Facebook gebruikt nieuwe chatcamera Portal wel degelijk voor advertenties

Enkele weken geleden lanceerde Facebook de nieuwe videochatcamera Portal. Toen benadrukte het sociale netwerk nog dat het geen data verzamelde via de nieuwe dienst. Nu moet Facebook die claim intrekken. De informatie die binnenkomt via de ‘smart speaker’ wordt wel degelijk gebruikt voor gericht adverteren.

Portal is een slimme speaker die door je stem kan worden geactiveerd en ook videobellen faciliteert. Facebook verzekerde dat er via Portal geen data zouden worden verzameld, zelfs niet op het gebied van app-gebruik, zoals het feit dat je naar Spotify luistert.

Nu moet Facebook terugkomen op deze bewering. “Portal voice calling is gebouwd op de infrastructuur van Messenger dus wanneer je met Portal belt, verzamelen we dezelfde informatie als die we verzamelen met andere Messenger-diensten,” aldus een woordvoerder.

“We gebruiken deze informatie mogelijk om de advertenties te verbeteren die we je tonen op onze platforms. Andere algemene gebruikersdata, zoals het gebruik van apps zetten we mogelijk eveneens in om onze adverteerders te informeren.”

In het promotiemateriaal van Portal benadrukt Facebook juist steeds hoe veilig de dienst is. Portal is ontworpen met ‘de privacy en veiligheid van de gebruiker in het hoofd,’ zo klinkt het op de website. Daar is dus niets van waar.

Bron: The Independent