Trend hippe functienamen waait over naar Europa

Samenleving
vrijdag, 15 januari 2016 om 14:56
11833e635191715eb4747729df8b49a7 1452590932
Wat ben je liever: Een 'techsupportmedewerker' of ‘genius'? Waarschijnlijk dat laatste, want dat heeft wat meer schwung. De trend om functienamen te verhippen is over komen waaien uit Silicon Valley. Recruiters zoeken waarschijnlijk niet op 'guru', maar toch komt op LinkedIn 48.000 guru's tegen. Gevonden zijn 'marketing guru', net als 'people guru' en zelfs 'love guru' - de laatste is overigens geen Indiase sekteleider maar een dating coach. Er zijn ook opvallend veel ninja's te vinden: 'smiles ninja', 'time attendance ninja' en 'media sales ninja'. Verder werden er veel 'wizards' aangetroffen, net als 'Jedi's' en 'rockstars'. Functieomschrijvingen zijn al eeuwenoud. Vroeger waren ze vooral bedoeld voor intern gebruik, maar sinds de jaren negentig moesten functieomschrijvingen ook voor de buitenwereld goed klinken. Creatieve start-ups braken vervolgens met de klassieke omschrijvingen en gingen fantasievoller te werk, mede omdat tegenwoordig iedereen bijzonder wil zijn en zeker ook een bijzondere baan wil hebben. En er waren sinds de komst van internet natuurlijk ook nieuwe banen die een omschrijving moesten krijgen, liefst zo kek mogelijk. Zo ontstonden er 'Chief Visionary's', 'Chief Happiness Officers' en 'Ambassadors of Buzz'. Andere nieuwe omschrijvingen: Director of First Impressions - Receptioniste Director of Human Capital - HR Director Wizard of Lightbulb Moments - Ideeënman Ambassador of buzz - Communicatiemedewerker Beverage Dissemination Officer - Barkeeper Dream Alchemist - Hoofd creativiteit   Zie meer gekke functienamen en een leuke test bij .
Bron(nen): NRC