Zoveel lichaamsbeweging heb je nu echt nodig

De fitnesshype is nog lang niet voorbij. Vooral millennials blijven zich maar avond aan avond uitsloven in sportschool of stadspark. Mocht je nu niet tot die groep fanatiekelingen behoren, maar wel graag goed voor je lichaam zorgen dan is het belangrijk om te weten hoeveel sport nu écht nodig is.

Daarvoor gaan we niet af op zelfbenoemde deskundigen, fitnessgoeroes of andere sportfanaten, maar kijken we simpelweg naar wat publieke gezondheidsorganisaties aanbevelen. En die zijn het over de hele wereld verrassend eens: dagelijks een half uurtje wandelen is genoeg.

De aanbevelingen op een rij:

  • 150 minuten per week matig intensief bewegen, zoals wandelen. Het liefst verspreid over de week.
  • Of 75 minuten intensief bewegen, zoals hardlopen of zwemmen. Idealiter in drie sessies van 25 minuten.
  • Het telt pas als lichaamsbeweging als je langer dan tien minuten bezig bent.
  • Er wordt aanbevolen om twee keer per week spierversterkende oefeningen te doen zoals push ups of gewicht heffen. Dit telt uiteraard mee voor je totale lichaamsbeweging.
  • Verder is het advies om te stretchen en evenwichtsoefeningen te doen. Deze kun je rekenen als warming up of cooling down voor of na je sportsessie.

Voor wie wel heel veel sport en bang is dat het misschien te veel is: in principe is meer sporten altijd beter, mits je lichaam het aan kan.

Bron(nen):   HLN