Ophef over SIRE-spotje: Ineens klommen alle vrouwen vroeger in bomen. In een vieze broek

Samenleving
woensdag, 26 juli 2017 om 12:17
welingelichtekringen header 1
De SIRE-reclame 'Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?' is veel mensen tegen het zere been. In een tijd waarin alles en iedereen genderneutraal moet worden zo'n spotje uitbrengen, je moet het maar durven. Rolbevestigend, stigmatiserend en oubollig, wordt de campagne genoemd. Vrouwen buitelen over elkaar heen met verhalen over hoe graag ze zelf vroeger in bomen klommen, hutten bouwden en voetbalden op het plein. Natuurlijk doen meisjes dat en jongens zullen heus ook wel eens met poppen spelen. Maar we moeten niet doen alsof verschillen niet bestaan. De hersenen van meisjes en jongens ontwikkelen zich simpelweg anders. Psychologie Magazine schrijft: 'Het ongeëmancipeerde karakter van het brein blijkt uit voorgeprogrammeerde actieprogramma’s. Het brein ‘dwingt’ jongetjes ertoe te rennen, te springen, in bomen te klimmen en met stenen te gooien. Verder is het jongensbrein van ­nature conceptueel sterk: al op jonge leeftijd fröbelen jongens van lucifersdoosjes en elastiekjes een geweer in elkaar.' Het brein van meisjes heeft een ‘sociaal actie­programma’: vanuit de wieg zijn ze al bezig met het uiten en duiden van emoties. Jelle Jolles, hoogleraar ‘Hersenen, gedrag en educatie’ aan de Vrije Universiteit Amsterdam stelt in het tijdschrift: "Jongetjes zijn vaak onrustig, druk en agressief van aard. Daar kunnen ze niks aan doen, maar leraren, zeker juffen, vinden dat vervelend. Niet zelden wordt jongetjes onterecht een adhd-etiket opgeplakt en krijgen ze een te laag schooladvies." Je kunt vinden dat meisjes ook wedstrijdjes moeten doen, wie het eerst boven in een boom zit en dat jongens met poppen moeten spelen. Maar wat als meisjes nou liever appels plukken uit die boom en jongens liever een poppenhuis bouwen? En wat als die laatsten daar nu steeds geen kans voor krijgen, omdat mama het getimmer te veel lawaai vindt en liever heeft dat haar zoons lekker gaan kleuren? Misschien is een overheidscampagne dan niet zo'n slecht idee. Wie weet, motiveert het meisjes ook om wat vaker naar buiten te gaan.