Waarom je lectines moet vermijden als je op dieet bent

Koolhydraten, gluten, vetten, wie af wil vallen kan ze beter maar vermijden, klonk het jarenlang. Maar de laatste tijd mogen koolhydraten weer net als goede vetten en glutenvrij eten blijkt zelfs slecht voor je. Er is echter wel een nieuwe verboden vrucht: lectine.

Lectines worden al de nieuwe gluten genoemd. Het zijn plantaardige eiwitten die zich binden aan suikermoleculen en gelinkt worden aan gewichtstoename en zelfs hartziekten. Volgens cardioloog dr. Steven Gundry zouden het lectines zijn die elk dieet om zeep helpen en zitten ze in een groot aantal relatief gezonde voedingsmiddelen, zoals glutenvrij brood, melkproducten, sommige fruit- en groentesoorten, noten en bonen.

“Lectines verbinden zich aan receptoren van cellen in de darmwand,” vertelt Gundry aan The Independent. “Ze breken de barrière af tussen de inhoud van de darmen, zoals bacteriën, en de rest van ons lichaam.”

De lectines breken zo door de darmwand heen en worden door ons immuunsysteem als een bedreiging beschouwd wat leidt tot ontsteking. Dit kan gewichtstoename tot gevolg hebben aangezien ontstekingen vetopslag in de hand werken. Het lichaam denkt het vet nodig te hebben als brandstof in de strijd tegen de ‘indringer’, aldus Gundry.

“Als we minder lectine eten, herstelt de darmwand zich en is de stimulus om vet op te slaan verdwenen,” meent de cardioloog. “Lectines binden zich niet langer aan insuline-receptoren en gewichtsverlies zal volgen.”

Bron(nen):   The Independent