Onderzoekers concluderen: dit klassieke dieet is het beste voor lichaam en geest

Dient je eetpatroon vooral te bestaan uit quinoa en besjes, avocado’s en walnoten of mag het ook nog wel wat smakelijker zijn voor een gezond lichaam? Je ziet soms door de dieetbomen het bos niet meer. Maar steeds meer onderzoek wijst in een duidelijke richting: eet zoals ze dat aan de Middellandse Zee doen.

Een dieet gebaseerd op groeten, eiwitten en gezonde vetten is de sleutel tot gewichtsverlies, een scherpe geest en een gezond hart. Dit type eetpatroon heeft al vele namen gehad, maar valt feitelijk onder het Mediterrane dieet. Er zijn twee belangrijke karakteristieken: het eten is rijk aan groenten, eiwitten en goede vetten en het bevat weinig verwerkte producten en slechte koolhydraten, zoals die in wit brood zitten. De inname van snoep, koek, rood vlees, kaas en gefrituurd voedsel is dus beperkt.

In de laatste editie van de Journal of Gerontology bespreken wetenschappers zes recente studies naar de effecten van een dergelijk dieet. Ze stellen dat er een verband is tussen het Mediterrane eetpatroon en gezond ouder worden, een betere mobiliteit, een lager risico op chronische ziektes zoals kanker en hartproblemen en een verbeterde cognitieve functie.

Waarom zo’n dieet niet alleen goed is voor het lichaam, maar vooral ook voor de geest, kunnen onderzoekers niet precies zeggen. Mogelijk heeft het te maken met de vele antioxidanten, onverzadigde vetten en omega-3 vetzuren. Eerdere studies linkten deze voedingsstoffen al aan een kleinere kans op dementie en betere cognitieve prestaties.

Om je energieniveau op peil te houden en je gezond te voelen op de lange termijn moet eten meer doen dan enkel je maag vullen. Het moet goed zijn voor je spieren, die eiwitten willen, je spijsvertering, die het beste werkt met vezels en de rest van je lichaam, dat graag vitamines heeft. Een dieet dat is gebaseerd op volkoren granen, fruit, groenten, eiwitten en vetten voldoet aan al die doelen.

Bron(nen):   The Independent