Hoe techbedrijven je bewust verslaafd maken aan je smartphone

Wereldwijd zijn 280 miljoen mensen verslaafd aan hun smartphone. De aandachtsspanne van de gemiddelde mens is nog 8 seconden, een goudvis zit op 9. En Steve Jobs verbood zijn kinderen de iPad te gebruiken, omdat hij het te verslavend vond. Adam Alter, professor marketing en psychologie aan New York University, schreef het populaire boek ‘Superverslavend’ over hoe technologiebedrijven ons afhankelijk maken van hun producten. Het Belgische Humo sprak met hem.
 
Verslaafd
Alter dreunt direct de feiten op: “In één studie meldt 60 procent van de deelnemers dat ze tientallen tv-afleveringen na elkaar bingewatchten, ook al hadden ze zich voorgenomen om veel eerder met kijken te stoppen. En 59 procent zei dat ze afhankelijk waren van socialemediasites en dat die afhankelijkheid ze ongelukkig maakt. De helft van die mensen zei dat ze die websites minstens één keer per uur moest checken, anders raakten ze onrustig, geagiteerd en konden ze zich niet meer concentreren.”
 
Afgestompt
Allemaal verslavingsverschijnselen, die schadelijk zijn, stelt de professor. “Dat kan fysiek zijn, omdat het ons op de bank houdt en we er minder door gaan bewegen. Psychologisch, omdat het ons concentratievermogen afstompt. Financieel, omdat er mensen zijn die zoveel geld uitgeven aan spelletjes dat ze nauwelijks nog iets overhouden voor voedsel en basisbehoeftes. Maar het speelt vooral sociaal. Zeer veel mensen hebben erover getuigd dat ze, omdat ze hun smartphone en hun tablet zoveel aandacht schenken, ondervinden dat de band met hun geliefden, hun familieleden en hun vrienden minder sterk en innig is geworden.”
 
Selectief doof
Technologiebedrijven weten donders goed waar ze mee bezig zijn, legt Alter uit. “Google had vroeger een productfilosoof in dienst: Tristan Harris. Hij dacht na over de impact van nieuwe Googleproducten op de wereld. Daarover getuigde hij later: ‘Als ik op vergaderingen tegen mijn superieuren zei: ‘Dit lijkt een goed idee, het zal ons geld opleveren, maar het zal het leven van véél mensen ook een stuk erger maken,’ dan was iedereen ineens selectief doof. Men keek heel bewust de andere kant op.”
 
Lui
Het grootste nadeel is misschien wel dat we lui worden. “We vinden het moeilijker om nog ergens tijd in te investeren, om bijvoorbeeld te leren schaken, om te leren hoe je een gesprek gaande houdt… Daarom gaan we ons ook steeds sneller vervelen.” Het probleem speelt niet alleen bij jonge mensen. “Onderzoek toont aan dat veel jongeren teleurgesteld zijn in hun ouders, omdat die tijdens het avondeten bijvoorbeeld meer bezig zijn met hun smartphone dan met hun familie.”

Maar er is wat aan te doen: Afkicken. Leg op gezette tijden je smartphone weg, zet hem in de vliegtuigstand en ga wat fijns doen met je familie en vrienden.
 

Bron(nen):   Humo