*

Welingelichte Kringen.nl
VRIJDAG 31 OKTOBER 2014 

Verslaafd aan Facebook? Doe hier de test

"Het is de crack-cocaine van internet: Onweerstaanbaar & verslavend
Door - woensdag 9 mei 2012, 00:00 in categorie: Media

Verslaafd aan Facebook? Geef je het toe? Zit je in de ontkennende fase? Of valt het wel mee?  Echte wetenschappers bemoeien zich er nu mee en komen met een Facebook Verslavings Test.


Facebook is de ‘crack cocaine’ van internet: "Aanlokkelijk en verslavend".
Wat begon als een gezellig platform voor  studenten is een onweerstaanbare plek geworden waar gebruikers onbeschaamd over zichzelf opscheppen. Ze vertellen schaamteloos wat een gewéldig leven ze hebben. Klinkt bekend?

Psychologen zijn niet verbaasd: Wat is er leuker dan over jezelf te vertellen?
Facebook geeft je ook nog eens het idee  dat talloze mensen dolgraag naar je luisteren.
Daar zit de aantrekkelijkheid van Facebook en andere Social Media.
Er zijn onderzoekers die zeggen dat drie dingen voor ons absoluut onmisbaar zijn: Slaap, sex en Facebook.

Onderstaande test noemt steeds Facebook, maar het gaat natuurlijk net zo goed over Twitter, Hyves, LinkedIn etc

Nu dus de vraag:

Ben je verslaafd?

Beantwoord de volgende vragen met ‘bijna nooit’, ‘zelden’, soms’, ‘vaak’ of ‘heel vaak’:

1. Hoe vaak denk je aan Facebook of dat het weer snel wilt gebruiken?
2. Je voelt steeds vaker de aandrang om Facebook méér te gebruiken
3. Je gebruikt Facebook om je persoonlijke problemen te vergeten
4. Je probeerde minder Facebook te gebruiken maar dat is niet gelukt
5. Je wordt onrustig als je Facebook niet mag gebruiken
6. Je zit zo vaak op Facebook dat het en koste gaat van  je schoolwerk of baan

Oplossing:
Je bent verslaafd bij vier of meer keren ‘vaak’ of ‘heel vaak’.
Zit je lager dan ben je niet, pardon nog niet verslaafd.

Facebook: "Twee of drie keer per uur…":

Een hersenscan:
Als je fijn over jezelf zit te praten, worden de hersendelen actief die te maken hebben met genot.
Nog even en hersenonderzokers ontdekken je Facebook-kwab…:



Bron(nen):   Cnet  HuffPost   WSJ
Wil je reageren? Klik hier!