Uitstelgedrag zit in je genen

donderdag, 10 april 2014 om 10:44
Sommige mensen stellen altijd alles uit, terwijl anderen netjes direct beginnen met hun werk. Onderzoekers hebben ontdekt dat dit genetisch bepaald is. Uitstelgedrag blijkt gekoppeld aan impulsiviteit. Uit onderzoek onder identieke tweelingen kwam naar voren dat uitstelgedrag net als impulsiviteit erfelijk is. Sterker nog, er is een complete genetische overlap tussen de twee eigenschappen. Waarschijnlijk is uitstelgedrag een evolutionair bijproduct van impulsiviteit, dat in de moderne wereld veel meer zichtbaar is dan vroeger. Ook hebben uitstelgedrag en impulsiviteit grote genetische overeenkomsten met de capaciteit om doelen te halen. De onderzoekers kijken nu in hoeverre uitstelgedrag en impulsiviteit zijn gerelateerd aan allerlei andere cognitieve vaardigheden, zoals controle en probleemoplossend vermogen. Evolutionair gezien is impulsiviteit makkelijk te verklaren. Voor onze voorouders was het handig om geneigd te zijn directe beloningen te zoeken, aangezien de volgende dag onzeker was. Uitstelgedrag is veel recenter ontstaan. In onze maatschappij zijn lange termijndoelen steeds belangrijker geworden. Als we impulsief zijn en snel afgeleid dan gaan we dingen uitstellen. Bron: Science Daily