*

Welingelichte Kringen.nl
ZONDAG 21 DECEMBER 2014 

Zo voer je campagne in Amerika: Van deur naar deur

'Tell them you are from Holland"
Zo voer je campagne in Amerika: Van deur naar deur
Door - maandag 22 oktober 2012, 11:54 in categorie: Mootz

Knocking doors for Romney & Obama

‘Hi, I’m Feya, I’m from Israel and I’m here to support Barack Obama. This election is not only about the United States, it’s about the world, and for me personally the Middle East.’ Feya is lid van de Israëlische vredesbeweging, studeerde aan MIT in Boston en werkt nu al maanden voor Obamacampagne in Virginia. Virginia, de allerbelangrijkste battle state op ’t lijstje van de Obamacampagne. In 2008 won Obama de staat met 200.000 stemmen verschil. Obama investeert hevig in de staat, samen met Florida en Ohio de belangrijkste ‘musthaves’. Bij winst in Virginia wint Obama vrijwel zeker de verkiezingen, is de gedachte in het Obama-kamp.

Feya is de grassroots organizer in de Obamacampagne. Ze werd afgelopen jaren opgeleid door Mitch Stewart, de grassrootsman van de landelijke campagne. We ontmoeten haar in een woonhuis in een arme, zwarte buurt van Richmond. Daar geeft ze ons een korte introductie doorknocking inclusief rollenspel: ‘Tell them you’re from Holland. If you came all the way from Holland to help, they realize that they have to make the effort to vote.’ De Obamacampagne werkt door de hele staat vooral uit woonhuizen: het maakt de campagne menselijker, toegankelijker en goedkoper. Samen met Karen laat ze zien hoe we Obamasupporters moeten overtuigen zich te registreren om te kunnen stemmen (vandaag sluit de registratie) en hoe het campagneteam ze kan helpen om ook echt te gaan stemmen. Het is de grote zorg van het Obamateam: how to get out the vote? Als alle Obamastemmers uit 2008 dit keer weer gaan stemmen is de kans 90% dat hij wint.

Karen, 45, gaf haar carrière op om vrijwilliger te zijn bij de Obamacampagne. ‘These are the most important elections in my lifetime,’ zegt ze tegen de groep BKB Academie studenten. ‘Obamacare, women issues, social welfare, they’re all at stake here. We need to win this.’ Karen en Feya laten zien in wat voor situatie de doorknockers straks terecht kunnen komen: zwarte families die voor kinderen en kleinkinderen zorgen, geen tijd zeggen te hebben om te stemmen, nog niet geregistreerd zijn. Er zijn gedetailleerde handleidingen die uitleggen hoe vrijwilligers deze groepen kunnen overtuigen toch te gaan stemmen op 6 november. De gedetailleerdheid van de grassrootscampagne is indrukwekkend. Per adres is bekend wie er vorige keer gestemd heeft, wie zich nu al geregistreerd heeft, en waar mensen moeten stemmen en dat is nog lang niet alles.

 

Voor mensen die nog niet geregistreerd zijn gaan er registratieformulieren mee. Er kan samen met de bewoners een ‘stemplan’ gemaakt worden waarbij mensen zelfs met auto worden opgehaald en thuisgebracht. Bovendien wordt er samen met de bewoners een pledge-to-vote-card ingevuld die ze op 5 november ter herinnering op de deurmat ontvangen. ‘Het planten van dit zaadje,’ legt Feya uit, ‘zorgt ervoor dat mensen visualiseren hoe en wanneer ze gaan stemmen. Onderzoek wijst uit dat mensen zo eerder geneigd zijn ook echt te gaan op 6 november. En dat maakt in een battle state als Virginia echt het verschil.’

Rollenspel tussen Karen (links) en Feya op Obamakantoor.

De Obama-operatie

Nadat we de BKB Academie bij het Obamakantoor hebben achtergelaten bezoeken we de ‘Victory Office’ van waaruit de Mitt Romneycampagne (en de Senate- en House-campagne) wordt gecoördineerd. Waar de Obamacampagne wordt gevoerd vanuit woonhuizen in arme en middleclass-wijken bevindt het Romneykantoor zich in een groot pand in een sjieke buitenwijk van Richmond, Henrico.

Het is er stil, iedereen is er op uit om stemmen te werven. Aan de muren stafkaarten van heel Richmond en omgeving. Ook hier wordt haarfijn uitgeplozen welke kiezer wanneer moet gaan stemmen om de overwinning te behalen. Er lopen mensen in en uit om Romney/Ryan signs voor in de tuin te halen. Aan een tafel zitten zestienjarige scholieren, ze moeten vanuit school verplicht voor een van beide campagnes 20 uur vrijwilligerswerk doen. Door bijvoorbeeld te phonebanken om mensen te overtuigen om op Romney te stemmen. Op tafel liggen stickers in alle soorten en maten. Tommy Ewing vertelt ons alles over de imponerende campagne. Er zijn 27 Romneykantoren in de staat (Obama heeft er rond de 20), en 600 mensen (los van de vrijwilligers) coördineren de campagnes door de hele staat. De campagne voert zo’n 50.000 telefoongesprekken per dag met potentiële kiezers (Obama doet ongeveer hetzelfde). Aan het einde van de campagne hoopt het team 5 miljoen mensen gesproken te hebben (er wonen 8 miljoen mensen in de staat).

Scholieren doen hun maatschappelijke stage.

Operatie Romney

Tommy (rond de 25 jaar oud) werkt al jaren in verschillende Republikeinse campagnes in Virginia. We bestoken hem met vragen over de staat van de campagne. Net als de andere vrijwilligers in het kantoor vindt Tommy dat Obama het land hard in de rand van de afgrond heeft geduwd de laatste jaren. Sinds het voor Romney zo goed verlopen debat anderhalve week geleden merkt Tommy dat er een steeds grotere groep mensen zich wil inzetten voor de campagne. Alle doelen die de campagne in het begin stelde zijn gehaald, en worden naar boven bijgesteld.

Obama signs

Op het jaarlijkse Richmond Folk Festival ’s avonds langs de James River ontmoeten we alle BKB Academici die als vrijwilligers hebben geholpen bij de campagnes. De verhalen van hun campagne-ervaringen zijn overweldigend en totaal tegengesteld. Waar de Romneyvrijwilligers langs de deuren gingen in een villawijk kwamen de Obamavrijwilligers in een bij nacht no-go-wijk terecht waar vervallen huizen, dronken of verslaafde mensen en armoede het beeld bepalen. Romney-doorknockers vertellen ons over de motivatie van de Romney kiezers. Ze zijn stuk voor stuk vooral anti-Obama. ‘He had his chance’. Sommige reacties zijn schokkend, tot een doodswens aan toe. De meeste inwoners gaan stemmen en zijn er vast van overtuigd dat Romney de nieuwe president van de USA wordt.

Campagnemateriaal Romney

De Obamavrijwilligers zijn stuk voor stuk geschokt door de enorme armoede en uitzichtloosheid in de zwarte wijk van Richmond. Dronken en verwaarloosde mensen doen de deur open. Sommige mensen zijn fellons (vaak veroordeeld voor een geweldsmisdrijf). In Virginia mogen zij nooit meer stemmen – wat door velen wordt gezien als een ronduit racistische maatregel. Iedereen begroet de BKB Academie met groot enthousiasme en ongeloof. ‘You came all the way from Amsterdam to get us to vote?’. Uiteindelijk worden in een paar uur 55 mensen extra geactiveerd en geregistreerd om te gaan stemmen op 6 november, een geweldig resultaat aldus de Obamacampagnemedewerkers.

Terug in het woonhuis wat dienst doet als Obamakantoor vraagt Karen de BKB-vrijwilligers even te gaan zitten. ‘Close your eyes and think about November 6. Wherever you are, you are watching the results coming in. You look at the Virginia results. It’s very close. You see the different precincts reporting. It is too close to call. Then you see the results from Richmond coming in. Richmond South is last; it’s the place where you’ve just been knocking on doors. The votes are counted. Richmond makes the difference: Obama wins the state with 55 votes difference. Obama wins the election. Then you know: you made the difference. It’s you that made these people cast their votes. It’s your energy and enthusiasm that made Obama win a second term.‘

Deze column verscheen eerder op BKBCampaignWatch