Vijf mythes over hardlopen: dure schoenen zijn nutteloos

Op haast religieuze wijze kunnen hardlopers praten over hun loopschema’s, techniek, voeding en schoeisel. Maar kloppen al die semi-wetenschappelijke beweringen wel? Fervent loopster en wetenschapsjournaliste Mariska van Sprundel zocht het uit en ontkracht in de Volkskrant een aantal mythes.

1. De schoenen
Bijna iedereen die serieus hardloopt, komt bij een speciaalzaak terecht voor renschoenen. Daar maakt de verkoper een filmpje van je terwijl je een stukje rent. Hij kijkt dan even moeilijk en besluit dat je speciale zus of zo-schoenen nodig hebt. Anders zou je blessures krijgen. Maar volgens diverse wetenschappelijke studies is dat onzin. Ook Van Sprundel, die naar een bewegingslaboratorium toog, toont het aan: haar enkels en voeten gedroegen zich op dezelfde wijze in de dure schoenen als in de goedkope van Scapino.

2. Blootsvoets
Er is een groep renners die erbij zweert: wil je geen blessures krijgen dan moet je je voet juist op zo natuurlijke wijze laten bewegen. En dat is dus zonder schoenen. Maar ook hier is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Je krijgt niet minder blessures, wel een ander soort, meer aan de achillespees en de kuit.

3. Rekken
Het nut van rekken en strekken is al langer onderwerp van discussie. Ook Van Sprundel zegt dat het niet helpt om je prestaties te verbeteren of de kans op blessures te verminderen. Maar als je het lekker vindt, moet je het vooral blijven doen, vindt ze. Je wordt er wel wat leniger van.

4. Hartaanvallen
Een op de 259.000 lopers krijgt een fatale hartaanval tijdens het lopen, blijkt uit Amerikaans onderzoek. In de meeste gevallen was er sprake van een aangeboren, onontdekte hartafwijking. Voetballers en wielrenners overlijden veel vaker tijdens het sporten. Hardlopers leven gemiddeld zelfs drie jaar langer dan niet-lopers, al komt dat vast ook doordat ze verder gezonder leven.

5. Drinken
Als je pas drinkt als je dorst hebt dan ben je te laat. Het is een wijsheid die mede door de sportdrank-industrie de wereld in is geholpen. Maar te veel drinken is een groter risico dan te weinig als je lang sport. De concentratie natrium in het bloed kan daardoor te laag worden wat vooral slecht is voor de hersenen. Volgens Sprundel kun je ervan uit gaan dat als je geen dorst hebt, je voldoende hebt gedronken.

 

Bron(nen):   De Volkskrant