‘Honing is gezonder dan suiker’ en vier andere voedingsmythes ontkracht

Gezonde voeding, er worden vele blogs, vlogs en andere niet-wetenschappelijke stukken aan gewijd. Tot grote irritatie van veel voedingswetenschappers deugt er vaak weinig van al die meningen, tips en adviezen. Tijd voor de Vlaamse diëtiste Kris Gillis om op de gezondheidswebsite Goed Gevoel enkele fabeltjes te ontkrachten.

Je kunt beter zo min mogelijk koolhydraten eten.
De hetze tegen het koolhydraat duurt voort. Dat, terwijl er toch echt niets mis is met die bruine boterham of aardappel. “De Hoge Gezondheidsraad adviseert dat tenminste vijftig procent van onze calorie-inname uit koolhydraten zou moeten bestaan, met maximaal tien procent toegevoegde suikers. Zonder kunnen we niet functioneren: wie weinig tot geen koolhydraten eet, kan te kampen krijgen met futloosheid, hoofdpijn, concentratie- problemen en slapeloosheid. Bovendien loop je zo heel wat belangrijke vitamines, mineralen en vezels mis. Voor kinderen, die alle voedingsstoffen nodig hebben om te groeien, valt zo’n dieet al helemaal af te raden,” aldus Gillis.

Avocado, zalm en noten: eet vooral veel gezonde vetten.
Natuurlijk zitten avocado’s, zalm en noten boordevol gezonde voedingsstoffen, maar feit blijft dat er ook veel vet in zit. “In welk kleedje vetten ook verpakt zitten, ze blijven veel energie aanleveren. Concreet: terwijl koolhydraten 4 kilocalorieën per gram bevatten, zit je bij vetten aan 9 kilocalorieën per gram.” Maat houden is dus heel belangrijk.

Kunstmatige zoetstoffen zijn ongezond
Kris Gillis: “Nog zo’n hardnekkige fabel. Enkele jaren geleden deden er heel wat onheilspellende berichten de ronde: kunstmatige zoetstoffen, met aspartaam op kop, zouden kankerverwekkend zijn, of migraine en depressies in de hand werken. Ondertussen heeft nog geen enkele studie die stellingen hard kunnen maken. De keuze tussen bijvoorbeeld tagatose, stevia of sucralose is dus geen kwestie van een ‘gezondere’ zoetstof selecteren, het is vooral een kwestie van smaak.”

Honing is gezonder dan suiker
Honing of andere natuurlijke suikers bevatten iets van vitamines en mineralen die niet in witte suiker zitten, maar veel is het niet. “Suiker is en blijft suiker, in welke vorm hij zich ook presenteert. Die vitamines, vezels en mineralen haal je trouwens eveneens uit tal van andere, gezondere voedingsmiddelen. Natuurlijke suikers hebben overigens dezelfde chemische structuur als kristalsuiker. Ook het effect ervan op ons lichaam is zo goed als hetzelfde.”

Je kunt het beste bakken in kokosolie
De grootste grap onder de voedingshypes is toch wel de kokosolie. “Ten eerste al de naam: het gaat niet om olie, maar om vet. Een voedingsvet dat bij kamertemperatuur vast is, hoort namelijk bij de vetten. En vaste voedingsvetten bestaan vooral uit verzadigde vetten, die niet bepaald bevorderlijk zijn voor hart- en bloedvaten. Daardoor is het een stuk ongezonder dan plantaardige oliën.”

Bron(nen):   Goed Gevoel