Grootse prestatie: ontstaan van heelal in beeld

donderdag, 08 mei 2014 om 14:02
Voor het eerst brengt een computermodel de ontwikkeling van het heelal tot in detail in beeld. Het filmpje is prachtig en leert je in vier minuten een heleboel over het ontstaan van ons universum. Vooral bijzonder is dat het model als eerste laat zien hoe de door het heelal zwevende donkere materie na miljoenen jaren samen klontert en zo het prilste begin vormt van de eerste sterrenstelsels. De donkere materie verandert langzaam in zichtbare materie, waar uiteindelijk sterren, planeten en leven uit voortkomen. De hoofdonderzoeker zegt hierover: ,,Als je geen donkere materie in het model betrekt, lijkt het nooit echt op het heelal.'' Een normale laptop zou 2000 jaar doen over de berekeningen die voor de simulatie zijn uitgevoerd, maar een supercomputer met slimme software klaarde de klus in drie maanden. Al duurde de ontwikkeling van de software zo'n vijf jaar. Het filmpje start 12 miljoen jaar na de oerknal en laat zien hoe het universum zich ontwikkelt tot nu, 14 miljard jaar later. In het stukje gesimuleerde ruimte telden astronomen al 41.000 sterrenstelsels. Het onderzoek is gepubliceerd in tijdschrift Nature.