Vijf signalen dat je te weinig koolhydraten eet

Koolhydraten waren jarenlang de verboden vrucht, maar ze lijken uit het verdomhoekje te komen. Een pastaatje of boterham, het mag weer. Sterker nog, er verschijnen nu zelfs berichten die waarschuwen voor een tekort aan koolhydraten.

Zo noemt diëtiste en voedingsdeskundige Susie Burrell deze vijf tekenen dat je meer brood moet eten.

1. Je valt niet af
Wie wil afvallen, laat al snel de koolhydraten staan, maar dat betekent niet dat je ze helemaal niet meer moet eten. Koolhydraten zijn namelijk noodzakelijk voor een goede stofwisseling. “Als je minder dan 80 gram koolhydraten per dag eet en daar ook nog bij sport dan krijg je te weinig binnen om lichaamsvet goed te verbranden en zal je stofwisseling vertragen,” aldus Burrell.

2. Je bent moe
Vermoeidheid is een teken aan de wand. Het komt mogelijk door een verandering in je bloedsuikerspiegel. “Dat kan leiden tot hoofdpijn, concentratieproblemen en vermoeidheid,” legt de diëtiste uit.

3. Behoefte aan suiker
Als je net hebt gegeten en nog steeds verlangt naar suiker komt dat mogelijk omdat je maaltijd geen goede balans vormde van de belangrijkste voedingsstoffen. Je kunt er extreme hongergevoelens door krijgen.

4. Problemen met de spijsvertering
Voedingsmiddelen met veel koolhydraten bevatten meestal ook veel vezels. Een vezeltekort kan leiden tot spijsverteringsklachten zoals constipatie.

5. Slechte adem
Je adem kan minder fris gaan ruiken als je koolhydraten vermijdt. “Als onze koolhydraatinname daalt onder een bepaald niveau gaat het lichaam ketonen aanmaken. Dit is een alternatieve brandstof voor de lever en de hersenen gemaakt van opgeslagen vet,” legt Burrell uit. “Ketonen hebben een afwijkende geur en worden afgescheiden via je speeksel.”

 

Bron(nen):   The Independent