*

Welingelichte Kringen.nl
DINSDAG 21 OKTOBER 2014 

Serie Auto & Alternatieve brandstof deel 4: de laverende lastwagen

Serie Auto & Alternatieve brandstof deel 4: de laverende lastwagen
Door - woensdag 17 oktober 2012, 15:58 in categorie: Mootz

De serie ‘Auto & Alternatief’ gaat in op de mogelijkheden van milieuvriendelijke brandstoffen of andere alternatieven voor voertuigen. Denk aan bussen die op groengas rijden, vrachtwagens op biodiesel en auto’s op bio-ethanol.

Dit is deel 4 van de serie: de laverende lastwagen.

U ziet ze door de binnensteden laveren, op weg om uw boodschappen bij de supermarkt af te leveren, tijdens de spits staan ze kop-aan-kont in de file en hun chauffeurs halen met gemak 100.000 km per jaar. Ja, de laverende lastwagen, beter bekend als de vrachtwagen voor binnenlandse distributie, komt u dagelijks overal tegen. En dat is maar goed ook, want ‘zonder transport staat alles stil’.

Toch zijn deze voertuigen niet zaligmakend. Oude modelletjes stinken en maken herrie. Ze zijn groot, hebben een gevaarlijke dode hoek en zijn verantwoordelijk voor het verbruik van veel diesel. Kan dat nou niet anders?

Als u als chauffeur op de laatste bedrijfsautoRAI was, dan heeft u de bui al zien hangen. Bijna alle leveranciers kwamen met groene wagens. Eens het imperium van de mooie zware diesels, deden de standhouders er nu alles aan om je te doen geloven dat groen en milieuvriendelijk en schoon is wat het hartje van de chauffeur begeert. Arme echte mannen met dieselolie in hun aderen…

Maar het kan dus en een heel aantal transporteurs zijn al op de goede, of in ieder geval groene, weg.

Allereerst wat je niet verbruikt, hoef je ook niet in te kopen: oftewel hoe zuiniger hoe beter. Natuurlijk leren vrachtwagenchauffeurs steeds beter zuinig te rijden, maar ook de, door sommigen verguisde, Langere en Zwaardere Vrachtautocombinatie, LZV, doet wonderen voor de efficiëntie. Ze besparen ruim een kwart van de CO2 uitstoot (wat evenredig is met het dieselverbruik). En ze besparen ook nog eens 20% aan kosten.

Dan zijn er de alternatieve brandstoffen. Een trend van de laatste jaren cq. maanden is de zogenaamde dual-fuel oplossing. Dit is een vrachtwagen die op twee brandstoffen tegelijkertijd rijdt. Omdat dit nog niet in de wet is toegestaan, loopt er een pilot project waaraan meerdere transporteurs, fabrikanten, verladers en andere meedoen: Truck van de Toekomst. Er wordt met deze vrachtwagens niet alleen op diesel, maar ook op vloeibaar gemaakt methaangas gereden (LNG). Bij voorkeur is dit gas gemaakt van biogas, zodat het volledig hernieuwbaar te produceren is.

Met nog maar één echt openbaar tankstation in Zwolle, en een aantal stations op particulier terrein, nog niet overdreven bereikbaar. Maar naar verwachting zullen er ook tankstations in de regio’s Tilburg, het Westland, Zaanstad en Duiven gerealiseerd worden op afzienbare termijn.

Om echt een stap in groen rijden te maken, moet uiteindelijk de diesel natuurlijk ook hernieuwbaar, en zonder nadelige gevolgen voor de voedselvoorziening, geproduceerd worden. Afwachten of we die ontwikkeling op de volgende bedrijfsautoRAI zullen zien…



Bron(nen):   Bron Afbeelding     
Wil je reageren? Klik hier!