Zo slaap je wél goed: 5 tips van bekende slaapcoach

Iedereen slaapt weleens slecht, maar als het structureel wordt kan het tot grote problemen leiden. Dat weet ook slaapcoach Floris Wouterson. Na jaren onderzoek schreef hij de bestseller ‘Superslapen’.

“Slecht slapen leidt tot vermoeidheid, prikkelbaarheid, concentratieverlies, vergeetachtigheid,” somt Wouterson op. “Het werkt tegen je in je werk en in je relaties. De kans op blessures of ongelukken neemt ook met 40 procent toe.” Op de lange termijn kun je zelfs depressief worden of een burn-out krijgen door te weinig slaap.

De coach van atleten en topmanagers noemt daarom vijf tips om een ‘superslaper’ te worden:

1. Vergeet acht uur slaap
“Als je meent dat je elke nacht acht uur moet slapen, kan dat tegen je werken,” aldus Wouterson. Het leidt tot slaapstress. “Blijf niet liggen. Dat de slaap vanzelf wel komt is een misvatting.” Wel adviseert hij om op dezelfde tijden naar bed te gaan en op te staan en zo je eigen slaapritme te vinden.

2. Geloof niet dat een paar uur slaap genoeg is
Maar een paar procent van de mensen kan structureel toe met maar een paar uur slaap. Wel kun je trainen op tijdelijk minder slapen. Ook kan een hazenslaapje je voor korte tijd energie geven. “Je kan met een powernap van 12 minuten voor twee uur energie opdoen.” Maar op de lange termijn zul je toch echt gewoon langer moeten slapen.

3. Zet kleine stapjes
Wil je beter slapen dan moet je op verschillende terreinen kleine dingen veranderen. Denk aan voeding, slaapritme en beweging. Het belangrijkste is nog wel om te kijken naar je houding ten opzichte van slapen. “Slapen zit tussen de oren,” aldus de expert.

4. Eet goed en leg je telefoon weg
Wees voor het slapengaan voorzichtig met suiker, koolhydraten en alcohol, schrijft Wouterson. Verder adviseert hij, net als veel andere slaapdeskundigen, om je smartphone een paar uur voordat je naar bed gaat niet meer te gebruiken.

5. Laat bedrijven slaap stimuleren
Werknemers die goed slapen zijn productiever en maken minder fouten. “Als werkgever wil je niet in de slaapkamer van je medewerkers komen. Maar slaaptrainingen of slaapfaciliteiten aanbieden kan een prima investering zijn”, weet Wouterson. In Japan is dat volgens hem al heel gebruikelijk.

 

Bron: Business Insider