Wetenschappers: schoolprestaties van kinderen verbeteren niet door ritalin

Kinderen halen geen hogere cijfers als ze ritalin gebruiken. Onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam adviseren behandelaren dan ook om het adhd-medicijn niet meer voor te schrijven om schoolprestaties te verbeteren. Daarover schrijft de Volkskrant.

Middelen als ritalin en concerta hebben bij 70 procent van de kinderen wel positieve effecten op hun gedrag. De medicijnen remmen hyperactiviteit en bevorderen de concentratie. Ook worden de kinderen productiever. Dit vertaalt zich echter niet in hogere cijfers op school.

De onderzoekers analyseerden 41 studies onder in totaal meer dan 2.000 kinderen. Nadat ze een paar dagen tot enkele weken de adhd-medicijnen namen, bleken ze niet beter in lezen of spellen dan kinderen die een placebo kregen. Ze presteerden een piepklein beetje beter op rekentaken. “Maar dat is verwaarloosbaar, niet te vertalen in extra punten voor een proefwerk of op een rapport”, aldus onderzoeker Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam van de VU.

Adhd-expert en psychiater Jan Buitelaar van Radboudumc reageert in de krant: “Kinderen worden niet slimmer van medicatie, om het maar even simpel te formuleren. Dat had ik overigens wel verwacht. Op z’n best maken medicijnen het iets makkelijker eruit te halen wat erin zit.”

Bron(nen):   De Volkskrant