Waarom we steeds op Facebook kijken

Media
vrijdag, 14 november 2014 om 7:59
welingelichtekringen header 1
Geef het maar toe: je kijkt wel acht keer per dag op Facebook. Je bent niet de enige: een paar 100 miljoen mensen - waarschijnlijk meer dan een half miljard - kijken een paar keer per dag of er een nieuw berichtje is. Maar waarom doen we dat? Dat is - uiteraard - uitgezocht. We doen het omdat we ons in wezen heel vaak vervelen. En Facebook zit zo slim in elkaar dat dat iets doet met die verveling. Als iemand heeft gereageerd op jouw berichtje, dan krijg je een melding en ga je even kijken. En als iemand reageert op een berichtje waarop jij hebt gereageerd, dan krijg je ook een melding en ga je ook even kijken. En als je geen melding krijgt dan wil je toch weten of iemand iets leuks heeft geplaatst. Je krijg geen melding, dus gaat toch even kijken. Nir Eyal, een wetenschapper die het fenomeen heeft bestudeerd: "In onze hersenen vormt zich daardoor een patroon: zodra we iets voelen van verveling, dan zeggen onze hersenen: dan moet je kijken op Facebook." En zo brengen we meer en meer tijd door op Facebook. En vervolgens wordt in ons gedrag de reflex gevormd: verveling is gelijk aan Facebook kijken. Facebook is nu 200 miljard waard. Dankzij onze verveling.