“Superfoods zijn het toppunt van marketing”

Iedere zoveel tijd raakt er weer een ander besje, zaadje of koolsoort in zwang als ‘superfood': een voedingsmiddel waaraan bijzonder gezonde eigenschappen worden toegedicht. Voedingsdeskundige Patrick Mullie legt uit wat er mis is met dat idee.

“Wetenschappelijk gezien is het onzin om die voedingsmiddelen superfoods te noemen,” begint de deskundige. “Als je ze eet omdat je ze graag eet, doe dat dan gerust, want ongezond zijn ze niet. Maar als je ze eet met de gedachte je gezondheid te verbeteren ben je fout bezig. Superfoods zijn het toppunt van marketing: ze zijn vaak niet lekker of hebben geen smaak, zijn duur, hebben hun nut niet bewezen, maar verkopen wel goed.”

“Er zijn genoeg alledaagse voedingsmiddelen die evenveel vitaminen en mineralen bevatten,” vervolgt Mullie. “Die zijn een stuk goedkoper, maar natuurlijk veel minder sexy. Weet dat de verkoper van superfoods er alle baat bij heeft om jou te doen geloven dat ze gezonder zijn. Laat je daar niet door vangen. Zo is iedereen momenteel gek van quinoa. Dat is een vrij duur product en bevat dubbel zoveel calorieën als aardappelen.”

 

Bron(nen):   HLN