Oud-medewerkers zijn kritisch over Vice: “Het zijn net corpsballen”

Mediaplatform Vice is een van de hipste bedrijven onder millennials. Het presenteert zich graag als progressief en maatschappelijk bewust maar achter de mooie idealen gaat een steenhard commercieel bedrijf schuil dat wordt gekenmerkt door ‘haantjesgedrag en machismo’ zoals de Volkskrant schrijft.

#MeToo
Deze week werd hoofdredacteur Casper Sikkema (32) ontslagen, vanwege een #MeToo-claim. Dat is extra pijnlijk, omdat hij eerder bij De Wereld Draait Door nog uitgebreid zijn afkeuring uitsprak over mannen die over de schreef gaan. Het zorgvuldig gecultiveerde imago van Vice heeft al meer deuken opgelopen. The New York Times schreef in december al over het Amerikaanse Vice dat de bedrijfscultuur niet overeenkomt met wat de website wil uitdragen. De krant spreekt van een door mannen gedomineerde machocultuur waar een deel van de vrouwelijke medewerkers zich niet veilig bij voelt.

Feesten
De Volkskrant kreeg ook een melding van een oud-werknemer over seksisme en machtsmisbruik op het Amsterdamse kantoor en besloot met meerdere voormalige medewerkers in gesprek te gaan. Die omschrijven een cultuur van hard werken en hard feesten. Op het kantoor wordt bijvoorbeeld openlijk cocaïne gebruikt. “Op vrijdagmiddag belandden we vaak bij iemand thuis”, vertelt een oud-medewerker. “Dan werd er muziek gedraaid, gedronken en door sommigen ook coke besteld, dat lag daar openlijk op tafel. Op zo’n avond lag Casper bijvoorbeeld een keer met zijn hoofd bij een stagiaire in het kruis, dat was wel een moment waarop ik dacht: jongen, je bent wel de hoofdredacteur.”

Het bedrijf slokt je op, zegt de geïnterviewde tegen de krant. “Je werkt zoveel, dat je geen tijd meer hebt om andere vrienden te zien, het gaat alleen maar over Vice en op een gegeven moment geloof je ook dat er daarbuiten weinig anders is. Het is een beetje alsof je een relatie hebt met een foute man. Je werkt je te pletter en wacht de hele tijd op erkenning, maar die komt niet.”

Studentencorps
Een andere oud-medewerker vergelijkt Vice met het studentencorps. “Ondanks al die mooie video’s en artikelen over diversiteit, feminisme en homo-acceptatie zie je bij het management veel machismo en haantjesgedrag. Het zijn net corpsballen, met hun stoere praatjes en grapjes over de vrouwtjes. Zij hebben het daar voor het zeggen, dat is de norm.”

Marketing
Ook is het bedrijf veel commerciëler dan je op grond van de inhoud zou verwachten. “Het geld komt binnen bij de sales- en marketingafdelingen en het cultuurtje daar sluit niet aan bij het imago dat naar buiten wordt uitgedragen.” De inhoud is ondergeschikt aan de commercie. “Van het geld dat wordt verdiend vloeit slechts een fractie door naar de onafhankelijke journalistiek, de docu’s en reportages waar Vice bekend mee is geworden.”

Bron(nen):   De Volkskrant