Zes voedingsmythen waar nog steeds veel mensen in geloven

Iedereen heeft een mening over wat gezond is en wat niet. Met name jonge vrouwen gaan daarover soms liever te rade bij foodbloggers als Rens ‘de wetenschap is ook maar een mening’ Kroes dan bij dat ‘ouderwetse’ Voedingscentrum dat haar adviezen baseert op wetenschappelijk onderzoek uit de hele wereld.

Op die manier zijn er allerlei mythes ontstaan over voeding. We noemen er een paar:

1. Koolhydraten zijn slecht
Uit recent onderzoek is gebleken dat koolhydraten helemaal niet ongezond zijn. Een koolhydraatarm dieet is zelfs slecht voor je darmflora vanwege het gebrek aan vezels en het hoge vetgehalte. Je wordt van 100 calorieën aan koolhydraten ook uiteraard net zo dik als van 100 calorieën vet.

2. Van light-producten word je dik
Van cola light op zichzelf word je niet dik. Er zitten immers net zoveel calorieën in als in water, precies nul. Als je het drinkt, om te compenseren voor de Big Mac en friet die je erbij bestelt dan word je wel dik, maar niet van de cola. Er is waarschijnlijk een verband gevonden tussen light-producten en overgewicht, omdat dikke mensen die op dieet zijn veel light-producten consumeren of hun eetgewoonten proberen te compenseren met light drankjes.

3. Groenten en fruit voorkomen kanker
Groente en fruit zijn heel gezond, maar vooral de eerste paar honderd gram. Het heeft weinig nut om bijvoorbeeld 300 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C binnen te krijgen. Dat plas je gewoon weer uit. En of je echt kanker voorkomt door veel groente en fruit te eten? Voedingswetenschapper Martijn Katan zei daar eerder over: “De wetenschappelijke bewijzen daarvoor zijn mager. Maar groenten en fruit zijn wel goed in die zin dat ze vezels en vitaminen bevatten en ze maken je niet dik.”

4. Je moet heel veel sporten
Ook hiervoor geldt: de eerste 2,5 uur sporten per week zijn heel gezond en zinvol. Alles wat je daar bovenop doet heeft een veel kleiner effect. Tevens kun je beter elke dag een half uurtje flink bewegen dan uren achter elkaar en de rest van de week nauwelijks.

5. Vegetarisch eten is gezonder
Dat ligt er maar net aan waar je vlees voor vervangt. Als je de hele dag friet en chocola eet, ben je ook vegetariër. Vervang je vlees voor zoute en vette vleesvervangers dan ben je eveneens niet veel gezonder bezig, maar eet je in plaats van verwerkt vlees veel groente en noten dan ben je waarschijnlijk wel gezonder dan de gemiddelde vleeseter.

6. Van aardappels word je dik
Aardappels bevatten veel goede voedingsstoffen en hun hoge glycemische index daalt snel als je ze combineert met groenten en vlees, wat we ook meestal doen. Aardappels zijn bovendien gezonder dan rijst of pasta.