De vijf meest bijzondere ontdekkingen van de week

door anp
zondag, 16 februari 2014 om 15:18
Vijf bijzondere ontdekkingen deze week, die vast nog eens van pas komen, bijvoorbeeld als je door een krokodil achterna gezeten wordt: 1. Krokodillen kunnen in bomen klimmen: dacht je altijd dat je hoog van de grond veilig was voor een krokodil, dan zou je weleens bedrogen uit kunnen komen. Krokodillen blijken namelijk in bomen te kunnen klimmen. En niet zo’n beetje ook: de onderzoekers troffen ze soms wel vier meter boven de grond aan. 2. Baby-DNA geeft informatie over de origine van de eerste Amerikanen: het DNA van een baby die ongeveer 12.600 jaar geleden begraven werd in wat nu Montana is, laat zien dat de eerste Noord-Amerikanen afstammen van mensen die vanuit Azië naar de Nieuwe Wereld kwamen. 3. Vondst van fossielen: Onderzoekers in Canada hebben een bijzondere vondst gedaan, een grote collectie fossielen die diepgaand inzicht geven in prehistorisch leven. The plek in Kootenay National Park zou wel eens een van de rijkste schatkamers kunnen zijn die ooit ontdekt is. 4. De werkelijke bron van de rivier de Amazone: het is al een eeuwenlang een discussie waar de Amazone begint. Onderzoekers zeggen dat het een andere rivier in Peru is dan men tot nu toe dacht, waardoor de Amazone nog langer wordt. 5. Gekke mieren met een geheim wapen: gekke mieren, in het Engels ‘crazy ants’ genoemd om hun willekeurige bewegingen als ze verstoord worden, hebben een geheim wapen tegen de vuurmieren. Ze zijn in het voordeel omdat ze een ingebouwd tegengif hebben tegen het gif van hun vijand.