her followers to look at the big picture. "Having a chocolate bar in a day of well balanced meals and adequate micronutrients doesn't suddenly make it 'unhealthy'" she said.

@thefffeed / Instagram

De linker granen bevatten frambozen, blauwe bessen en honing. De rechter schaal bevat bananen, dadels en amandelboter.

She's all about enjoying the foods you eat; regardless of if your fitness goal is losing, maintaining, or gaining weight. She says she doesn't consider any foods "treats."

@thefffeed / Instagram

Deze salades lijken op het oog hetzelfde, maar de rechter bevat parmezaanse kaas in plaats van light kaas, zonnebloempitjes in plaats van geroosterde haver, croutons in plaats van geroosterd brood en caesar-dressing in plaats van huisgemaakte saus. Het verschil proef je nauwelijks, maar het rechter bord heeft wel twee keer zoveel calorieën.

Mountain's comparisons also show that small changes to a meal's ingredients can make a big difference in calories.

@thefffeed / Instagram

Dit is precies dezelfde hoeveelheid eten. Alleen is het bord links bereid met light oliespray en mager gehakt en rechts met normale olijfolie en gewoon gehakt.

Both of these bowls contain the same amount of food, but the bowl on left was made with light cooking oil spray and contains beef that's 5% fat, whereas the bowl on the right was made with olive oil and beef that's 12% fat.

@thefffeed / Instagram

Aardbeien, meloen en ananas versus banaan, kokosnoot en passievrucht.

Mountain says there's so much more than calories to take into consideration when looking at food. There's macronutrients (like protein and carbohydrates), as well as how filling and satisfying it is.

@thefffeed / Instagram

Drie smoothies met eiwitpoeder en amandelmelk. Alleen aan de middelste is banaan en honing toegevoegd en aan de rechter banaan, honing, pindakaas en lijnzaad.

She also warns that food labels can be misleading.

@thefffeed / Instagram

Bron(nen):   Business Insider