5 tips: Zo kook je thuis gezonder zonder moeite

Je neigt naar een pizza, een broodje of soep als je na een lange werkdag thuiskomt, hooguit een kant-en-klare quiche. Maar erg gezond is dat allemaal niet. Wat nu als je op een heel simpele manier toch nog iets echt voedzaams op tafel kunt toveren?

Dat doe je als volgt:

1. Voeg groente toe
Schuif je een pizza in de oven? Doe er dan nog snel een paprika over heen. Eet je enkel een broodje, schuif er een tomaat tussen. Of kies een soep waar veel groente in zitten. Door aan je fastfood-maaltijd een beetje groente toe te voegen, wordt hij toch weer wat gezonder.

2. Eet volkoren producten
Je denkt dat volkoren spaghetti veel minder goed smaakt, maar eigenlijk proef je het verschil nauwelijks, terwijl je wel meer vezels binnen krijgt. Hetzelfde geldt voor zilvervliesrijst of quinoa. Met even veel moeite maak je zo een gezondere maaltijd.

3. Koop ingevroren fruit
De laatste tijd is keer op keer aangetoond dat bevroren fruit vitamines beter vast houdt dan vers fruit. Appels die enkele dagen op de fruitschaal liggen, verliezen veel goede voedingsstoffen. Bovendien is ingevroren fruit veel makkelijker te eten. Het is namelijk al gesneden. Je hoeft het dus enkel in een schaaltje te doen.

4. Zorg voor een goede basis
Zin in pasta, maar geen tijd voor verse groenten? Kies dan niet voor een roomsaus of pesto, maar voor een blik tomatensaus. Tomaten, zeker opgewarmd, zijn heel gezond. Gooi er nog wat kappertjes, olijven of een blik spinazie doorheen en je hebt een prima maaltijd.

5. Gooi de vriezer vol
Koop diepvriesspinazie of rode kool, blikjes bonen of rode biet. Stop wat aardappels en een groenteburger in de oven en doe de groente in een pan. Het is super makkelijk en best gezond.

Bron(nen):   HLN