Wetenschappers ontdekken per ongeluk enzym dat plastic opeet

Klimaat, natuur en milieu
door Admin
dinsdag, 17 april 2018 om 9:43
Die gigantische hoeveelheid plastic die we als mensheid produceren, we vinden er maar geen oplossing voor. Maar mogelijk hebben Britse en Amerikaanse wetenschappers iets gevonden: een enzym dat sneller dan welke bacterie dan ook het plastic opeet. Dat staat in een rapport van de universiteit van Portsmouth. Het enzym zou plastic kunnen recyclen dat er anders honderden jaren over doet om af te breken. Het was een toevallige ontdekking van de onderzoekers. Ze bestudeerden namelijk de structuur van een enzym dat pet (polyethyleentereftalaat) oplost. Daarna pasten ze het enzym aan om er achter te komen hoe het zich zou ontwikkelen. Toen bleek dat het pet, dat onder meer in drinkflessen zit, sneller kan afbreken dan wat dan ook. Nu willen de wetenschappers het enzym geschikt maken om op grote schaal plastic te kunnen verwerken. “Deze onverwachte ontdekking geeft aan dat er nog ruimte is voor een verdere verbetering van deze enzymen”, aldus professor John McGeehan van de universiteit van Portsmouth.
Bron(nen): HLN