vrijdag 10 februari 2012
voorpagina politiek economie samenleving media wetenschap opinie boeken cultuur
minder lezen, meer weten

Water als wondermiddel tegen overgewicht?
donderdag 2 september 2010
Door: Chantal Caes
Categorie: Wetenschap

De meest eenvoudige onderzoeken zijn soms de interessantste. Een team onder leiding van Dr. Brenda Davy, voedingsdeskundige bij de Virginia Tech universiteit, heeft via een 12 weken durende gecontroleerde studie aangetoond dat water drinken voor de maaltijd leidt tot gewichtsverlies. Deze week presenteerde ze de resultaten van het vervolgonderzoek tijdens een bijeenkomst van de American Chemical Society in Boston.

De onderzoekers verdeelden 48 mensen in de leeftijd van van 55 tot 75 jaar in twee groepen. De ene groep kreeg de opdracht om een halve liter water te drinken voor iedere maaltijd (drie keer per dag). De anderen kregen deze instructie niet. Voorafgaand aan het onderzoek gebruikten de deelnemers 1800 tot 2200 calorieën per dag. Bij het begin van het onderzoek werd de calorie-inname van vrouwen teruggebracht tot 1200 calorieën per dag en bij mannen tot 1500. Na 3 maanden waren de waterdrinkers gemiddeld 7kg afgevallen en de niet-waterdrinkers 5kg. En - misschien nog belangrijker - het effect was van lange duur. In de daaropvolgende 3 maanden mochten de deelnemers eten en drinken wat ze wilden. De waterdrinkers bleven spontaan water drinken voor de maaltijd en bleven langzaam maar zeker afvallen (ook al was het maar 700g in een jaar tijd), terwijl de anderen hun oude gewicht terug kregen.

Maar kraai niet te vroeg victorie: uit eerder onderzoek van Dr. Davy (gepubliceerd in Nature) bleek dat er bij ouderen een verband is tussen waterconsumptie en gewichtsverlies, maar niet bij jongeren. Ook is niet zeker of het werkt als je het niet combineert met een dieet met heel weinig calorieën. En tenslotte moet je voorzichtig zijn met de overmatige consumptie van water (en andere dranken die water bevatten). Twee en een halve liter is zowat het maximum, anders kun je een watervergifting krijgen (medicalfacts).

Bronnen: The Economist, Nature, Medical Facts

  < 
    
 > 

Meer berichten:

Reacties (8)
Water vult de maag dus het hongergevoel is eerder verdwenen.
Geplaatst op: vrijdag 3 september 2010 | Door: Ronald|

Dat zou je kunnen denken. Maar de opzet van het onderzoek sluit die factor uit.
Geplaatst op: vrijdag 3 september 2010 | Door: Ik ben te dom voor Mensa maar Ronald niet

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: dinsdag 7 september 2010 | Door: yueyan

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: dinsdag 7 september 2010 | Door: yueyan

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: dinsdag 7 september 2010 | Door: yueyan

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: dinsdag 7 september 2010 | Door: yueyan

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: dinsdag 7 september 2010 | Door: yueyan

Weggewikt door de redactie.
Geplaatst op: vrijdag 17 september 2010 | Door: kellygreen



Reageren

Om te kunnen reageren moet u zich eerst hier registeren.
Reacties die niet voldoen aan de huisregels worden verwijderd.

Wachtwoord   

Vink aan als u niet wilt dat uw emailadres gepubliceerd wordt

foto
Waarom we maar beter iedere dag alcohol kunnen drinken
Een huidig experiment heeft uitgewezen dat we creatiever zijn als we dronken zijn. Bij deze creativiteitstest, de [...]

foto
Waarom wilskracht belangrijk is, en hoe het te krijgen
Wilskracht is een mentale spier die je kunt trainen. Mensen die dat doen leiden vaker een succesvol en gelukkig leven. [...]

foto
De gletsjers smelten helemaal niet heel snel weg
De laatste jaren waren er veel alarmerende berichten: de gletsjers zouden razendsnel bezig zijn te  verdwijnen met [...]

foto
De vrolijke kant van dyslexie
Over dyslexie wordt doorgaans gesproken in sombere tonen, vooral door ouders die menen dat hun Japie faalt als gevolg [...]

foto
Laat je peuter met z'n handen eten: dat voorkomt obesitas
Peuters die de kans krijgen om met de vingers te eten hebben meer kans om een gezond eetpatroon en een gezond gewicht [...]

foto
Bier is gezonder dan wijn
Vaak wordt beweerd dat het drinken van 1 of 2 glazen wijn per dag goed is voor de gezondheid. Nu is echter aangetoond [...]
De Koppensneller
Meldpunten voor Limburgers, Belgen en gezellige Polen (22:29) De Volkskrant

De werkgelegenheid gaat volledig over de kop (18:15) Welgeld

FBI geeft dossier over Steve Jobs vrij (17:38) Bloomberg

'Stemmingmakerij' PVV wekt alom woede (11:58) BN De Stem

Twintigjarige 'wonderinvesteerder' Alexander Mans, blijkt een eerste klas brokkenpiloot met een levendige fantasie. (09:31) Follow the Money

Raad van Commissarissen van Ajax stapt 'vrijwillig' op (08:55) Powned

Greek minister heads to Brussels with incomplete bailout deal (08:51) Reuters

'CDA is blut en schrapt mogelijk najaarscongres' (17:29) Elsevier

Aandeelhouders Ahold dagvaarden Deloitte (14:35) Welgeld

Na dooi in het weekeind keert de winter volgende week weer terug (13:56) de Telegraaf

Tip en volg ons!
VoorpaginaArchiefOver onsContactAdverteren Huisregels RSS-FeedPDAIPhone
Laatste wijziging: Fri, 10 Feb 2012 16:12:15 +0100 (Fri, 10 Feb 2012 15:12:15 GMT)
Pagina gegenereerd: Fri, 10 Feb 2012 16:12:15 +0100 (Fri, 10 Feb 2012 15:12:15 GMT) 
Procestijd pagina: 0.363 sec.