Oproep: Coca-Cola neem je verantwoordelijkheid!

Mootz
zondag, 03 maart 2013 om 13:11
welingelichtekringen header 1
De grote spelers in de voedingsindustrie kunnen niet de andere kant op blijven kijken bij zoveel berichtgeving over hoe we zwaarder worden, daardoor grotere kans hebben op verstoring van ons metabolisme en dat weer tot gevolg heeft dat onze kans op diabetes 2 en hart- en bloedvaten stijgt. Afgelopen week was er in PlosOne nog een interessant onderzoek te vinden waaruit blijkt dat als landen meer suiker per hoofd van de bevolking consumeren de kans op diabetes 2 toeneemt. Om precies te zijn: voor elke 150 kcal aan suiker meer neemt die. 150 kcal aan suiker? Dat is ongeveer wat er in een blikje Coca Cola aan energie door suiker zit. Coca Cola is dan ook een van de bedrijven die daarvoor onder vuur liggen. De morele druk op het bedrijf neemt toe. Pak je verantwoordelijkheid, werk mee en zorg dat er minder suiker geconsumeerd wordt en leer onze kinderen alsjeblief niet op zo´n jonge leeftijd dat het normaal is om elke dag een blikje Cola (of meer) te drinken. Een maand of twee kwam de reactie van het bedrijf en werd een nieuwe aanpak geïntroduceerd om te laten zien dat de maker van Coca Cola wel degelijk zijn verantwoordelijkheid wil nemen. De nadruk kwam te liggen op de eigen keus en verantwoordelijkheid van mensen om Coca Cola te drinken. De vraag is natuurlijk of mensen die biologisch zo in elkaar zitten dat ze gemakkelijke energie naar binnen slaan als het beschikbaar is zodat ze tijden van schaarste kunnen overleven, wel echt kiezen. Ze vinden van nature suiker zo lekker omdat het net als vet een goede bron voor reserve-energie is. D aarom is het leven in een omgeving met een overvloed aan suikeraanbod een wel erg grote uitdaging. Maar misschien moeten we daar dan maar even overheen stappen als Coca Cola bereid is iets positiefs bij te dragen aan de preventie van de diabetesepidemie. Vorige week keek ik naar de Amerikaanse zender ABC die de Oscarceremonie uitzond. Een uitzending van 4 uur bekeken door miljoenen mensen. De reclameblokken in dat programma zijn erg populair en mateloos duur. Daar zag ik ook de nieuwe advertentiestijl van de grootste suikerleverancier. Er kwam een blikje Cola in beeld met daarbij in duidelijk leesbare cijfers 160 kcal. Goede voorlichting en dus een verbetering zou je zeggen. Maar wat is 160 kcal? Je zou dan dus het liefst horen dat dagelijks 160 kcal aan energie door suiker boven op wat je al eet op een dag een toename van 1 procent kans op diabetes geeft. Maar nee, zo heeft Coca Cola zijn campagne niet opgezet. In plaats daarvan is de boodschap: 160 kcal extra? Wat een feest, want wat kun je daarmee voor leuke dingen doen om kwaliteitstijd in je leven te hebben. Tien minuten rennen met je vrienden, samen lachen, een vreugdedansje maken. De volgende ochtend in de gym let ik eens op de cijfers die me vertellen hoeveel energie ik gebruik met mijn inspanning. Na 25 minuten op de stapmachine en 20 minuten op de loopband ben ik drijfnat en heb ik eindelijk 160 kcal verbruikt. Nee, met een vreugdedansje met mijn vrienden had ik dat niet gered.
De boodschap lijkt verdorie wel omgedraaid. Je wordt als consument niet gedwongen na te denken of je die 160kcal wel wilt kiezen, maar je wordt verlokt om Cola te drinken, niet alleen omdat je het lekker vindt en daarom kiest, maar ook omdat het extra energie geeft voor kwaliteit van leven.