Wetenschappers bewijzen: één Facebook-like is genoeg om je koopgedrag te beïnvloeden

Tech, AI, auto
dinsdag, 14 november 2017 om 11:28
welingelichtekringen header 1
Bedrijven hebben maar heel weinig informatie nodig om je op Facebook een advertentie voor te schotelen waar je veel vaker op zult klikken. Één enkele like is voldoende. Dat blijkt uit een advertentiecampagne van Britse en Amerikaanse wetenschappers. Zij richtten hun advertenties op meer dan 3,5 miljoen Britten, voornamelijk vrouwen van 18 tot 40 jaar. De onderzoekers kwamen erachter dat specifieke Facebook-likes erop wezen dat de betreffende gebruiker bijvoorbeeld introvert of juist extravert is. Ze richtten dus hun advertentie op het persoonlijkheidstype dat het beste bij het product paste. De campagne verhoogde het aantal kliks op advertenties voor schoonheidsproducten en gaming-apps met 40 procent in vergelijking met niet gepersonaliseerde advertenties. De verkoopcijfers stegen zelfs met 50 procent. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd voor anonieme bedrijven, moet duidelijk maken hoe zelfs de kleinste uiting van een voorkeur online kan worden gebruikt om menselijk gedrag te beïnvloeden. "We wilden bewijzen hoe goed psychologische 'targeting' werkt om beleidsmakers en de bevolking er van te overtuigen hoe groot de invloed is van online advertenties. We tonen hiermee aan wat er mogelijk is door Facebook-likes te analyseren. Daarmee kunnen we al je koopgedrag beïnvloeden," aldus Sandra Matz van Columbia Business School. "We gebruikten één enkele Facebook-like per persoon om te beslissen of diegene introvert of extravert is. Dat is de minimale hoeveelheid informatie die je kunt gebruiken om een conclusie te trekken. En toch zien we al zo'n duidelijk resultaat als het gaat om het aantal keer dat mensen op een advertentie klikken." “Het matchen van de advertenties met het persoonlijkheidstype van mensen leidde tot 54 procent hogere verkoopcijfers," schrijven de onderzoekers in het Amerikaanse vakblad . "Ik was verrast dat we zo'n groot effect kregen met zo weinig informatie," zegt Matz. "Je kunt je voorstellen dat het effect nog veel groter is als je het volledige Facebook-profiel van iemand gebruikt."
Bron(nen): The Guardian